Publicerat Januari 9, 201511 yr Jag har nog läst de flesta trådar i ämnet "skilja på m96 mfl och m98" men väldigt många handlar om hur mekanismen spänns. Kanon om man har pangen i handen men om man bara har en bild då... Om jag förstått det hela rätt så är de båda högra m98-system och den vänstra nåt annat. På en dålig bild skulle iallafall jag kunna förväxla den vänstra och mitten men den högra ser ju helt annorlunda ut vid pipmuttern. "Två korta trappsteg" sedan pipan medan de andra har "långa trappsteg". Min fråga är finns det annat än m98-system som ser ut som den högra?
Publicerat Januari 9, 201511 yr Det du ska titta efter är framförallt skölden, den sitter som en valk på slutstycket precis bakom handtaget. M96 saknar den detaljen. Syftet är att skydda skytten från krutgaser vid ett hylshaveri, Paul Mauser blev själv halvblind av ett sådant haveri på en m96 så det blev gör om och gör rätt när han konstruerade m98.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Det du ska titta efter är framförallt skölden, den sitter som en valk på slutstycket precis bakom handtaget. M96 saknar den detaljen. Syftet är att skydda skytten från krutgaser vid ett hylshaveri, Paul Mauser blev själv halvblind av ett sådant haveri på en m96 så det blev gör om och gör rätt när han konstruerade m98. Tack! Det hade jag inte läst förut. Tydligt och bra.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Bifogad bild hjälpte mig, förhoppningsvis ännu tydligare nu med förklaringen. m96 över och m98 under.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Bifogad bild hjälpte mig, förhoppningsvis ännu tydligare nu med förklaringen. m96 över och m98 under. m96vä_m98hö_förklaring.jpg Ja den var bra. Ju mer man tittar desto större blir skillnaderna. När jag började jämför funderade jag på hur f*n nån kunde se skillnad. Nu börjar det bli ganska tydligt.
Publicerat Januari 9, 201511 yr ........... Min fråga är finns det annat än m98-system som ser ut som den högra? Ja...... Frågan är ganska stor och tarvar nog lite längre inlägg än jag ids skriva i kväll. Men om frågan är vad man se skillnad på, så blir det betydligt enklare. Håller vi oss till HVA och CG så är det relativt begripligt. CG har bara gjort mekanismer vi normalt kallar m/94/96/38 utifrån deras svenska beteckningar. HVA har bara gjort vi normalt kallar m/96/38/förstärkt38/1600/1900 HVA har byggt på FN-tillverkade m/98or (ENDAST large ring, inga undantag) och Krico-mekanismer. Skulle vi nu ha varit helt konsekventa skulle vi egentligen kalla m/98 Large Ring för m/40, men det gör vi inte. Men jag kör de gängse begreppen så blir det mindre rörigt för alla andra. Även om det är ologiskt och ganska klantigt. Utan att nu blanda in Mauser mer än nödvändigt i frågan så håller vi det enkelt - det finns bara två Mauser-mekanismer i grunden: Large Ring (ca 38mm) och Small Ring (ca 33mm) - det är pipmuttern som avses med det måttet. Dessa är de två som styr vilken kolv man ska köpa - inte mekanismen i sig. Allt HVA och CG har tillverkat är Small Ring - inga undantag för maskinerna klarade inte av att ta in lådämne för Large Ring. Så på bilden du länkade in ser vi en m/38, en 1600 och en m/98. Och här är katten bland hermelinerna - 1600an. Denna är en egen konstruktion av HVA alltså INTE en Mauser, men man kan se den som en lite förenklad m/98 - en "typ m/97,5" eller så. Och det är en Small Ring (pga HVA's maskinpark) MEN det som gör Mauser så jämrarns bra är att Mauser håller två pipmuttrar (38/33mm) och med detta följer två olika mått mellan bultarna. Detta gör nu HVA fet fel på och gör en 97,5 med Small Ring men m/98 avstånd mellan bultarna. Då stämmer inget längre och ska man köpa en stock till en 1600 brukar man komma lindrigast undan om man bäddar en LargeRing kolv. Skölden har nämnts som den mest synliga detaljen för att detektera en m/98 - och den tillsammans med att man spänner 2/3 när man öppnar och 1/3 när man stänger är den andra. Men när det gäller HVA måste man mäta muttern med eftersom de bröt Mausers standard...... Om man ni nu väljer att vidga frågan till Mauser så får ni börja med m/71 och sedan följer i grova ordalag sviten m/71-84, m/78, m/78-80, m/87, m/93, m/93-95, m/95, m/98 men INTE m/88! Varje "modell" i sviten ska inte ses som en fix modell utan som en kombination av patent Mauser tagit ut sålt till olika länder. Därmed finns det m/98 Small Ring lika väl som m/98 Large Ring - helt enligt Mausers egna strukturer vilka överhuvudtaget inte alls lirar med de svenska namnen eller modellerna. M/88 var ett kommisionsgevär huvudsakligen gjort av en kommision i faktoriet i Spandau - huvuddesigner var Schlegelmilch (aka Thieme & Schlegelmilch) strakt inspierad av Mauser och Mannlicher och den legendariska "Mauserpatronen" 8x57I Patrone m/88 är förmodligen designad av Oskar Ritter von Xylander och/eller Schlegelmilch starkt inspirerad av Rubins Schweitziska 8mm patron och som ett svar på den franska 8mm Lebelpatronen - den legendariska 8x57 är mao inte alls Mausers från början. Däremot är 7x57 bevisligen Mausers helt egen, men så stämmer inte måtten på 7x57 exakt med 8x57 och alla de andra x57-kalibrarna för där utgick man från m/88 hylsan. Varför Mauser inte utgick från m/88 lär vi aldrig få veta, men förmodligen var det en fråga om rättigheterna. Detta är däremot betydligt rörigare....... /T
Publicerat Januari 9, 201511 yr Njaaa..............den i mitten på bilden är knappast en 1600? Snarare en 640, eller ser jag så fel? 1600:an tillverkades väl aldrig med flaggsäkring?
Publicerat Januari 9, 201511 yr 46,146,640 från vä till höDet tror jag med. 640 gjordes väl med lite olika lådor, detta är en civil utan tumurtag men med samma tråkiga stockträ.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Såhär lyder den tillhörande bildtexten: "Modell 46, 146 och 640. Förutom FN:s modifierade efterkrigsmekanism fick 640 även en ny kolv. Kanske något bättre ergonomiskt, men också tjock och lite klumpig jämfört med sina smäckra föregångare. Tyvärr var kolven också ofta, som på bilden, gjord i bok istället för valnöt."
Publicerat Januari 9, 201511 yr Njaaa..............den i mitten på bilden är knappast en 1600? Snarare en 640, eller ser jag så fel? 1600:an tillverkades väl aldrig med flaggsäkring? Helt rätt, my bad. Man ska inte skriva efter whiskeyn..... T
Publicerat Januari 10, 201511 yr Helt rätt, my bad. Man ska inte skriva efter whiskeyn..... T Hmm, har för mig att grannen har en 1640 i 30-06 med flaggsäkring efter sin far. Är inte alla 16** från samma familj?