Publicerat Januari 13, 201511 yr En snabb fråga till er insatta. Många här på forat skjuter ju med Benelli Comfort men enligt benellis hemsida finns: M2 Comforttech, denna modell kallar kjells vapen för comfort och säger att denna är den enda rekylopererade. Montefeltro comfort Raffaello criocomfort Vilken är den riktiga comforten? Montefeltron? Vilka är det ni har och är nöjda med Sidelock och Christian? Är det någon större skillnad och finns det någon bättre halvis från benelli med syntetstock än comfort?
Publicerat Januari 13, 201511 yr M2 Comforttech, denna modell kallar kjells vapen för comfort och säger att denna är den enda rekylopererade. Montefeltro comfort Raffaello criocomfort Vilken är den riktiga comforten? Montefeltron? Vilka är det ni har och är nöjda med Sidelock och Christian? Är det någon större skillnad och finns det någon bättre halvis från benelli med syntetstock än comfort? Exakt vilken modell standard Comforten är vet jag fan inte.. Montefeltro och Raffaello och M2 finns alla i ett utförande med Comfortstock, de heter Comfortech. Jag tror att Comforten är en egen modell men jag är högst osäker, skillnaderna är nog rätt hårfina modellmässigt. Vinci är helt annorlunda, har för mej att Rafaellon är annorlunda med medans M2:an, Centron och Super 90 är snarlika jämfört med Comfort. Men visst f-n är det en djungel!
Publicerat Januari 13, 201511 yr Comfortech är ett stocksystem från Benelli. Men Benelli Comfort är en Benelli M2 låda, blankt slutstycke, blank blånering på pipan och längre magasin. (Då även förstock). Medan modellen M2 comfortech har svart slutstycke, kortare magasin och matt pipa. Det är skillnaden i grova drag. Sen har Benelli olika modeller som utrustats med comfortech stock.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Enligt Benelli själva är Comfort en Montefeltro och m2 en M2. http://benelli.it/en/products/semiautomatic-shotguns/montefeltro Viktigaste skilnaden är doch magasin och förstockens utformande samt ligger Comfort på 3,0kg och M2 Comfortech på 3,2. + de Fredde nämnt ! Men allt finns att kolla på benellis (.it) hemsida.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Författare Grymma ni är! Tack! Vet någon vilka choker som passar från tex teague? Står något om criopipa, har alla det?
Publicerat Januari 13, 201511 yr Nej.. Min gamla Comfort hade vanliga standard tuber, nuvarande har blablablaspecial criotror jag..
Publicerat Januari 13, 201511 yr Det ser du när du får hem bössan om inte annat, criotuber är längre.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Författare Har ett inköpstillstånd som snart går ut och ett saftigt tillgodo i butiken så jag tänkte göra slag i saken. Bör man se till att få en med criopipa ?
Publicerat Januari 13, 201511 yr Författare Lustigt att de bara har till crio och supersport hos teague....
Publicerat Januari 13, 201511 yr Alla nya har Crio.. hittar du en utan så är det en äldre modell men ffa samma pang.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Kan tillägga att spången skiljer sig mellan m2 o comfort. M2 är högre och sluttar nog lite. Väntar på licensen på en comfort
Publicerat Februari 5, 201511 yr Hittar du en utan crio så har den stått länge. Eller har någon bytt original pipan. Tycker du ska testa original crio Chocker. Då dem är riktigt bra! Tror inte vinningen är så stor mot Teauge och Briealy. Har alla 3 och den som verkar jämnast över lag är 3/4 Crio. S.
Publicerat Februari 5, 201511 yr När kom crio? Vad är fördelen med crio? Skiljer sig criochoker från det som fanns innan?
Publicerat Februari 17, 201511 yr Kapar tråden lite med egna frågor till er som haft Comfort ett tag. Har en beggad men nästan nyskick Comfort på gång, som borde komma om ett par veckor. Får med tre choker (tror det var cylinder/skeet, 1/4 och 1/2). Är det värt att satsa på några Teague choker (eller annat motsvarande fabrikat) eller duger original? Tänkte skjuta lite slug för det stora nöjets skull och såg att det finns räfflade, någon som testa och kan uttala sig om det blir bättre en att skjuta cylinder? http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=R%E4fflad+choke+f%F6r+slugs%2Fsabots&id=2392〈=sv Vilken ammo brukar funka bra med original resp Teague choker till: - duvor, kråkor - änder (stål) - gäss
Publicerat Februari 17, 201511 yr Sköt slugg på någon sån här jaktledarutbildning med min Comfort och jag har för mej att jag körde standardchokerna och halv tub. På 30 m tror jag att jag satte tre päron i huvudet på en rådjursfigur till kursledarens stora förtret Berettas extended tuber fungerade väldigt bra i min gamla Comfort, tror de heter Victory och då du har de öppna så kör på trekvart samt full.. och ska du bara ha en så nöj dej med full.
Publicerat Februari 17, 201511 yr Väldigt få behärskar en full choke, du bör konstant skjuta på över 35 m , men är det Inte matvilt så kan det va kul m Full , en bra Halv funkar uppåt 40m , 36g:6 gör tesil av en Anka m 3/4 -full @ 35m /P
Publicerat Februari 17, 201511 yr Jag e rätt tråkig men halv funkar till allt. Full på skytte som kan sträcka sig ut lite på håll o på jaktstig. Annars ligger de andra tuberna bara för de mesta. Väljer oftast annan ammo än chokar om.
Publicerat Februari 17, 201511 yr Väldigt få behärskar en full choke, du bör konstant skjuta på över 35 m , men är det Inte matvilt så kan det va kul m Full , en bra Halv funkar uppåt 40m , 36g:6 gör tesil av en Anka m 3/4 -full @ 35m /P Nja.. vet inte om det är någon raketvetenskap? Beror väl högeligen på vad du skjuter osv? Under flera år körde jag konstant med fullchoke och ganska klen plugg och om jag tappade fågel pga choken så berodde det nog mer på att jag fibblat med pipväljaren och hade full-pipan kvar i andra skottet mot fågel nr 2 som då har allt annat än rak och förutsägbar bana, där kunde jag känna att jag kunde tappa fågel pga borrningen men tja någon gång var 4-5:e morgon kanske? I gengäld så har jag inga problem att ta ned en singelkråka som är tjurig och inte vill gå ned i höjd.. När vi lekte med laser så trillade det bra ut till 50+ och det vill jag nog tillskriva borrningen i hög grad.. och givetvis pluggen. Nu har jag rätt gott om premiumplugg och har öppnat upp en smula i borrningen men det är nästan så man längtar lite tillbaka till det enkla dvs full-full och 24 gr premium trap
Publicerat Februari 17, 201511 yr Ska jag tolka detta som att originalchokerna är good enough? Köper nog till en 3/4.
Publicerat Februari 18, 201511 yr Ska jag tolka detta som att originalchokerna är good enough? Köper nog till en 3/4. Är det utanpåliggande choker ? i så fall är det bra , och det av den anledningen att de skyddar mynningen . Du lär klara dig med 1/2 om du inte skjuter vilt på de avstånden Hippen gör förstås. Det kan va kul m mkt trångt , men det finns inget man kan bomma så gruvligt med som fullchoke. Däremot är det jäkligt nyttigt att träna m trångt , för ryker det inte i duvan så ligger du fel.. / P
Publicerat Februari 18, 201511 yr Ska jag tolka detta som att originalchokerna är good enough? Köper nog till en 3/4. Beror lite på.. de här Criotuberna ska vara bra.. har jag hört. Samtidigt, jag skjuter så pass mycket så jag har valt att kosta på extended choker. När jag skiftade från de vanliga (inte crio) tuberna, skiftade från halv till Beretta Victory och samma borrning så fick jag helt andra träffar! En fågel som i normala fall dog lite halvhjärtat stendog plötsligt och det i ett tydligt dunmoln på normala håll. Upplevde helt klart att jag fick färre randhagel, det inträffade mer sällan att man pillade i något hagel och så fick man i bästa fall leta efter fågeln. Den kicken sitter graverad i hjärnbarken så efter det låter jag orginalchokerna vara. Kan givetvis vara ute och cykla här, det kan vara så att de här nya tuberna är just good enough men jag ser ingen anledning att chansa. En kråka på normalt håll är inte svår om du är sams med din bössa och har bra förutsättningar för jakten, du tar den med fullchoke lika okomplicerat som om du hade cylinderborrning, vinsterna hämtas hem på lite längre håll och framför allt du är inte längre beroende av jaktplugg utan en bra trappatron fungerar utmärkt. Tröt med plugg på en gåsjakt en gång, vart till att köra Rio 28 gr blytrap och det fungerade utmärkt på rimliga håll.
Publicerat Mars 1, 201511 yr Nu är hon hemma, fröken Benelli. Vansinnigt sugen på att få ta henne med ut.