Publicerat Januari 9, 201511 yr Är Steiner ranger pro 8x42 en bra kikare? Nedsatt pris 3395kr. Kan man jämföra den med den Zeiss terra som säljs på xxl för 3500kr ibland? http://www.sako.se/p/steiner-handkikare_steiner-ranger-pro/159.product http://www.xxl.se/jakt/optik/kikare/zeiss-terra-8x42-kikare-gron/p/1096504_1_style Vad säger ni?
Publicerat Januari 9, 201511 yr Finns dock likvärdig optik billigare bland en del doldis märken. Kolla med astro sweden
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Jag hörde också att terra är inte så bra...trots att den känns ok i butiken. Nu har jag en gammal 7x50, bra optik men funderar att byta med nån mindre typ 8x42. Såg att vortex talon HD 8x42 blev testvinnare i Svensk jakt. Har någon erfarenheter av den? Hensold 8x30 gillar jag men vill inte ha fastförstoring...
Publicerat Januari 9, 201511 yr Jag hörde också att terra är inte så bra...trots att den känns ok i butiken. Nu har jag en gammal 7x50, bra optik men funderar att byta med nån mindre typ 8x42. Såg att vortex talon HD 8x42 blev testvinnare i Svensk jakt. Har någon erfarenheter av den? Hensold 8x30 gillar jag men vill inte ha fastförstoring... Vad menar du med inte fast förstoring? Det är ju bara ett läge ?
Publicerat Januari 9, 201511 yr Jag menar att kuna växla mellan 1-8 Det kan du inte på någon av de kikarna. Det vanligaste bland handkikare är fast förstoring.
Publicerat Januari 9, 201511 yr Författare Fan nu har jag tänkt fel på det hela... Jag blandade fokushjulet som ställer in skärpan på kikare med förväxlingsratten på kikarsikte och hade i tanke att kikaren har också förstoring :-)) Jag såg dock inget fokushjul på hensoldt...
Publicerat Januari 9, 201511 yr Jag köpte en Vortex Talon inför årets toppjakt. Det är ju ingen swarre/leica/zeiss-upplevelse men nog kändes den snäppet vassare än de andra jag tittat på i prissegmentet 3-5000:-
Publicerat Januari 30, 201511 yr Den är riktigt fin! Hade en 8x42 när jag jagade i fälten med en kompis i somras. Köpt på drive hos Jaklust. För 3000:- De enda som störde var gummiskydden bak. S.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Fan nu har jag tänkt fel på det hela... Jag blandade fokushjulet som ställer in skärpan på kikare med förväxlingsratten på kikarsikte och hade i tanke att kikaren har också förstoring :-)) Jag såg dock inget fokushjul på hensoldt... Du menar en handkikare med centrumjustering. Du såg ingen centrumjustering på Hensoldt:en för den hade okularjustering.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Har en Steiner Ranger Pro 8x42 inom familjen. Köpt på jaktlust dessutom. Jag har personligen inte hittat en mer prisvärd kikare för de pengarna. Framförallt känns den väldigt lätt runt halsen. Jag använde den mycket i somras i fälten när jag jagade gris, på bockjakten, och på septemberpürschen på dov. Skulle jag köpa en idag hade jag nog valt 10x42 bara för att få ut lite bättre mörkeregenskaper och för att jag föredrar hög förstoring i en kikare. Det är några kronor och gram mer men jag tror du inte kommer ångra den där extra tusenlappen om några år.Jag har personligen tittat genom en terra och de två går inte att jämföra. Se terran som en kikare för 3500.- och jämför den sen med Steinern som kostar 3500 för att det är 50% rea. Det är nog mer fair att jämföra Steinern mot meopta, men där tycker jag meoptan är vassare.Steinern är väldigt prisvärd och har du begränsad budget är den mitt förstaval.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Har en Steiner Ranger Pro 8x42 inom familjen. Köpt på jaktlust dessutom. Jag har personligen inte hittat en mer prisvärd kikare för de pengarna. Framförallt känns den väldigt lätt runt halsen. Jag använde den mycket i somras i fälten när jag jagade gris, på bockjakten, och på septemberpürschen på dov. Skulle jag köpa en idag hade jag nog valt 10x42 bara för att få ut lite bättre mörkeregenskaper och för att jag föredrar hög förstoring i en kikare. Det är några kronor och gram mer men jag tror du inte kommer ångra den där extra tusenlappen om några år. Jag har personligen tittat genom en terra och de två går inte att jämföra. Se terran som en kikare för 3500.- och jämför den sen med Steinern som kostar 3500 för att det är 50% rea. Det är nog mer fair att jämföra Steinern mot meopta, men där tycker jag meoptan är vassare. Steinern är väldigt prisvärd och har du begränsad budget är den mitt förstaval. På vilket sätt hade du fått ut bättre mörkeregenskaper ur en 10x42 jämför med en 8x42..? Jag har en Hensoldt 10x50 och på 10x darrar det bra mycket.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Ber om ursäkt. Det var helt fel formulerat men så blir det ibland när man jobbar natt. Det jag ville trycka på var att personligen upplever jag det som lättare med 10x när man är i det sista ljuset om du ska bedöma djuren. Men det är MIN åsikt. Hade JAG fått välja om idag hade jag valt 10x42. Men oavsett vad han väljer så är det en förbannat bra kikare för de pengarna och det är det viktigaste.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Ber om ursäkt. Det var helt fel formulerat men så blir det ibland när man jobbar natt. Det jag ville trycka på var att personligen upplever jag det som lättare med 10x när man är i det sista ljuset om du ska bedöma djuren. Men det är MIN åsikt. Hade JAG fått välja om idag hade jag valt 10x42. Men oavsett vad han väljer så är det en förbannat bra kikare för de pengarna och det är det viktigaste. Jag syftade på att du ville ha en med högre förstoringsgrad vid dåligt ljus. Av två kikare med samma objektivdiameter så är den med lägre förstoringsgrad också den med bättre ljusinsläpp. Men har man problem med att urskilja djuren p.g.a avståndet så är ju en högre förstoring att föredra, så klart.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Författare Tack för alla tips! :-) Jag hade svårt att bestämma mig plus några oväntade utgifter men om jag inte köper Stainern tar säkert en Hensoldt :-)