Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träna fågelsituationer på våren?

Featured Replies

Publicerat

Jag skulle verkligen behöva träna lite fågelsituationer inför nästa säsong. Nu undrar jag vad det finns för möjligheter att göra det utanför jaktsäsongen? Har för mig att jag läst nånstans om vårträning på fjäll och det hålls ju också prov på våren. Får man även träna på fältfåglar på våren? Och i så fall är det någon som har nåt tips om var man kan göra det? Gärna i närheten av Stockholm.

Publicerat

Pizzabagarn på Långtora verkar fixa det mesta, kolla med honom.

Publicerat
  • Författare

Jag kanske får göra det. Men jag är fortfarande öppen för fler förslag. ;)

Ska jag tolka det som att det är ok att träna på fältfåglar utanför jakttiderna?

Publicerat
  • Författare

Tack! Då är det bara det där med om hon är "stående" eller "drivande" ...

Publicerat

:biggrin:

Publicerat

Jag är också intresserad om det finns fler än Långtora i Sthlm-området som erbjuder vårträning.

På fjället så har du fjällträningskurs i Arjeplogsfjällen i slutet mars. Det är den enda jag vet uppåt.

Jag kommer åka till Arjeplog i mars men jag behöver ha med båda jyckarna så jag kommer åka egen bil. Dock så är det trevligt att ha sällskap på kvällarna. ;)

// P

Publicerat
  • Författare

Jag är också intresserad om det finns fler än Långtora i Sthlm-området som erbjuder vårträning.

På fjället så har du fjällträningskurs i Arjeplogsfjällen i slutet mars. Det är den enda jag vet uppåt.

Jag kommer åka till Arjeplog i mars men jag behöver ha med båda jyckarna så jag kommer åka egen bil. Dock så är det trevligt att ha sällskap på kvällarna. ;)

// P

Arjeplog är 96 mil och tolv timmar bort, enkel resa, så jag står nog över det. Har hittat några som verkar erbjuda träning i Uppsala-trakten. Tänkte maila dem ikväll och kan höra av mig om det verkar vara nåt.
Publicerat

ja, hör av dig om det verkar ok. Kommer behöva mer träning i vår. :)

Publicerat

Jag skulle verkligen behöva träna lite fågelsituationer inför nästa säsong. Nu undrar jag vad det finns för möjligheter att göra det utanför jaktsäsongen? Har för mig att jag läst nånstans om vårträning på fjäll och det hålls ju också prov på våren. Får man även träna på fältfåglar på våren? Och i så fall är det någon som har nåt tips om var man kan göra det? Gärna i närheten av Stockholm.

jag är rätt säker på att man behöver dispens utanför jakttid och klubbarna har normalt detta för prov och träningsverksamhet om jag begripit det korrekt.

för hund får väl inte förfölja och jaga vilt utanför jakttid.

Publicerat
  • Författare

jag är rätt säker på att man behöver dispens utanför jakttid och klubbarna har normalt detta för prov och träningsverksamhet om jag begripit det korrekt.

för hund får väl inte förfölja och jaga vilt utanför jakttid.

Enligt länken som Strävhår postade så är det ok att träna hundar som inte förföljer vilt (stående, stötande och skällande som stannar när de finner vilt) under våren fram till april.

Edit: skällande inte ställande som jag skrev först.

Publicerat

Ok, min har kort eftergång = inte ok.

Hur ska du resa dem?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Min har också eftergångar så det har jag tänkt intensivjobba med nu först. Annars har jag nog tänkt mig långlina på.

Jag hade nog tänkt resa dem som vanligt. Jag hade dessutom tänkt försöka få hjälp av en instruktör med detta och förlitar mig då på att denne kan reglerna.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tillåts intearrow-10x10.png träning på tubbetorp utanför jakttiderna?

Publicerat
  • Författare

Låter intressant men jag vet inte ens vad tubbetorp är och Google var inte till mycket hjälp.

Publicerat

det är nå ställe i västra götaland där man får betala för att träna, liknande långtora. Har aldrig vart där men hört talas om det. Det är birger knutsson som ofta skriver i stående fågelhundar i norden på facebook som äger det

Publicerat
  • Författare

Ok, tack för tipset. Det ska kollas upp. Det låter lite långt från Stockholm men det kan det ju vara värt om det är bra. :thumbsup:

Publicerat

Alingsås verkar han hålla till i. Men det är ju nära från stockholm, själv åker man 120 mil enkel väg för att träna en helg haha