Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon som kan ta kolvmått

Featured Replies

Publicerat

Idén med begagnad engelsk svs har etsat sig fast. Därmed så bestämde jag att den jag hittar skall passa mig som smäck...således vill jag få hjälp med att mäta upp det kolvmått jag skall ha på en dylik bössa.

Vilka fler än Suse-gården tar kolvmått?

Jag vill inte att det är någon klåpare samt att man helst får provskjuta med måtten inställda på en provbössa så det känns bra i skotten också.

Med vänlig hälsning,

// Paul

Publicerat

Idén med begagnad engelsk svs har etsat sig fast. Därmed så bestämde jag att den jag hittar skall passa mig som smäck...således vill jag få hjälp med att mäta upp det kolvmått jag skall ha på en dylik bössa.

Vilka fler än Suse-gården tar kolvmått?

Jag vill inte att det är någon klåpare samt att man helst får provskjuta med måtten inställda på en provbössa så det känns bra i skotten också.

Med vänlig hälsning,

// Paul

Susegården och isf Olof eller Giles är väl de du ska kolla med.

/M

Publicerat

Susegården är väl det mesta självklara valet, det du dock ska vara en aning medveten om är att kolvmåtten faktiskt är lite beroende på vapentypen och piplängden med - så gör det inte till en fråga om delar av mm....

T

Publicerat

Kan bara hålla med. Det bästa alternativet är väl att hitta drömobjektet och skjuta med det ett antal tusen skott, tejpa och testa. När man vet hur bössan slår och att måtten stämmer moddar man den hos en kompetent kolvmakare.

Att köra en "gunfit session" tror jag är allra bäst om man ska beställa en bössa eller ny kolv. Annars blir som att

gå till skräddarn och måtta kostymen för att gå å shoppa på Dressman :)

/M

Publicerat

Jag ser mina kolvmått som ett "lagom värde", mest för att man normalt tex inte anger ryggvärk - få kan det slå ganska mycket i verkligheten mellan två kolvar med på pappret samma mått. Tar man eller vet man sina mått så använder man dem mest för att se vad som absolut INTE passar, före att vad som kanske passar.

T

Publicerat
  • Författare

Kan bara hålla med. Det bästa alternativet är väl att hitta drömobjektet och skjuta med det ett antal tusen skott, tejpa och testa. När man vet hur bössan slår och att måtten stämmer moddar man den hos en kompetent kolvmakare.

Att köra en "gunfit session" tror jag är allra bäst om man ska beställa en bössa eller ny kolv. Annars blir som att

gå till skräddarn och måtta kostymen för att gå å shoppa på Dressman :)

/M

Nja, nu avser jag ta dessa mått för att kunna välja rätt som PMT beskriver. Med stor sannolikhet hittar jag min drömbössa på en auktion på ö-gruppen i väster så då kan jag lättare veta om den kommer passa då jag kan inte åka dit för varje prospect jag finner. :)

Har varit runt hos de lokala krämarna och kollat vad de har inne. Har känt lite olika bössor, H&H Royal, James Kirk mfl. Trevligast var en William Evans med dubbelt pipset, både 28" och 30" vilket var bra då kunde jag känna  på skillnaden och jag verkligen gillar 30" bättre. Skall se om jag kan låna med den för att provskjuta för att vara helt säker.

// P

Publicerat

Nja, nu avser jag ta dessa mått för att kunna välja rätt som PMT beskriver. Med stor sannolikhet hittar jag min drömbössa på en auktion på ö-gruppen i väster så då kan jag lättare veta om den kommer passa då jag kan inte åka dit för varje prospect jag finner. :)

Har varit runt hos de lokala krämarna och kollat vad de har inne. Har känt lite olika bössor, H&H Royal, James Kirk mfl. Trevligast var en William Evans med dubbelt pipset, både 28" och 30" vilket var bra då kunde jag känna på skillnaden och jag verkligen gillar 30" bättre. Skall se om jag kan låna med den för att provskjuta för att vara helt säker.

// P

Det är väl egentligen så jag menar oxå :) även om jag nog beskrev det tvärtom nu när jag läser :)

Självklart ska man ju veta vilka ca-mått man har ifråga om LOP, skränkning, drop osv. Men det tar jag för givet att man har en susning om när man letar efter bössa oavsett...

Problemet är väl som sagt det är ytterst få som är kompetenta till riktig gunfit detta rike :(

/M

Publicerat

Ett tillägg: om du ändå är i den klassen på bössa och kikar hade jag lätt övervägt två pipor :)

/M

Edit: jävla autostavning