Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skaffa hund som ny jägare

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Vad tycker ni om att man som en väldigt ny/oerfaren jägare skaffar en hund? Vi har "bestämt" oss för en kleiner münsterländer.

Både jag och min sambo har velat ha hund länge och i och med att jag skaffat jägarlicens så finns det ett extra syfte för hunden. Vi har båda två hundvana sedan tidigare så just den delen är det ingen fråga om. Tanken är också att hunden ska fungera väldigt fint i hemmet när det inte är jakt.

Men som ny på jakt så har jag inte ens jaktmarker. Visst, man kanske kan följa med lite här och där men det är ju inte samma sak som att ha jaktmarker. Är det då dumt att skaffa en hund? Just den rasen vi har valt ska ju vara en väldigt fin sällskapshund och om man inte kan stimulera den med jakt så får man ju helt enkelt stimulera den på andra sätt, det vet vi. Men det vore ju självklart mycket mer givande och roligare för mig om den fick jaga.

/M

• Svar 56
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kruxet är väl närmast att en hund inte kan jaga från födseln, inte som vi som jagar vill att den ska jaga. Vilket gör att den måste läras, liksom den måste läras allt de andra med. Och för att lära en

• Sen är jag rätt övertygad om att en hund rätt ofta öppnar för inbjudningar..

• Ingen av dessa livnär sig på jakten, eller ens hävdar att dom försöker. Det finns dom som faktiskt uppskattar sällskapet av hunden, även om den mest pissar runt i skogen..   Jag och mina jyckar tri

Publicerat

Jag skulle inte skaffa en jakthund utan att ha jakt till den så jag hade nog avvaktat.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Jo såklart. Bör också nämna att det är en hund med jakt i sig men som också funkar som sällskaps. Tanken är att ha den mer som sällskaps än jakt men när det väl vanskas klarar den av det.

Publicerat

Hade aldrig skaffat en jakthund utan egen mark eller tillgång till fri jakt hos andra. Försök hitta ett jaktlag först eller en egen jaktmark. Väl där kan du ju se vad som fattas i jakthunds väg inom laget och ta beslut gällande hund därefter.

Publicerat

Till att börja med så får man fundera över vad man vill jaga..det styr rasvalet. Sen bör man kolla efter mark...egen eller marker med behov av just den rasen...där man garanterat kan få vara med som hundförare(flera marker behövs för att säkerställa jakt).

Jag kan ju säga att mina jaktmarker ökat rejält sen jag skaffade en grythund... Sen är väl de flesta jakthundar trevliga sällskapshundar i hemmet..

Publicerat
  • Författare

Till att börja med så får man fundera över vad man vill jaga..det styr rasvalet. Sen bör man kolla efter mark...egen eller marker med behov av just den rasen...där man garanterat kan få vara med som hundförare(flera marker behövs för att säkerställa jakt).

Jag kan ju säga att mina jaktmarker ökat rejält sen jag skaffade en grythund... Sen är väl de flesta jakthundar trevliga sällskapshundar i hemmet..

Jo jag förstår att rasen styrs av jaktformen. Jag håller på att leta efter mark och jaktlag och det går väl sådär.. det är lite ont om mark/plats i jaktlag i Skåne, men de finns! 

Hade aldrig skaffat en jakthund utan egen mark eller tillgång till fri jakt hos andra. Försök hitta ett jaktlag först eller en egen jaktmark. Väl där kan du ju se vad som fattas i jakthunds väg inom laget och ta beslut gällande hund därefter.

Tack för din åsikt! Nu menar jag inte att skaffa hund direkt utan valpen planeras vara leveransklar i mitten av sommaren, och sen ska man dressera den och lära den grunderna. Så att faktiskt kunna jaga med hunden ligger ca 1-1.5 år fram i tiden.

Kruxet är väl närmast att en hund inte kan jaga från födseln, inte som vi som jagar vill att den ska jaga. Vilket gör att den måste läras, liksom den måste läras allt de andra med. Och för att lära en hund måste den få göra det den ska lära sig. Mao - vill du har en bra jakthund måste den få jaga, annars duger den inget till när det vankas jakt.

Det har blivit mer och mer så att det är lätt att hitta hundar, men det är svårare och svårare att hitta bra hundar i jaktlagen numera. Helt enkelt för att folk som regel inte har tid att lägga ner i hunden för att den ska bli riktigt bra. Och sedan blir det mest en massa "drällande" hundar som varken driver eller ställer.......

Skaffa gärna en hund, men utan tillgång till en hel del jakt så hade jag lagt jakthunden på hyllan ett tag till. Fördelen är att om du skaffar en liten munster och ägnar de kommande två-tre åren åt dressyr och agility så har du de åren på sig att skapa en följsam hund som du kan lite på, får du då tag i mark så har du alla grunderna lagda och kan introducera hunden till jakt under kontrollerade former - det vanligaste misstaget de flesta gör är att de börjar jaga för tidigt, innan grunderna i dressyren sitter ordentligt och då har man ofta skapat konceptet "jaktidiot". Du såg ju en specifik vorsteh i helgen som inte gjorde speciellt mycket rätt......

Vi hade hundar innan vi skaffade barn, nu även när ungarna börjar bli mer och mer självgående så ser jag inte att jag har den tiden att hålla en bra jakthund så det får vara så ett par år till.

/T

Som jag skrev till han ovanför så är valpen (om vi väljer att köpa den) leveransklar i mitten av sommaren. Och då kan vi som allra allra(!) tidigast jaga med den om drygt ett år, så det ligger långt fram i tiden. För oss är det också viktigt att man har väldigt bra pli på hunden innan man släpper den så det kommer ju att prioriteras.

Vi känner ju också att vi har tid att ägna åt hunden, och om vi ponerar att vi har en jakt klar hund om 1.5 år så borde väl det vara en rimlig tid att hitta mark/jaktlag i Skåne eller? 

Publicerat

En hund lär sig saker lättare när den är valp/unghund, så att låta bli att jaktträna under den perioden känns lite som självmål.

Hunden får inte rätt förutsättningar och resultatet blir lidande. Förutom det så hamnar du nog rätt långt ner i kön hos valpsäljare också om du berättar det.

Ska du ha en hund att jaga med hade jag hellre gått på en retriever eller annan ras som inte har att förfölja vilt på egen hand som huvudsyfte.

/Markus

Publicerat

KLM, kör på.. den lider inte av att vara lite mognare i huvet när jakten börjar.

Utmärkta familjehundar

Har två...

Se bara till att ta från en hår-jagande kennel...

Publicerat

Det här hjälper dig kanske föga om du redan bestämt dig för ras. Ursäkta i sådana fall, men som första jakthund i din situation hade jag nog valt en retriever, helst en jaktlabrador. De är oftast otroligt lätta att ha att göra med och att träna och du kan få mycket viktig träning gjord även om du inte har tillgång till jaktmarker. En retriever är kanske inte (om man bryr sig om vad uppfödarna tycker) en allroundras på samma sätt som en münsterländer eller vorsteh är, men de är bannemig experter på sitt område när de tränats rätt. Det som de främst är duktiga på - apport och sök/spår - är ju två grundpelare i det jaktliga samspelet mellan människa och hund. Det är en enorm fördel att ha en duktig apportör vid fågeljakt som dessutom är riktigt duktig på att spåra vid eftersök m.m. Och de två momenten är ju dessutom (förhållandevis) enkla att träna även utan stora marker. Hellre ha en hund som kan få moment riktigt bra än en som kan många moment halvdant. 

Med en retriever behöver man inte stressa med jaktintroduktion heller (om man behöver det med någon ras öht). Vi har just nu en ung labradorhanne på 1,5 år som vi fortfarande tränar dressyr och grundlydnad med. När det sitter 100% i ryggmärgen får han följa med på riktig jakt. 

Publicerat

En hund lär sig saker lättare när den är valp/unghund, så att låta bli att jaktträna under den perioden känns lite som självmål.

Nu är münstern lite som spaniels och labbar - de mognar ganska sent och ska man kunna jaga effektivt med dem i de ganska små såterna vi ofta kör med i Skåne så är det ingen nackdel alls att vänta med att introducera jakt när hunden är 1,5-2 år. Jaktlust har de som regel i överflöd, väl man väcker den - då vill det till att det finns kontroll när så sker.

/T

Publicerat

Har själv en jaktcocker och jagar med andra spaniels och kan inte göra annat än at hålla med pmt, de mognar rätt sent. Så går man i tankarna att börja jaga om ca 2 år, är det läge att skaffa hund nu. Men om man inte har tillgång till mark, kanske man bör vänta tills man vet att hunden faktiskt får jaga. Min är inte två år fyllda än och detta är hennes första jaktsäsong och stadga är utan tvekan det svåraste. Tittar jag tillbaka borde jag varit konsekventare med detta, men jäklar vad duktig hon är på att stöta fågel och hare. Om hon bara ville sitta ner när haren sticker upp..... ;)

Publicerat

Har själv en jaktcocker och jagar med andra spaniels och kan inte göra annat än at hålla med pmt, de mognar rätt sent. Så går man i tankarna att börja jaga om ca 2 år, är det läge att skaffa hund nu. Men om man inte har tillgång till mark, kanske man bör vänta tills man vet att hunden faktiskt får jaga. Min är inte två år fyllda än och detta är hennes första jaktsäsong och stadga är utan tvekan det svåraste. Tittar jag tillbaka borde jag varit konsekventare med detta, men jäklar vad duktig hon är på att stöta fågel och hare. Om hon bara ville sitta ner när haren sticker upp..... ;)

Skriver under fullständigt på detta, min springer närmar sig två nu och jag har jagat lite försiktigt med honom här i höst. NU har jag förstått varför dom lite mer rutinerade spanielförarna säger att hunden inte ska släppas innan den är minst två år och helst lite till.

Framförallt första såten är stadgan dryg, det slår lätt över..

Publicerat

Skriver under fullständigt på detta, min springer närmar sig två nu och jag har jagat lite försiktigt med honom här i höst. NU har jag förstått varför dom lite mer rutinerade spanielförarna säger att hunden inte ska släppas innan den är minst två år och helst lite till.

Framförallt första såten är stadgan dryg, det slår lätt över..

Jasså, inte bara jag som anser att första såten är "värst" :) Jagade från ca 09:00 till ca 15:00 igår och första såten är "hemsk". En riktig obstinat liten j***l är hon. Alla passkyttar hör hur mitt "NEJ!!!" ekar över fälten....

Sedan är det lite så för mig iaf, vänta tre år på en jakthund, det gör jag inte. Kanske kan vara dumt, men efter 2 år, ja då får de jaga. 

Kan sedan instämma med det lindgren skriver. Har man bra/duglig hund, ja då blir man bjuden på jakt titt som tätt. Detta året fick jag tom tacka nej till flera jakter. 

Publicerat

Det är när man ska låta hunden lära sig och BLI den där bra hunden som inbjudningarna inte direkt haglar över den som inte har etablerade kontakter än.

Publicerat

Jasså, inte bara jag som anser att första såten är "värst" :) Jagade från ca 09:00 till ca 15:00 igår och första såten är "hemsk". En riktig obstinat liten j***l är hon. Alla passkyttar hör hur mitt "NEJ!!!" ekar över fälten....

Sedan är det lite så för mig iaf, vänta tre år på en jakthund, det gör jag inte. Kanske kan vara dumt, men efter 2 år, ja då får de jaga. 

Kan sedan instämma med det lindgren skriver. Har man bra/duglig hund, ja då blir man bjuden på jakt titt som tätt. Detta året fick jag tom tacka nej till flera jakter.

Det straffar sig ju att släppa för tidigt, men visst jag håller med dig. Är ju därför jag har börjat med min också, priset man betalar är acceptabelt i min värld när jag inte hade tänkt att starta honom på prov..

Man borde jaga en "luftsåt" innan samlingen på morgonen.. ;-

Är också enig med Lindgren, en bra hund ger helt klart fler jaktmöjligheter!

Publicerat
  • Författare

KLM, kör på.. den lider inte av att vara lite mognare i huvet när jakten börjar.

Utmärkta familjehundar

Har två...

Se bara till att ta från en hår-jagande kennel...

"hår" jagande? :P

Publicerat

"hår" jagande? [emoji14]

Pälsvilt
Publicerat

Sen är jag rätt övertygad om att en hund rätt ofta öppnar för inbjudningar..

En BRA hund ja, en medoiker är inte speciellt välsedd...... Jag har flera som tjatar på mig för att de ska få följa med och jaga, det kommer inte att ske förrän deras hundar är för gamla för att kunna jaga.

/T

Publicerat

Mina hundar är inte bra, ibland ok, men dom ger mig iaf jakt.

Ofta räcker det gott med något som rotar runt lite.. och stökar till det.

Enligt min uppfattning så det går kanske 1000 hundar på en bra.. men ofta räcker det lite självinsikt för att erkänna om hunden funkar för vad som ska jagas..

Jag kastar inte in mina hundar på en grisjakt, eftersom jag inte VET att dom jagar gris.  

Och ofta får man möjligheten att gå med unghund.. 

Publicerat

Eftersom du är ny inom jakten tycker jag du ska vänta något år innan du skaffar hund.

Prova lite olika jaktformer, bygg upp ett kontaktnät, se till att du har möjlighet att jaga in en unghund.

I min värld tar man bort en hund som inte jagar vid tre års ålder. Sen kan dom alltid jaga sämre eller bättre, men jagar dom inte så är det inget att lägga tid på!

mvh/Urban

Publicerat

Att man med vissa raser tjänar på att vänta generellt med att jaga håller jag med om men jag anser inte att man lika självklart bör vänta med att jaktträna den.

Du kommer om inte annat vilja prova....

/Markus

Publicerat

Om du har som målsättning att det ska bli en bra hund så skulle jag börja med jaktmarker. Ingen hund blir bra på att endast åka på bjudjakt 10-15 ggr om året. Dessutom är det inte många seriösa uppfödare som säljer en valp efter välmeriterade eller erkänt duktiga föräldrar till någon som inte har mark. Men om du primerar sällskapshund före jakt så är det ju bar att köra.

Publicerat

Ingen hund blir bra på att endast åka på bjudjakt 10-15 ggr om året.

Tyvärr många hundar som inte går mer på ett år fastän husse/matte har marker, så lyckas man bjuda in sig så pass så.