Publicerat Januari 16, 201511 yr Hejsan Jag går i köpestankar. Jag skulle vilja ha ett alternativ till min 30-06 för rådjursjakten och toppjakten. Det jag tänker mig är att skaffa ett extra pipset till valmetbocken (12/5,6X52R) eller en klass 2 i .222. vilken är den bästa kalibern av dessa? MVH//Jimmy
Publicerat Januari 16, 201511 yr Efter att ha sett Hur prydlig och ändå effektiv Mikes drilling i 5,6x 52r är så hade jag utan tvekan rekommenderat kalibern före 222. Christian
Publicerat Januari 16, 201511 yr Som jaktkaliber för matvilt är 5,6x52R helt överlägsen 222 rem. Bättre djupverkan, bättre stabiliserade kulor (tvär räffelstigning), slår sönder mindre. 222 rem är en föråldrad varmintkaliber :-P ;-) Kultillgång skral naturligtvis en nackdel för 5,6x52R...men de kulor som finns funkar fint. Kombi-seten till Valmet brukar ofta också ha riktigt bra precision...fullt duglig för toppjakt. Jag anser 222 rem vara en dålig toppjaktskaliber...för nervös på nära håll och för svag på längre håll. 6,5x55 eller nån 6 mm kaliber är det optimala för just toppjakt. 5,6x52R kan du se som den perfekta rådjurskalibern, men som ändå är duglig till toppjakt. Jag använder den mest till trädskällarn och där funkar den helt perfekt...slår inte sönder på nära håll...men dödar ändå bra utåt 200 m :-)
Publicerat Januari 16, 201511 yr Författare tack för svaren!! Då var jag inne på rätt spår. Det blir till att börja leta ett pipset till valmeten! Det är en Valmet 212 om det är någon som vet eller har ett pipset tlll salu är det någon som vet om det går att handladda till 5,6x52R?
Publicerat Januari 16, 201511 yr Den är mycket tacksam att handladda. Skjuter tätt hur man än beter sig...nästan ;-) Jag kalibrerar så hylsorna passar patronläget ganska tajt för att få optimal precision. Viktigt med avsmalnande randpatroner...lärde mig den hårda vägen med en 22 Hornet :-P Min 412a skjuter klisterlappstäckande femskottare på 80 m och samskjuter dessutom med S&B helmantel och Norma blyspets laddat med samma krutmängd...praktiskt...men är ju inte säkert att alla bössor beter sig så :-)
Publicerat Januari 16, 201511 yr Författare Perfekt så blir det till att leta pipset och lära sig handladda!!
Publicerat Januari 16, 201511 yr Den är mycket tacksam att handladda. Skjuter tätt hur man än beter sig...nästan ;-) Jag kalibrerar så hylsorna passar patronläget ganska tajt för att få optimal precision. Viktigt med avsmalnande randpatroner...lärde mig den hårda vägen med en 22 Hornet :-P Min 412a skjuter klisterlappstäckande femskottare på 80 m och samskjuter dessutom med S&B helmantel och Norma blyspets laddat med samma krutmängd...praktiskt...men är ju inte säkert att alla bössor beter sig så :-) Min 212 skjuter precis likadant med S&B helmantel och Norma blyspets åtminstone ut till 120 meter. Mycket tacksamt då fabriks-övningsammo i 5,6x52R är dyrt.
Publicerat Januari 16, 201511 yr Författare Min 212 skjuter precis likadant med S&B helmantel och Norma blyspets åtminstone ut till 120 meter. Mycket tacksamt då fabriks-övningsammo i 5,6x52R är dyrt. det verkar lovande att den är så pass stabil att den skjuter lika med Norma och S&B. jag har för stått att övningsammon är dyr därav viljan att ladda den. Var köper du ammon?
Publicerat Januari 18, 201511 yr det verkar lovande att den är så pass stabil att den skjuter lika med Norma och S&B. jag har för stått att övningsammon är dyr därav viljan att ladda den. Var köper du ammon? Lyckligtvis fick jag ett par askar jaktammo när jag ärvde bössan, men helmantel köper jag på Jaktia. Säkert inte världens bästa deal, men men.