Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako Quad Fråga:

Featured Replies

Publicerat

Hej Forat!

Har funderat på en Sako Quad ett tag och har således åkt runt Göteborg (där jag bor) för att få klämma på allt som finns i lager. Tyvärr finns det bara syntetstockar inom klämavstånd. Inget ont om dessa men nu är det så att en Sako Quad syntet känns som en J#¤"a leksaksbössa och inte alls faller mig i smaken. Hur praktiskt den än nu må vara.

Jag vill ha något tungt och ordentligt (som fli... nej klanske inte nu) och tänkte mig att en Hunter Pro eller Varmint skulle sitta fint. Pipbytessystemet är det som lockar då jag vill ha 22lr och 22wmr/17hmr.

Nu är det så att Sako säljer sin Hunter Pro på att den ska vara "en modell med kolv i fullstorlek" medan Varmint inte marknadsförs på samma sätt. Båda bössorna har dock precis samma mått enligt specifikationerna (wtf?).

Finns det någon vis person här på forat som kan reda ut detta?

Mange tack,

Nils 

Publicerat

Båda bössorna har kolvar i fullstorlek och absolut ingen av dessa känns som en leksak på samma sätt som

plastkolvarna. Har själv föregångaren, en Sako Finnfire Varmint. Är mycket nöjd med bössan och den känns

verkligen som en "riktig" studsare, kan varmt rekommendera den. Har även kännt och klämt på både Hunter

Pro och Varmint modellen av Quad, båda är jäkligt fina och "fullvuxna" bössor i samma stil som min Varmint.

Publicerat

Känt på en quad hunter pro, och även jämnfört sida vid sida med en sako 85 hunter, väldigt lika. Även om quaden är en hel del lättare.

Själv beställt en quad syntetik, dock för att den var billigast och jag beställde en GRS kolv samtidigt.

Varmint med träkolv har väl monte carlostuk på kolven? Såg inte så kul ut iaf.

/Baner

Publicerat

Både Hunter Pro och Varmint har Montecarlokolv, åtminstånne dom jag kollat på.

Publicerat

Både Hunter Pro och Varmint har Montecarlokolv, åtminstånne dom jag kollat på.

stämmer, jag som kommer ihåg fel.

Bör ju vara samma kolv då? aldrig tagit upp en och känt, gillar inte tjock pipa på små kalibrar.

/Baner

Publicerat

Nja, Varmint har framstock av Bäversvanstyp, alltså en bredare framstock. Har som sagt själv föregångaren

Finnfire Varmint, och den skjuter ruggit bra. Inga problem att plocka sockerbitar på 50 meter. :)

Publicerat
  • Författare

Man tackar och bockar för alla de hjälpsamma svaren! Då ska man bara ordna finansieringen också... :D