Publicerat Januari 11, 201511 yr Hej alla! Då det är söndag och snön lagt sig djupt här i Stockholmsregionen, så blir det en innedag för mig idag - med tillhörande internetsmurfande. Jag har sedan en tid funderat på att köpa en fastighet med tillhörande mark, där tankarna är att huset inte behöver vara en permanentbostad utan en fritidsbostad med möjlighet att jaga "direkt från tomten". Den jakt jag bedriver idag är i ett stort jaktlag där framförallt drev- samt åteljakt erbjuds (älg, rå och vildsvin). Jag är dock mycket mer intresserad av att bedriva smygjakt, tanken på att bara kliva ut från huset med bössa & ryggsäck på egen mark lockar mycket mer än att stå och frysa på pass 76 i en timma för att sedan göra samma sak på pass 43 och 21. Efter en hel del tittande på annonser så har jag dock ett par frågor; Att fastigheten ingår i ett VVO, Jaktvårdsområde eller att "jakträtt" ingår, står på en hel del objekt - vad betyder detta i praktiken? - Är jag automatiskt garanterad en plats i ett jaktlag om fastigheten ingår i ett VVO? - Om jag inte vill att andra jagar på min mark trots att den ingår i ett VVO, hur gör man då? Kan man ta ur marken ur ett VVO? - "Jakträtt ingår" - Vad betyder det? Vad jag vet så har man automatiskt jakträtten på sin egen mark - eller är jag ute och cyklar? Älgjakten har jag i det jaktlag jag ingår i idag, så älg är inte intressant i detta sammanhang - småviltsjakten och framförallt möjligheten att kunna gå ut ensam i skogen utan ett helt grannskap lockar allt mer. Någon som kan hjälpa till att reda ut vad som gäller?
Publicerat Januari 11, 201511 yr Om jakten inte är utarrenderad följer den markägandet, ja. Fördelen med VVO är att du för jaga på andras mark, nackdelen är att de får jaga på din ... Det är normalt svårt att ta ut en mark ur ett VVO. Det är en konstruktion för tvinga fram samverkan över ägogränser. Annars kan jag bara hålla med dig. Har bott på en mindre gård (45 ha) de senaste 14 åren, och det är suveränt att kunna ta bössan och smyga ut en timme när man känner för det. Kommer sakna den möjligheten efter att ha flyttat...
Publicerat Januari 11, 201511 yr Författare Tack Outdoorsman, så då förstår jag rätt att om fastigheten ingår i ett VVO så får jag automatiskt en plats i jaktlaget - eller rätten att jaga över området? De kan jaga hos mig och jag hos dem? Tanken på att någon annan ska jaga på min mark är inget problem så länge som jag får jaga på deras - men det stora hela är just att kunna gå ut ur huset när som helst och bara sätta sig i skogen med en termos, smyga runt lite - eller rent av skjuta en räv framför huset. Hela grejen är att inte behöva bedriva en planerad gemenskapsjakt hela tiden, utan kunna gå ut när helst jag känner för det och njuta av naturen med bössan på ryggen.
Publicerat Januari 11, 201511 yr Tack Outdoorsman, så då förstår jag rätt att om fastigheten ingår i ett VVO så får jag automatiskt en plats i jaktlaget - eller rätten att jaga över området? De kan jaga hos mig och jag hos dem? Tanken på att någon annan ska jaga på min mark är inget problem så länge som jag får jaga på deras - men det stora hela är just att kunna gå ut ur huset när som helst och bara sätta sig i skogen med en termos, smyga runt lite - eller rent av skjuta en räv framför huset. Hela grejen är att inte behöva bedriva en planerad gemenskapsjakt hela tiden, utan kunna gå ut när helst jag känner för det och njuta av naturen med bössan på ryggen. det är väl så att det bara är högviltet som ingår i vvo..? Alltså älg jagar man på alla tillhörande marker men småvilt jagas på egen (eller enligt överenskommelse med jaktgrannarna).Viktigt vid köp att jakten inte är utarrenderad många år. Då kommer du inte åt jakten...
Publicerat Januari 11, 201511 yr det är väl så att det bara är högviltet som ingår i vvo..? Alltså älg jagar man på alla tillhörande marker men småvilt jagas på egen (eller enligt överenskommelse med jaktgrannarna). Viktigt vid köp att jakten inte är utarrenderad många år. Då kommer du inte åt jakten... Det där är kanske lite olika men inom alla VVO:on hemikring så jagar man allt ihop.
Publicerat Januari 11, 201511 yr Det där är kanske lite olika men inom alla VVO:on hemikring så jagar man allt ihop. Fy f*n vad trist! Här uppe i mina trakter är det bara älg och möjligtvis björn som jagas gemensamt. I mitt lag jagar vi älg också själva när det passar, men samordnar om det är fler som vill jaga. (typ under en helg) Skulle vara helt värdelöst att hålla hund om man inte kan släppa och jaga när man vill och kan, tom jakten som sådan skulle vara riktigt trist om man tex vore tvungen att locka med hela laget ut en kylslagen Januari dag för att skjuta toppfågel. Eller sätta ut hela jaktlaget en vårmorgon runt bäverhyddan för att kunna skjuta en bäver. (Älg delas dock efter regler som vi fastställt på årsmötet. Har under flera år haft regeln att på skogen=kött. Väljer man kalas, arbete eller jakt på annat mark istället, får man stå sitt kast. (Arrendet är inte betalning för kött, utan för rätten att vara på marken och ev skjuta på det som är lovligt. Jakt säsongen kommer ju aldrig som en överraskning. Det är bara att planera in/spara all ledig tid till hösten för jakt.) Undantaget stor älg som faller under mån-fre, då delas den på laget. Småvilt typ rå, hare, skogshöns osv behåller skytt.)
Publicerat Januari 12, 201511 yr Det är samma här uppe. Bara älg o ev björn ihop under älgjakten annars har vi ingen gemensamhetsjakt på björn. Vi har provat en gång men det blev ingen nalle den gången, men det är många år sedan. Vi hade 2 gemensamhetsjakter på kronhjortarna som hade rymt/blivit utsläppta från vilthägnet som fanns på våran mark. Det var ett tvång från JBV eftersom hjortarna inte var vaccinerade.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Fy f*n vad trist! Här uppe i mina trakter är det bara älg och möjligtvis björn som jagas gemensamt. I mitt lag jagar vi älg också själva när det passar, men samordnar om det är fler som vill jaga. (typ under en helg) Skulle vara helt värdelöst att hålla hund om man inte kan släppa och jaga när man vill och kan, tom jakten som sådan skulle vara riktigt trist om man tex vore tvungen att locka med hela laget ut en kylslagen Januari dag för att skjuta toppfågel. Eller sätta ut hela jaktlaget en vårmorgon runt bäverhyddan för att kunna skjuta en bäver. (Älg delas dock efter regler som vi fastställt på årsmötet. Har under flera år haft regeln att på skogen=kött. Väljer man kalas, arbete eller jakt på annat mark istället, får man stå sitt kast. (Arrendet är inte betalning för kött, utan för rätten att vara på marken och ev skjuta på det som är lovligt. Jakt säsongen kommer ju aldrig som en överraskning. Det är bara att planera in/spara all ledig tid till hösten för jakt.) Undantaget stor älg som faller under mån-fre, då delas den på laget. Småvilt typ rå, hare, skogshöns osv behåller skytt.) Nu missförstod nog herrn lite någe, vi jagar på hela området oavsett småvilt eller högvilt, älgjakten skall bedrivas som gemensamhetsjakt om inte annat bestäms på stämman. Är det nån med unghund kan den få en kalv typ.Älgkött delas med dom som jagar och småviltet man skjuter behåller man rakt av, inga konstigheter. Småvilt jagar du hur mkt du vill och du släpper hund 24/7 om du vill. Sedan många år tillbaka så samarbetar flera VVO:on om småviltsjakten förutom rådjur, så nu är det närmare 20000ha att rasta småviltet på. Jaktkortet kostar för övrigt hela 1400:- oavsett om du vill jaga älg eller inte.
Publicerat Januari 12, 201511 yr Nu missförstod nog herrn lite någe, vi jagar på hela området oavsett småvilt eller högvilt, älgjakten skall bedrivas som gemensamhetsjakt om inte annat bestäms på stämman. Är det nån med unghund kan den få en kalv typ. Älgkött delas med dom som jagar och småviltet man skjuter behåller man rakt av, inga konstigheter. Småvilt jagar du hur mkt du vill och du släpper hund 24/7 om du vill. Sedan många år tillbaka så samarbetar flera VVO:on om småviltsjakten förutom rådjur, så nu är det närmare 20000ha att rasta småviltet på. Jaktkortet kostar för övrigt hela 1400:- oavsett om du vill jaga älg eller inte. Ahhh. Läste "allt ihop" som "all jakt tillsammans". Inte som "över allt".