Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övertagande av gevär som saknar licens.

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag skrev lite om detta i tråden om tillverkningsdata gällande Husqvarnas gevär men tänkte att just denna förfrågan passar bättre här.

Jag ska ta över ett gevär efter min morbror, detta gevär har han efter sin fars död 73 tagit över efter honom. Morbror säger att han har licens men kan ej finna denna. Är det möjligt att jag kan söka licens på detta vapen trots att han ej kan finna sin licens?

Om det nu kanske är så att morbror inte har nån licens trots allt och har haft detta vapen i sin ägo ändå, är det trots detta möjligt för mig att få licens på vapnet?

Tacksam för svar!

Vh Matte.

Publicerat

Hej.

Jag skrev lite om detta i tråden om tillverkningsdata gällande Husqvarnas gevär men tänkte att just denna förfrågan passar bättre här.

Jag ska ta över ett gevär efter min morbror, detta gevär har han efter sin fars död 73 tagit över efter honom. Morbror säger att han har licens men kan ej finna denna. Är det möjligt att jag kan söka licens på detta vapen trots att han ej kan finna sin licens?

Om det nu kanske är så att morbror inte har nån licens trots allt och har haft detta vapen i sin ägo ändå, är det trots detts möjligt för mig att få licens på vapnet?

Tacksam för svar!

Vh Matte.

Jag skulle vilja säga att detta är ett typexempel på fråga där du inte skall lita på vad vi tyckare säger om saken. Ställ frågan pp förbundets area

Jag har dock för mig att det finns en öppning för att återföra vapen till legalt ägande men har bara hört talas om att det funkat vid typ arv efter dödsbon.

Publicerat
  • Författare

Jag skulle vilja säga att detta är ett typexempel på fråga där du inte skall lita på vad vi tyckare säger om saken. Ställ frågan pp förbundets area

Jag har dock för mig att det finns en öppning för att återföra vapen till legalt ägande men har bara hört talas om att det funkat vid typ arv efter dödsbon.

Hej.

Tack för svaret. Då ska jag göra så. ☺

Vh Matte.

Publicerat

Be morbror gå till polisen och hämta ut en ny licens på bössan. När han fått den utför ni bytet som vanligt.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Hej.

Om han har en licens tidigare så måste det ju gå bra. Men jag undrar om det verkligen är så.. Och då kanske det blir strul.

Vh Matte.

Publicerat

Har han haft bössan sen 73 så är väl frågan om nån har koll på om han har licens eller inte.

Det har ju gått några vändor genom olika register med skiftande kvalitet sedan dess, det kan nog vara så att det är en länsstyrelse som i så fall skulle ha utfärdat orginallicensen.

Publicerat

Gör en polisanmälan, förlust av vapenlicens. Därefter söker du på vapnet.

Publicerat
  • Författare

Gör en polisanmälan, förlust av vapenlicens. Därefter söker du på vapnet.

Och om det visar sig att han aldrig haft licens, vad händer då?

Publicerat
  • Författare

Har han haft bössan sen 73 så är väl frågan om nån har koll på om han har licens eller inte.

Det har ju gått några vändor genom olika register med skiftande kvalitet sedan dess, det kan nog vara så att det är en länsstyrelse som i så fall skulle ha utfärdat orginallicensen.

Kan man helt enkelt bara säga att licensen kommit bort och att myndigheterna inte har några papper kvar då det var så länge sen? Var det länsstyrelser och ej polisen som utfärdade licenser på 70 talet?

Publicerat

Har för mig om att skiftet från länsstyrelsen till polisen var nånstans runt 73 men vet inte exakt när.

Sen har det ju som sagt varit några vändor med olika varianter efter det med så att även polisen har lyckats göra en spontangallring är ju inte allt för otrolig.

Har själv en bössa som har gått den vägen men det var via ett dödsbo och för 10 år sen så hur det hanteras idag kan jag tyvärr inte svara på men någon form av självinsikt borde ju finnas även hos polisen.

Publicerat

Självinsikt? Är du full? Eller förlåt påhoppet men det var bland det mest blåögda jag hört. Enstaka individer inom polisen har säkert självinsikt. Men polisen har det inte. Ta bara en sådan sak som hur mycket beslagtaget mtrl som försvinner eller skadas varje år. Eller hur trafikpoliser handskas med hastighetsbestämmelserna.

Publicerat

Nu bor ju jag iof i ett län där det åtminstone vid senaste inköpet fungerar som det ska när det gäller vapenlicenser, eller gjorde iaf vid senaste inköpet för ett år sen.

Det man har hört vad gäller strul är bara xxx som till slut fick sin licens på en ar15 för fritt gevär.

Publicerat
  • Författare

Jag hittade ett papper från polisen där dom frågade om vem som skulle överta vapnen efter morfars bortgång. Detta var ej ifyllt och återsänt. Men det betyder ju inte att det inte gjorts senare. Men just då verkade det som om licensärendena låg hos polisen. Jag ska fråga morbror om han är 100 procent säker på licensinnehavet, och om han är det så ska jag kontakta polisen om en ny licens så jag sen kan ta över vapnet.

Publicerat

Du behöver inte begära ut en licenskopia för att söka din licens på den. Fyll i morbroderns uppgifter i licensansökan och notera att originalet är borta.

Skulle det visa sig att bössan är "svart" kommer morbrodern att ha en del att förklara... Men det är hans problem, inte ditt. Utöver att bössan då lär förverkad. På dödsbo är det av nån anledning betydligt enklare - då kan man ofta tjafsa till sig vapen som trillat ur och är svarta.

T

Publicerat

Oink- jag hade för din farbrors vidkommande och med anledning av att du fann underlaget för övertagande hemma inte gå vidare med saken, se även T:s svar ovan, det är din farbror som åker på vapenbrott normalgraden om det visar sig att han minns fel, detta och avsaknaden av tillståndshandling är synnerligen besvärande. 

Men om han vill ta den risken/smällen så kör på, du riskerar inget alls så länge du inte har pangen hemma hos dig utan tillstånd. /Christian

Publicerat
  • Författare

Hej.

Bössan är ej hos mig och morbror säger sig vara bombis på att han har licenser. Snackade med en bekant som är polis och han sa att om han inte sökt licens där på 70 talet så hade han aldrig kunnat ha behållt bössan.

Licenstanten jag pratade med sa samma sak som du pmt. Skriv en förklaring i ansökan så ska det räcka.

Vh Matte.

PS. Tack för alla svar. :)

Publicerat

........, detta och avsaknaden av tillståndshandling är synnerligen besvärande. 

Med tanke på hur pass många vapen polisen själv "söp" bort i de olika systemövergångarna så tvivlar jag mycket starkt på att det blir mer än lite "vapenskrammel" från polisens sida - den åklagare som är dum nog att driva en fråga om ett svartvapen som varit lagligt 1973 förtjänar att få på nöten. Duktigt.

För vapenregistret från den tiden är hysteriskt osäkert. Jag kan lätt ställa upp som förvarets vittne i den striden......

/T

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Licenserna var i ordning och bössan har jag nu i min ägo. :)