Publicerat Oktober 23, 200619 yr Fick i helgen vara med om en rolig upplevelse, en duvhök kom snabbt inflygandes på låg höjd. Rakt mot en av mina plastorrar, den slår i våldsam kraft i orren som vajjar fram och tillbaka av kraften. Höken som ser lite förvirrad ut, tar ny sats och försöker helt vansinnig att greppa runt bulvanen 4-5 ggr. Då ingenting händer går den upp ca. 2meter i luften och tittar på bulvanen innan den ger sig iväg. Det vore kul att kunna läsa dess tankar då den drog iväg. ;D
Publicerat November 10, 200619 yr Jag fick en upplevelse idag. När vi monterat upp orrbulvanerna och gömt oss i en gammal fallfärdig lada med halva taket borta får jag se en stor rovfågel som kommer seglande. Jag ser att det är en ung kungsörn. Den passerar på 10-15 m ovanför oss och därefter slår den ihop vingarna och anfaller en av bulvanerna 35 meter framför oss. Ingen kamera hade jag med mig heller och jag svor tyst. Efter att ha punkterat orren med klorna och slagit den till marken så står den stilla och tittar sig omkring varefter den lättar och flyger därifrån. En stund senare är det dags igen det blir ett rassel och ett liv i en av bulvanerna som jag monterat längre bort men nu är det en duvhök som blivit lurad den flyger också iväg. En stund senare ser jag en orrhöna som passerar som om den hade eld i baken förmodligen skrämd av höken. I förrgår gick det bättre med sex skjutna orrar alla med kula. Ett makalöst flyt i skyttet med längsta skottet på 282m och näst längsta på 239m. Tyvärr så sprängde jag en orre som satte sig på strax över hundra meter och nästa som landade nära sköt jag halsskott på.
Publicerat November 10, 200619 yr Fick i helgen vara med om en rolig upplevelse, en duvhök kom snabbt inflygandes på låg höjd. Rakt mot en av mina plastorrar, den slår i våldsam kraft i orren som vajjar fram och tillbaka av kraften. Höken som ser lite förvirrad ut, tar ny sats och försöker helt vansinnig att greppa runt bulvanen 4-5 ggr. Då ingenting händer går den upp ca. 2meter i luften och tittar på bulvanen innan den ger sig iväg. Det vore kul att kunna läsa dess tankar då den drog iväg. ;D Duvhökens tankar var ungefär följande: Satans också, nu får jag svälta ytterligare ett tag. ;D
Publicerat November 10, 200619 yr Ofta händer det att sparvhökar slår mot duvbulvanerna,ibland går det med blixtens hastighet så det gäller att se upp på vad man skjuter...
Publicerat November 26, 200619 yr Är det någon som vet om det finns färdig apterade bulvaner? Då predatorerna ökat så mycket måste det till en total kolapps av bytesdjuren för att stammarna ska minska.