Publicerat Januari 13, 201511 yr hej jag är helt novis på det här med handladdning och min fråga är jag kommer inom kort få hem min nya 9,3x62 samt 338 Win mag är det lönt för mig att börja ladda själv och hur mkt behöver jag lägga för att få ihop en hyffsad laddutrustning? Med vänlig hälsning Rikard
Publicerat Januari 13, 201511 yr Du förlorar pengar på att ladda eget, men du skjuter fan så mycket mer.
Publicerat Januari 13, 201511 yr sidelock har så klart rätt, men skulle man inte kunna tänka sig följande i fall det är pengar det handlar om? Hör med någon i bekantskapskrätsen (kanske här på forumet) om du inte får komma till någon och ladda. Då behöver du bara köpa det övriga som behövs och kommer kanske inte att ladda/prova/skjuta så mycket mer än du redan gör =) kanske blir du biten och skaffar allt och flyttar ut till skjutbanan så småningom..
Publicerat Januari 13, 201511 yr En modifiering av SL:s kommentar, med de kalibervalen så kommer kostnaden att vara ett hinder för ett adekvat träningsskytte, enbart genom handladdning kan du komma att erhålla ammo till sådan kostnad att du skjuter ens lagomt mycket med dina vapen. I frågan om totala kostnader är det lönsammare att knyppla och kasta pil, men kanske inte lika roligt, Ken1, kommentar? Ärligt talat är det enbart genom handladdning som man kan få tag på ammo, den ammo man vill ha till rimliga kostnader, vissa jägare använder standardkalibrar och klarar sig då mycket bra med köpeskott, andra har anlitad personal och den tredje laddar själv. /Christian
Publicerat Januari 13, 201511 yr Du förlorar pengar på att ladda eget, men du skjuter fan så mycket mer. Det vette i fan. 9,3x62 och 338wm är inga gratis-pilar direkt om man köper fabriksammo av kvalite (norma/lapua). Visst tar det ett tag innan man betalat utrustning men den dagen kommer. Som jag ser det är det med sådana kalibrar man verkligen håller nere kostnader. Särskilt om man letar precision.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Det vette i fan. 9,3x62 och 338wm är inga gratis-pilar direkt om man köper fabriksammo av kvalite (norma/lapua). Visst tar det ett tag innan man betalat utrustning men den dagen kommer. Som jag ser det är det med sådana kalibrar man verkligen håller nere kostnader. Särskilt om man letar precision. En snabb koll mot standardpil 338 WM Norma Oryx så kostar den ca 45 sek/patron och med handladdning samma kula så går det kanske att komma till cirka 15 sek/patron. Med en skillnad på 30 sek per jaktskott så lockar det ju med handladdning onekligen, men så är det där med hur mycket man jagar och vill spendera på utrustning och verktyg. Sedan så kostar varje Norma övningspil 18 sek per skott, så där så skulle förmodligen handladdningen löna sig också av 338 WM.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Författare tack det är ju givetvis inte bara kostnaden som avgör det känns ju som man får råd till mer övningsskytte och precision är ju det stora målet med 338:An jo visst även 9,3:an men den kommer primärt andvändas som hundförar bössa har ni några rekommendationer på ladd utrustning för jag känner ingen här på forumet irl som kan hjälpa mig
Publicerat Januari 13, 201511 yr En modifiering av SL:s kommentar, med de kalibervalen så kommer kostnaden att vara ett hinder för ett adekvat träningsskytte, enbart genom handladdning kan du komma att erhålla ammo till sådan kostnad att du skjuter ens lagomt mycket med dina vapen. I frågan om totala kostnader är det lönsammare att knyppla och kasta pil, men kanske inte lika roligt, Ken1, kommentar? Ärligt talat är det enbart genom handladdning som man kan få tag på ammo, den ammo man vill ha till rimliga kostnader, vissa jägare använder standardkalibrar och klarar sig då mycket bra med köpeskott, andra har anlitad personal och den tredje laddar själv. /Christian tja C inköp av ett set pilar av hyfsad kvalitet och en skaplig tavla ligger under tusenlappen men det är dopningen som kostar fläsk. Åter till ämnet jag har aldrig ångrat att jag började ladda själv, värt varenda krona enligt mej och då har jag 3st standard kalibrar.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Det vette i fan. 9,3x62 och 338wm är inga gratis-pilar direkt om man köper fabriksammo av kvalite (norma/lapua). Visst tar det ett tag innan man betalat utrustning men den dagen kommer. Som jag ser det är det med sådana kalibrar man verkligen håller nere kostnader. Särskilt om man letar precision. Den besparingen skjuter man upp, utgifterna ökar mer ju bättre laddutrustning man har.
Publicerat Januari 13, 201511 yr Håller man på och trasslar så blir det dyrare, laddar man fram ett recept och sen bara laddar när man behöver så tycker jag det är helt okay prismässigt. Man känner sig rätt nöjd när man fått en kula man vill jaga med att samskjuta med någon budgethelmantel för älg och allmän övning.
Publicerat Januari 13, 201511 yr nä , sluta nu. skjuter du 10 jaktskott och 300 övning så blir det skitdyrt med fabriks, mycket billigare med handladdat! men börjar du gilla handladdat o vill testa massa andra kulor ex då blir det dyrare,,,, men du blir en bättre skytt!
Publicerat Januari 13, 201511 yr Det är väl som vilken annan hobby som helst, tycker man det är kul o intressant så lägger man mer o mer pengar på det.
Publicerat Januari 14, 201511 yr Författare tackar för alla svar jag har kommit fram till att det blir handladdning nu kommer fråga vilket laddkitt skulle ni rekomendera är RCBS rock chucker supreme master kitt något att ha eller låter det bara bra?
Publicerat Januari 14, 201511 yr tackar för alla svar jag har kommit fram till att det blir handladdning nu kommer fråga vilket laddkitt skulle ni rekomendera är RCBS rock chucker supreme master kitt något att ha eller låter det bara bra? Bra skit! själv har jag ett begagnat rcbs-kit jag kom över för 1500:- och jag har inget att klaga på.
Publicerat Januari 14, 201511 yr Samma lika här rock-kit begagnat för 500 inkl ett antal verktyg o kulor [emoji41] Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Januari 15, 201511 yr Ja, det kommer att löna sig ekonomiskt om du avser att skjuta och öva med kalibrarna. Men handladdning är inte tvärsäkert anser jag. Det gäller att man verkligen vill ta sig tid och plats för det. Just platsen är inte så självklar. Och inte tiden / möjligheten heller. Annars kan man lika gärna svälja kostnaden och köpa bra fabriksammo. Den stora fördelen med handladdning är inte ekonomisk, utan snarare att man lär sig väldigt mycket om ammunition, helt enkelt. Om du börjar ladda - så börja enkelt. Ta fram en jaktladdning för varje kaliber, möjligen också en ren övningspatron. Sen vartefter, så kan man börja ta fram nya laddningar. Men går man ut för hårt med ett virrvarr av kulor och krutsorter så finns risk att man "går in i väggen" och ledsnar.
Publicerat Januari 15, 201511 yr http://www.smartreloader.com/smartreloader-omega-800-pro-kit-p-4060.html Verkar rätt prisvärt i mina ögon. Pressen verkar lik Lee´s classic cast och den är riktigt bra. Köp till en krutdoserare bara för enkelhetens skull. Jag kör med Lee där. Det enda som finna kvar av skrotet i deras billiga kit. Den var värd att spara.