Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
OINK

Övertagande av gevär som saknar licens.

Recommended Posts

OINK

Hejsan.

Jag fick tips att ställa nedanstående förfrågan här.

Jag ska ta över ett gevär efter min morbror, detta gevär har han efter sin fars död 73 tagit över efter honom. Morbror säger att han har licens men kan ej finna denna. Är det möjligt att jag kan söka licens på detta vapen trots att han ej kan finna sin licens?

Om det nu kanske är så att morbror inte har nån licens trots allt och har haft detta vapen i sin ägo ändå, är det trots detta möjligt för mig att få licens på vapnet?

Tacksam för svar!

Vh Matte.

Niclas L

I denna area svarar ENDAST representanter från Svenska jägarförbundet!!

//Niclas Lundin

Mr Fiberclass

Om säljaren har slarvat bort sitt innehavstillstånd så får denne intyga att så är fallet när du ger in din ansökan. Skulle det visa sig att tillstånd saknas (vapnet finns inte registrerat på honom) så kan det bli fråga om utredning för vapenbrott för din morbror. I det läget är det i det närmaste uteslutet att du kan få tillstånd på det aktuella vapnet.

henke67

Ola:

Är det inte så att man skall kunna få licens på ett vapen som "dyker upp" i ett dödsbo om man kan antas ej ha känt till att tidigare ägare innehaft vapnet olagligt?

Nu är ju inte Morbrodern död ännu. Och det lär givetvis bli väldigt besvärligt för Morbrodern. Men ur Oink's vinkel så är det väl ingen större skillnad. Och tanken bakom möjligheten att återlegalisera ett vapen är väl att minska incitamentet för arvtagare att bibehålla vapnets olovliga status. Vilket torde vara väl uppfyllt även om morbrodern ännu inte är död? Så om det inte är för att undvika problem för morbrodern så finns väl ingen anledning för Oink att inte försöka? Eller resonerar jag helt fel nu? Finns det liknande fall att hänvisa till. (Nyare än omskrivningen av FAP:en angående "svarta vapen")

Mr Fiberclass

Problemet är som du säger att det dödsbo vi talar om är avvecklat sedan länge. Möjligheten att i undantagsfall får överta svarta vapen gäller i princip när det sker i samband med dödsfallet.

• Like 1

OINK

Tackar för svaret. :)

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...