Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Dorin_89

Sako Finnbear AV .30-06

Recommended Posts

Dorin_89

Idag köpte jag mitt 4:e och sista vapen för tillfället. Eftersom jag är så nöjd med min tidigare Sako Av 6.5:a och ska va med i en jaktklubb iår så ville jag ha något grövre kaliber för gris och drevjakt för att vara på säkra sidan så att säga.  :cool:

Hittade en Sako Finnbear AV .30-06 i mkt bra skick med leupold sikte 2-7x33, ringar såklart, plus nytt Dewey kit med läskstång, boreguide, vapenfodral, lite solvent och såna grejer, 30st jakt ammo plus ett halv ask jaktmatch för 5500kr. Med tanke på att dewey grejerna är värda ca 7-800kr och kikarsiktet mellan 1000-1500 (om inte mer) så tycker jag att det var ett mycket bra köp. 

Vad tycker ni? 

post-15497-0-70196300-1421261494_thumb.p

• Like 1

Sako_Finnbear

Riktigt fin bössa du fått tag på! Har själv en Sako 75 30-06 och tycker att kalibern är väldigt allround och bra till det mesta.

• Like 1

Joacim

Idag köpte jag mitt 4:e och sista vapen för tillfället. Eftersom jag är så nöjd med min tidigare Sako Av 6.5:a och ska va med i en jaktklubb iår så ville jag ha något grövre kaliber för gris och drevjakt för att vara på säkra sidan så att säga. :cool:

Hittade en Sako Finnbear AV .30-06 i mkt bra skick med leupold sikte 2-7x33, ringar såklart, plus nytt Dewey kit med läskstång, boreguide, vapenfodral, lite solvent och såna grejer, 30st jakt ammo plus ett halv ask jaktmatch för 5500kr. Med tanke på att dewey grejerna är värda ca 7-800kr och kikarsiktet mellan 1000-1500 (om inte mer) så tycker jag att det var ett mycket bra köp.

Vad tycker ni?

Mycket bra köp, bara synd att någon mindre begåvad har borrat och satt weaverklackar på den. Den lär visserligen fungera ändå så det är bara till att gratulera :)

Mvh

Joacim

• Like 1

Dorin_89

Mycket bra köp, bara synd att någon mindre begåvad har borrat och satt weaverklackar på den. Den lär visserligen fungera ändå så det är bara till att gratulera :)

Mvh

Joacim

Har inte tänkt på det faktiskt.. :-) Men man kan ju byta med optilock ringar om man vill eller hur? 

Dr Krall

Bara att gratulera...riktigt bra köp! Härligt med två 'parbössor' i kompletterande kalibrar :cool:

De där Weaverklackarna till Sako brukar inte vara borrade fast...utan sitter fastkilade på Sakons orginal kilspår...och sen är det en 'stoppskruv' ovanifrån som man drar ner mot godset i lådan utan att det är borrat där. Har du tur är det alltså inte borrat något i orginallådan. Det ser ut som just sådana Weaverklackar på din bild eftersom de rider så lågt över de ordinarie fasta kilspåren :smile:

• Like 1

Dorin_89

Tackar! Ja, precis, min tanke att köra på samma modell. Kunde inte se nån skillnad på kolven så den passar mig bra. :-)

Joacim

Har inte tänkt på det faktiskt.. :-) Men man kan ju byta med optilock ringar om man vill eller hur?

Givetvis, dock trist att veta att där är fyra hål som egentligen inte behöver vara där. Men som sagt, fin bössa till ett grymt bra pris, då ska man inte begära mer.

Mvh

Joacim

Joacim

Bara att gratulera...riktigt bra köp! Härligt med två 'parbössor' i kompletterande kalibrar :cool:

De där Weaverklackarna till Sako brukar inte vara borrade fast...utan sitter fastkilade på Sakons orginal kilspår...och sen är det en 'stoppskruv' ovanifrån som man drar ner mot godset i lådan utan att det är borrat där. Har du tur är det alltså inte borrat något i orginallådan. Det ser ut som just sådana Weaverklackar på din bild eftersom de rider så lågt över de ordinarie fasta kilspåren :smile:

Har sett alldeles för många "förstörda" Sakobössor som haft feta hål i klackarna, inte kul. Så hoppas att du har rätt i detta fallet :)

Mvh

Joacim

Dorin_89

Jag tar säkert en närmare titt och ser om jag ska byta nåt. ;-)

Stalkern

Givetvis, dock trist att veta att där är fyra hål som egentligen inte behöver vara där. Men som sagt, fin bössa till ett grymt bra pris, då ska man inte begära mer.

Mvh

Joacim

Nja det beror på. Jag vet en smed som borrat dit weaverklackar på en del äldre sakos för att kilbaserna ej var linjerade med varandra. 

Har själv haft finnbear. fina vapen med "rätt" piplängder till kalibrarna! något som tyvärr ändrades på senare modeller. 

• Like 1

Dorin_89

62cm pipa.

• Like 1

Dr Krall

62cm pipa.

Precis vad en 30-06 behöver (själv har jag aningen kort i min Ruger...58 cm) :cool:

Dorin_89
Äntligen fick jag licensen i fredags efter ca 5 veckors väntetid. Jag hämtade bössan i lördags, sen var det att rengöra alla delarna (det var lite för mycket fet nästan överallt), vaxade träet och provskjöt igår. Jag är hur nöjd som helst och blev imponerad hur tät bössan skjuter med tanke på att den har några år på naken. Jag skjöt hål i hål på 80m med Barnes TTSX 168 grain. (bilden nedan)

Det var inga hål i lådan utan kikarfästen liknar "sako optilock baser" fast med stoppskruv ovanifrån, så jag hade tur med det, precis som "Dr Krall" sa! .-) Jag köpte också en Leupold 1-4x20 och det blir säkert en bra drevjaktsbössa!

post-15497-0-21101900-1424722663_thumb.j

post-15497-0-63869300-1424722799_thumb.j

post-15497-0-78399200-1424722807_thumb.j

post-15497-0-19948200-1424722812_thumb.j

post-15497-0-30399200-1424722819_thumb.j

post-15497-0-45153200-1424722831_thumb.j

post-15497-0-94557700-1424722837_thumb.j

post-15497-0-58462300-1424722841_thumb.j

• Like 1

Danne E.

En trevlig och rejäl studsare.  Och det märks extra tydligt när man jämför med mycket av det som säljs nytt idag...

Sakon är ett perfekt beg. köp, helt enkelt.

• Like 1

Sako_Finnbear

Grattis till en jättefin bössa och kikare. Extra kul att den skjuter så tätt med! :)

• Like 1

Dorin_89

Grattis till en jättefin bössa och kikare. Extra kul att den skjuter så tätt med! :)

Tackar!

Dorin_89

Är de där ringarna något att ha? Jag ska montera det andra sikte 1-4x20 och funderar om jag ska fortsätta med de eller om jag ska köpa sako optilock..

Sako_Finnbear

Jag har optilock på mina bössor och är i alla fall väldigt nöjd. Kan varmt rekommendera dom. :)

Dorin_89

Jag har också optilock på den andra sako 6.5:a och vet att de är bra men de här ringarna ser helt okej, tycker jag...

Bulldog

Skulle du behöva optilock kan du få nästintill nya baser o ringar av mig för 500kr

Dorin_89

Skulle du behöva optilock kan du få nästintill nya baser o ringar av mig för 500kr

Låter intressant! Är det baser+ringar eller den andra varianten? Låga ringar?

Bulldog

Låter intressant! Är det baser+ringar eller den andra varianten? Låga ringar?

Baser plus ringar , kan mäta o kolla imorgon

Dorin_89

Baser plus ringar , kan mäta o kolla imorgon

Tack för det!

Dr Krall

Otroligt schangtilt erbjudande från Bulldog...bra pris :-)