Publicerat Januari 11, 201511 yr Jag beställde min McMillan A-TH med "spacer system" dvs justerbar kolvlängd vilken justeras mha ett antal mellanlägg. Detta har säkert avhandlats i nån av Henriks eller Mikes trådar men då får ni gärna länka till det. Frågan är hur man kommer fram till vilken som är den rätta kolvlängden? Hittills har jag skjutit med alla mellanlägg monterade såsom den levererades. När jag hade TRG:n misstänker jag att jag beställde "fel" kit från Terje i Norge som gör de snygga paketen för snabbjustering av bakkappan på TRG:n och även kindstödet (det senare ej i höjdled men väl i sidled) och att det blev för långt. Om då siktet sitter "för långt" fram så kommer detta inte att lera med ens lekamen och det blir omöjligt att ligga rakt bakom bössan. Högeraxeln kommer att pressas bakåt för att försöka nå fram med huvudet och få full siktbild. Man kan även lockas att ligga med kroppen ut till vänster bakom bössan (för en högerskytt) för att så att säga få en genväg till och komma närmare siktet. Detta löses ju till viss del genom att flytta bak siktet men frågan är om det finns någon bra metod att få fram rätt kolvlängd, kanske rentav utan att ens ha ett sikte monterat? Nåt optimalt avstånd mellan axel, armbåge och skjuthand?
Publicerat Januari 11, 201511 yr Jag tänker mig att man måste ta en sak i taget, börja med stocken, utan kikare. Personligen har jag svårt att hitta rätt med vinkeln på armbågen för att ligga avslappnat, få ner bröstkorgen och få rätt vinkel i handleden för avslappnade avfyrningar. När det sitter är det dags att montera kikaren, vilket då naturligtvis påverkas av aktuell kikares ögonavstånd. Sätter man på kikaren från början tror jag att man mer eller mindre medvetet anpassar huvudet och kan få allehanda konstiga vinklar i nacken. För att försöka fatta mig kort i ett svar på din fråga; fokusera på vinkel i armbåge och handled när du justerar LOP. Ta kikaren sedan. Mina fem öre.
Publicerat Januari 11, 201511 yr Författare Låter rimligt. Ja, att anpassa sig till det redan monterade siktet kan knappast vara rätt väg att gå. Jag har aldrig gjort nån grundlig utvärdering av detta, men nu med justerbar kolvlängd är det definitivt dags att vända på denna sten och kasta den i sjön
Publicerat Januari 11, 201511 yr Jag ska inte påstå att jag gjort någon grundlig utvärdering heller, men det har varit en del tragglande med den stocken jag har på Winnyn. Jag skulle nog egentligen behöva göra någon runda till med anpassningar. Det är bara så förbannat tungjobbat utan en anpassningsbar stock.
Publicerat Januari 11, 201511 yr Jag tänker mig att man måste ta en sak i taget, börja med stocken, utan kikare. Personligen har jag svårt att hitta rätt med vinkeln på armbågen för att ligga avslappnat, få ner bröstkorgen och få rätt vinkel i handleden för avslappnade avfyrningar. När det sitter är det dags att montera kikaren, vilket då naturligtvis påverkas av aktuell kikares ögonavstånd. Sätter man på kikaren från början tror jag att man mer eller mindre medvetet anpassar huvudet och kan få allehanda konstiga vinklar i nacken. För att försöka fatta mig kort i ett svar på din fråga; fokusera på vinkel i armbåge och handled när du justerar LOP. Ta kikaren sedan. Mina fem öre. Det är i sak ingen större skillnad vid liggande än vid stående - tar näsa i skjuthanden (eller tändstiftsmuttern) är kolven för kort. Man tjänar inget på att skjuta bössan för långt i från sig - den blir bara tyngre och armbågarna kommer längre fram vilket bara anstränger bröstmuskulaturen i onödan. Det som gör att det inte är direkt enkelt att gå mellan ligg och stå för alla är att vill man ha dropp till hälen dvs man håller axeln lågt så straffar det sig vid liggande då de absolut flesta vill ha en rakare kolv. Frågan som jag ser som den man ska fundera på efter det att man rett ut kolven kortaste längd är om man ska kunna repetera utan att flytta ansiktet - här skiljer det lite på hur lång slaglängd man har och hur långt fram/bak själva systemet bygger - en SLME bygger tex extremt lite bakåt bakom handtaget men sitter i sig själv ganska långt bak i kolven. Som ett exempel. Ska man kunna repetera ska dels slutsycket få plats mellan ansikte och låda, dels ska man kunna röra handen tillräckligt bakåt - här blir tex Heyms SR30 ganska knölig - den har dels ett redigt lång slaglängd med ett långt slutstycke dels måste man röra handen bortåt 25-30 cm för att rakrepeteringen i sig snor en bra bit rörelse på slutstyckshandtaget - den ska man reda ut den med. Vad gäller pistolgreppet eller kanske förr greppet för skjuthanden så är det ju så att desto tvärare desto mer kan man lockas att sänka skjuthanden längre ner vilket i princip alltid är av ondo. Även vid liggande eftersom det höjer skjutställningen. Och då är vi inne på hur man ligger - vilket i sig är en alldeles egen fråga som jag inte ids rapa här. Det ska finnas en ganska bra tråd om just liggande skjutställningar med en massa bilder och principer - sök och ni ska finna. Liksom vid stående skyttet ska tilläggas. Men som vanligt, börja med att konstatera vad som är kortaste kolvlängden och se sedan efter hur mycket du måste lägga till utifrån hur du ser på andraskottet och flytta näsan eller inte. Någon egentligt optimal vilkel för armen finns inte utöver att kolvens pistolgrepp (om det är lite klantigt designat) kan göra det svårt att komma tillräckligt långt bak. När man rett ut allt detta och har en konsistent skjutställning så får man ordna till siktets placering och kolvhöjd. Om så krävs kan man behöva en justerbar kolvkappa för att gå mellan ligg och stå, men längden brukar de flesta kunna jämka ihop, liksom höjden - i alla fall om de lärt sig skjuta från grunden. /T /T
Publicerat Januari 11, 201511 yr Grundregel 1: Justera kikarsiktet (vridning och ögonavstånd) och vapnet efter skjutställningen, inte tvärtom.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Författare Ok, så nära fejan som möjligt utan att pierca sig med slutstycket alltså
Publicerat Januari 13, 201511 yr Fast egentligen en hopplös fråga då vi alla är olikt skapta, så blir det som att säga vilka skor som är bäst för maraton Det enkla svaret är när man ligger bekvämt med minimal muskelspänning själv önskar jag minst 4-5cm längre lop för liggande jämfört med stående
Publicerat Januari 13, 201511 yr ............ själv önskar jag minst 4-5cm längre lop för liggande jämfört med stående Vilket beror på hur du står och hur du ligger. Så ja - det beror på kroppsliga förutsättningar och hur vi skjuter. Att sedan många skulle tjäna mer på att utvärdera sitt skytte långt mer än sin utrustning är en annan sak som kanske inte hör hit. /T
Publicerat Januari 14, 201511 yr Nja inte så nära fejan som möjligt, utan gör färdigt anlägg med slutna ögon tills det känns bra och när du sen öppnar ögonen har du en fin bild i siktet utan att behöva justera huvudet åt endera hållet (fram eller bak eller i sidled). Har du inte fin bild så justera kolv+sikte till det blir bra. Då passar den. Kom ihåg att ha ungefär så mycket kläder som du ska ha när det ska skjutas aktivt (träning, tävling, jakt etc) när du ställer in kolv+sikte.. En grov jacka ovanpå kläderna du hade när du ställde in grejorna kan ställa till det med ögonavståndet, och även höjden eftersom handen kommer längre fram mm. Men du får testa lite. När bilden är färdig så brukar jag vrida siktet så korset blir rakt. Om vapnet är exakt rakt eller ej har ingen större betydelse. Om man inte ska skjuta på 600+ meter då det kan ha en liten inverkan. Men rekylupptagningen, vind mm brukar göra mer. Se PMT:s inlägg ovan.
Publicerat Januari 18, 201511 yr Jag har testat lite olika och gillar likt lars lite längre loop då jag får mycket bättre axelkontakt och får lättare att repetera ställningen exakt varje gång.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Det där med LOP är ju väldigt mycket tycke och smak, men samtidigt så får man inte kring gå FOM för mycket. Själv så vill jag ha så att jag kan skjuta i alla ställningar behagligt, kan jag ligga när jag ska avlossa ett skott mot vilt så gör jag det, men det är inte så ofta det är möjligt på min mark. Mitt ena vapen är begåvat med ställbar LOP så jag kan om jag vill justera vid varje tillfälle, om tid finnes Men ska man enbart ligga och panga så är det lättare att känna sig fram till en avslappnad rak skjutställning.