Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blaser K95

Featured Replies

Publicerat

Grymt sugen på att skaffa en sådan, då en K95 Edition.

Med 6XC och 22Hornet pipa.

Tänkte ha den som dedikerad toppfågel/Sjöfågel pang, och som reserv till ripjakten, sen har jag drygt 600 skott handladdat till 22 hornet som blir över när köparen får sin licens på den hornet jag har nu.

Nån som har kolla på priserna på dessa, läst runt 30 för en standard men vad kostar Edition?

Läst att dom skjuter riktigt bra, hur skjuter era k95or?

Finns det nått annat alternativ om man vill ha en lätt enpetare med bra precision och dessa kalibrar?

Nån som känner till nån beggad k95a i 22 hornet eller 6xc till salu?

Tackar.

Hinner inte till handlare förän tidigast på onsdag, så bra att få lite info.

/Baner

Publicerat

nä men en sån i 6xc vore finfint!!

snacka om burschbössa!

Publicerat
  • Författare

Ser det som den ultimata toppfågelpangen, bör ju hamna en bit under 3kg med en lätt kikare på. Fint o ha med sig när man går och plockar bär/svamp under hösten också.

R8an med matchpipan är ju ingen höjdare att konka runt på, fast man kör med eberlestock rygga.

/Baner

Publicerat

Kolla efter Henrik och kika i hans trådar. Där är det en del skrivet om k95.

/Må

Publicerat
  • Författare

Kollade upp priset hos handlaren idag, en K95 Edition med 6xc och 22 hornet lär gå loss på runt 44 loppor, går säkert att pruta en tusenlapp eller två, men blir ett litet hål i börsen.

Nu ska jag bara få sålt kombin och vänta tills köparen av min hornet får sin licens. :)

Är ju tur att man redan har sikten och montage färdigt iaf, annars vettefanken om jag hade varit beredd att satsa dom pengarna.

/Baner

Publicerat

Ge mig inte en massa idéer nu :D Har haft en K95 Standard samt en Luxus, med pipor i 7x57R och 5,6x52R. Samtliga sköt otroligt bra om man höll i skaftet. Otroligt smutta och trevliga bössor med fantastisk känsla :wub:

Publicerat

Ser det som den ultimata toppfågelpangen, bör ju hamna en bit under 3kg med en lätt kikare på. Fint o ha med sig när man går och plockar bär/svamp under hösten också.

R8an med matchpipan är ju ingen höjdare att konka runt på, fast man kör med eberlestock rygga.

/Baner

Är i exakt samma tankar som du. Har en tung sporter till toppjakten och en lätt enskottare vore utan tvekan bättre på alla sätt och vis. Väljer man en inte alltför biffig kaliber kan man skjuta riktigt bra trots lättheten. 

Publicerat

Haft min i ca 10 år nu,och har tre pipor 22 H,6mm PPC & 6,5x55.Ripor & skräpfågel med hornet. Toppfågel,bäver,räv och rådjur med ppc nu förtiden.

6,5an var tidigare den som gjorde ppc;ns jobb och där fick man hålla i lite mera. Försök få tag på den amerikanska kolven om det går,bättre för liggande skytte.

Du blir säkert nöjd..

Publicerat
  • Författare

Lite tveksam dock på den raka kolven när det gäller vinkeln på greppet.

Blir det en till kaliber senare så är det 300 weatherby som gäller :)

Trodde även att det skulle skilja mer i pris mellan Edition och standard, tror det var 2000:- skillnad, då får man ju grade 3 trä och en svart låda om jag inte har helt fel.

/Baner

Publicerat

Efter att ha skjutit med 7x57R måste jag å det kraftigaste avråda från en 300 Weatherbypipa, såvida du inte är en sadomasochist av germanska mått.

Publicerat
  • Författare

Efter att ha skjutit med 7x57R måste jag å det kraftigaste avråda från en 300 Weatherbypipa, såvida du inte är en sadomasochist av germanska mått.

Är nog inte speciellt rekylkänslig, skjuter ju 7x57R i min lätta kombi(utan kikarsikte) och tycker den är rätt så mild.

Men blir nog en pachmeyer bakkappa, rekylbroms och kickstop om man bestämmer sig för en 300wtb, annars kan jag nog tänka mig att man blir less på den pipan rätt så fort. :)

Sett att det är många jänkare som väljer 7mm rem magnum till sina k95'or, den bör väl inte vara så mycket mildare?

/Baner

Publicerat

7 RM är betydligt mildare än 300 Wby, även om ordet mild blir fel i en K95:a ;)

Publicerat

Vart fick du tag i den 6mmPPC pipan om man får fråga? Måste vara riktigt udda kaliber till k95an :)

Haft min i ca 10 år nu,och har tre pipor 22 H,6mm PPC & 6,5x55.Ripor & skräpfågel med hornet. Toppfågel,bäver,räv och rådjur med ppc nu förtiden.

6,5an var tidigare den som gjorde ppc;ns jobb och där fick man hålla i lite mera. Försök få tag på den amerikanska kolven om det går,bättre för liggande skytte.

Du blir säkert nöjd..

Publicerat

Vart fick du tag i den 6mmPPC pipan om man får fråga? Måste vara riktigt udda kaliber till k95an :)

Beställde genom jaktbutik,blaser svarade att den ej fanns men dom levererade ändå pipa.Vet om tre till som har 6mm ppc pipor till k-95.

Publicerat

Lite tveksam dock på den raka kolven när det gäller vinkeln på greppet.

Blir det en till kaliber senare så är det 300 weatherby som gäller :)

Trodde även att det skulle skilja mer i pris mellan Edition och standard, tror det var 2000:- skillnad, då får man ju grade 3 trä och en svart låda om jag inte har helt fel.

/Baner

Efter att ha skjutit både med orginal kolven och den så kallade USA modellen nu i flera år så är det ingen tvekan om att den senare är betydligt bättre vid liggande skytte.

Publicerat
  • Författare

Efter att ha skjutit både med orginal kolven och den så kallade USA modellen nu i flera år så är det ingen tvekan om att den senare är betydligt bättre vid liggande skytte.

Går den modellen att beställa via handlare? orkar inte börja med införsel själv.

Är ju värt att kolla upp isåfall, blir ju oftast liggande vid toppjakt. på ripa är det sällan det går att lägga sig, oftast drivor och skit ivägen om man jaga vid den här tiden.

/Baner

Publicerat

Det kom ut en edition Stutzen på säljes nu, ni kanske kan rodda ihop något tillsammans med en handlare så du spar några tusingar på att byta in dess pipa+pengar mot de två pipor du vill ha och så behåller du mekanismen från den begagnade bössan.

Eller så köper du till dina pipor och får en klass 1 pipa upptill dem.

Publicerat
  • Författare

Funderar lite på den faktiskt, måste dock vara säker på att jag får en ledig plats i skåpet först.

Får jag bara bort kombin snart så är det ett lätt val, blir ju lite billigare.

/Baner

Publicerat

Ev kommer en K-95 att bli till salu i Luleå,men vet ej modell och kaliber.

Publicerat
  • Författare

Ev kommer en K-95 att bli till salu i Luleå,men vet ej modell och kaliber.

Är det privat eller i butik?

/Baner

Publicerat

Privat