Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ballistiktabeller med förbättringspotential...

Featured Replies

Publicerat

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/93x62/Oryx1/

Konstaterar att om man har kikarsiktet monterat 4 cm över pipan... och skjuter med en 9,3x62:a och en 285gr Oryx... och inskjutningen är nollad på 200 meter... så hävdar Norma att kulan kommer att gå 22,6cm lågt på 100. 

Det känns som om man har vissa gravitationsproblem i Åmotfors. Kulan måste alltså gå NEDÅT från mynningen för att sedan vika av UPPÅT igen. Eller kan det vara en rent helvetisk spin drift?

Eller något slags värmländsk gyroskopisk mekanik (som kanske också kan vara anledningen till att dansbandsmusik upplevs som vackert av värmlänningar?). 

Beats me... 

Publicerat

Konstaterar att herrn har problem att skilja på X respektive Y i läsandet av tabeller...

:wink:

Publicerat

Alltså bengt.....du menar att en akademiker inte kan förstå en enkel tabell  :biggrin:

Jag visste det!

/Mike

Publicerat

Jag röstar att herr berg har tittat för djupt i flaskan

Publicerat

Jag röstar att herr berg har tittat för djupt i flaskan

Bara tittat? Jag tror han har "tutat" lite med.......

/T

Publicerat

Alltså bengt.....du menar att en akademiker inte kan förstå en enkel tabell  :biggrin:

Akademiker? Han jobbar väl på bank? Helt plötsligt klarnar bilden :tongue:

Publicerat

:biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat

Fick fundera rätt länge innan jag kan gissa hur du tänkt men då har man 0 högskolepoäng också ;)

Publicerat

har man 0 högskolepoäng 

Det måste vara för dom sidan Elitsinglar.se skapats  :biggrin:

/Mike

Publicerat

Undrar om Bengts tystnad beror på att han köpt en enkel till Djibouti (vilket torde vara mest troligt) eller faktiskt funderar på var det gick fel  :biggrin:

/Mike

Publicerat

Jag börjar förstå hur Bengt bygger ett dropchart och varför det gick som det gjorde på Remmene... ;-)

Publicerat

Efter att ha mer än tittat i min whiskyflaskor i går så kan jag i alla fall inte se hur det kunde uppstå gravitationsproblem i Åmotfors - i den mån gravitationen påverkades så verkar det inte ha påverkat Åmotsfors för de uppstod för fan i Dalby!!! Det var hemskt vad de var svajigt i sovrummet i går kväll......

Märkligt detta.

Och medan vi nu ändå funderar över vetenskapen - varför krymper kraniet av whisky?

/T

Publicerat

Det är inte kraniet som krymper......det är hjärnan som växer!!

Det är därför man kommer på så många smarta saker efter några wirre....:lol:

mvh/Urban

Publicerat

Det är inte kraniet som krymper......det är hjärnan som växer!!

Det är därför man kommer på så många smarta saker efter några wirre.... :lol:

mvh/Urban

Åhå! Där ser man! Naturligtvis är det så!

/T

Publicerat

Från säker källa har jag nu fått bekräftat att Bengt har flytt landet och har sökt asyl i Addis Abeba med motivering livslång skam i hemlandet :biggrin:

/Mike

Publicerat

Alla kan ha en dålig dag  :thumbsup:

/M

Publicerat

Jag schka p-p-p-p-prova.... lite mer,... och sche om man k-k-k-kan få gol-gol-golv- hick- att g-g-g-gunga ända, ända, ända, ända hick upp tchill Å-å-å hrm raaaap Å-å-motschfoch.

Va fan schtåår det på f-f-f-flaschkan Ankor e Nock? Va fan? Gör a-a-anchor schprit? hihihihi

Nu scka vi scheeeeee, Nåååååårma b-b-b-basclischtik tabell - å jäflar va de e schnurrigt me schå många r-r-r-r-rader.

Hrm

Hrm

Hm

Hrm

Jo min schäl, de schtämmer! Ha! Det gå-å-å-r ju upp! Eller e de ner dä?

Va va de nu jag shckulle kolla igen? Oj, var är flasckan?

Hick

Raj-raj.raj fesk öhhhh båt!

Vaffå bytte väggen å go-o-o-lvet platch?

Publicerat

Jag schka p-p-p-p-prova.... lite mer,... och sche om man k-k-k-kan få gol-gol-golv- hick- att g-g-g-gunga ända, ända, ända, ända hick upp tchill Å-å-å hrm raaaap Å-å-motschfoch.

Va fan schtåår det på f-f-f-flaschkan Ankor e Nock? Va fan? Gör a-a-anchor schprit? hihihihi

Nu scka vi scheeeeee, Nåååååårma b-b-b-basclischtik tabell - å jäflar va de e schnurrigt me schå många r-r-r-r-rader.

Hrm

Hrm

Hm

Hrm

Jo min schäl, de schtämmer! Ha! Det gå-å-å-r ju upp! Eller e de ner dä?

Va va de nu jag shckulle kolla igen? Oj, var är flasckan?

Hick

Raj-raj.raj fesk öhhhh båt!

Vaffå bytte väggen å go-o-o-lvet platch?

Som vanligt från pmt ett inlägg baserat på grundlig egen erfarenhet ;)

Publicerat

Jaug forssscchkar. Tyscht! Jau schkau b-b-b-baura .... hitta dörren. Föscht...... Hick Jävlau ankår! Aj, jefla vägg att h-ho-hoppa på migchs! Eller va de golvet? K-ko-kon-konschtigt....

Publicerat

Kan detta verkligen vara samme Herr Berg som jag hörde beskriva sig själv som en "smarter then average person" :biggrin:

Publicerat

Efter en seriös undersökning huruvida ett övermåttligt intag av alkohol kan påverka gravitaionen annorstädes kan jag nu medela resultatet: det kan det inte, trots en seriös bläcka som borde gjort stora delar av mellansverige viktlöst finns det uppbart inga som helst tecken på det samma - i alla fall inte av seismografiska instiutet i Uppsala som annars är de första att registrera sådana förskjutningar i gravitation och tid.

Av detta kan jag konstatera att Herr Berg må ha eller må icke må ha konsumerat alkohol, men att det i sig inte kan ha påverkat gravitationen kring Åmotfors. Däremot har Herr Berg förmodligen halkat i läsningen av tabellen - vilket jag efter ovan kontroll - tror mig kunna konstatera att blir väldigt mycket svårare om man ligger pruttfull på golvet än om man är nykter. Denna slutstats bör dock även andra undersökningar med ett bredare upplägg med fler försökspersoner först för fastsälla att det ska kunna anses vara helt säkert. Dock är den upplevda förändringen av gravitation och tid i detta i övrigt ganska trivsamma tillstånd endast upplevd då min hustru nyktert närvarande vid detta försök inte upplevde den minsta förskjutning av vare sig gravitation eller tid ens i samma rum. Andra försämringar kunde dock kostateras i den fysiska miljön såsom en försämrad lukt och intellektuell kapacitet hos exprimentgruppen.

Av detta kan vi anta att gravitaion och tid stämmer i Åmotsfors relativt resten av planeten, då det inte sker märkliga förskjutningar i tid eller rymd vid resa till/från Åmotfors vilka annars vid det här laget skulle ha varit extremt väl dokumenterade. En enklare kontroll av Normas tabell som den såg ut innan exprimentet började stämmer intill enstaka mm med min egen skjuttabell för kalibern i fråga - låt vara med en annan kula i samma vikt och en aning högre fart.

Case closed.

/T - som gillar att se på saker en smula vetenskapligt

Publicerat

Kan detta verkligen vara samme man som jag hörde beskriva sig själv som en "smarter then average person" :biggrin:

Det tvivlar jag mycket på att jag är - jag kan inte påminna mig att jag toppresterat än mindre toppat något intelligenstest jag testat. Däremot försöker jag vara en liten smula metodisk i hur jag tänker och försöker så gott jag kan att undvika att "känna med magen" innan jag kollat upp hur det egentligen fungerar. Sedan må det vara vad det vara månde.

Det handlar bara om att orka fokusera lite lite lite mer än de flesta andra. Inget annat.

/T

Publicerat

Var kanske lite oklart men det var Herr Berg jag menade,men om du kände igen dig på beskrivningen så .....;)

Publicerat

Var kanske lite oklart men det var Herr Berg jag menade,men om du kände igen dig på beskrivningen så ..... ;)

Då får du quota, så man ser vart du syftar. Annars är det inlägget precis över......

/T