Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skaffa hund som ny jägare

Featured Replies

Publicerat

Så är det säkert. Fast en dags kvalitetsinjagning i lugn och ro kanske är värt mer än att få prova ett släpp på en bjudjakt..

• Svar 56
  • Visningar 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kruxet är väl närmast att en hund inte kan jaga från födseln, inte som vi som jagar vill att den ska jaga. Vilket gör att den måste läras, liksom den måste läras allt de andra med. Och för att lära en

• Sen är jag rätt övertygad om att en hund rätt ofta öppnar för inbjudningar..

• Ingen av dessa livnär sig på jakten, eller ens hävdar att dom försöker. Det finns dom som faktiskt uppskattar sällskapet av hunden, även om den mest pissar runt i skogen..   Jag och mina jyckar tri

Publicerat

Så är det säkert. Fast en dags kvalitetsinjagning i lugn och ro kanske är värt mer än att få prova ett släpp på en bjudjakt..

Absolut.
Publicerat

Om du har som målsättning att det ska bli en bra hund så skulle jag börja med jaktmarker. Ingen hund blir bra på att endast åka på bjudjakt 10-15 ggr om året. Dessutom är det inte många seriösa uppfödare som säljer en valp efter välmeriterade eller erkänt duktiga föräldrar till någon som inte har mark. Men om du primerar sällskapshund före jakt så är det ju bar att köra.

Intressant... Kanske en ny tråd..

Du har rätt... uppfödar krav..

Men det som stog innan .10-15ggr/år.. 

Kollade lite löst hur det ser ut i övriga jaktlaget.. dom flesta i laget jagar ungf så många dagar per/år.. (passkyttar)  jagar man oftare för att man har hund?

:)

Publicerat

Jag var nog lite otydlig, menade inte att det var standard att åka på bjudjakt 10-15 dagar om året utan mer att det var det bästa man kunde göra av situationen om man står utan mark, och tveksamt om ens det räcker för att få fram en bra hund.

Publicerat

Har man hund så jagar man nog överlag mer än om man är passkytt. Man blir mer bjuden och har ju möjlighet att åka ut oberoende av andra. Förutsatt att man har ett hyfsat förstående jaktlag förstås!

Publicerat
  • Författare

Så säg att jag bara jagar 10-15 dagar om året... Är det för lite för en jakthund? Den behöver inte bli världens bästa jakthund, utan det räcker mer än väl att den fungerar bra under jakt och lyder. Kom ihåg att jag inte vill ha en renrasig jakthund eller en jaktidiot :P. Den ska vara lika mycket familjehund som jakthund. Tanken är att den ska vara en sällskapshund fram tills det är dags för jakt och sedan klara av jakten bra-ish. 

Som sagt syftet med hunden är minst lika mycket familjehund som jakthund. Det är lite därför vi är inne på en munster eftersom de ska vara väldigt bra familjehundar.

/M

Publicerat

Om vi antar att den egentliga jaktsäsongen är mellan säg den 1/8 och 31/1 - 6 månader, Det blir i runda tar 6x4 = 24 helger, inkludernade en jul/nyår som normalt sett ger en eller en och en halv vecka.

Då får man om man ska jobba 24 helger = 48 dagar. lägg till 9 dagar för jul och nyår och kanske 5 dagars semester i oktober så landar man mellan 60 och 65 dagar man kan jaga på i normalfallet. Visst man kan lägga till några purch mornar men då är hunden knappast centrum. Eller några kvällar i ankepurran - men det är lite samma sak där.

Har man familj så torde 1/3 vara en realistisk nivå att förvänta sig att man ska hinna ut - det ger ca 20 dagar vilket är absolut minimum om man vill ha bra hundar. Att man under den tiden kan snika med som gäst 10-15ggr ser jag som väl optimistiskt ärligt talat.

.... Förutsatt att man har ett hyfsat förstående jaktlag förstås!

Vad har jaktlaget jag är med i med mina eventuella hundar att göra?

/T

Publicerat

Vad har jaktlaget jag är med i med mina eventuella hundar att göra?

/T

Men seriöst! Menar du att alla jaktlag tillåter att dom som har hundar jagar precis hur dom vill på marken utan övriga i jaktlaget?

Publicerat

De två jag är med har visserligen reglerat vad man får jaga enskillt, men i sak så ja.....

/T

Publicerat

Men det är ju det jag menar. Då får man ju inte jaga som man vill om det finns restriktioner på att jaga enskilt?

Jag håller inte heller med om att det skulle vara ett minimum med att jag 20 dagar om året för att få fram en bra hund. Vissa hundar är naturbegåvningar och kommer igång ganska enkelt. Andra hundar får man kämpa jävlar för att få igång på. 20 dagar om året är ganska lite för en hund, om du får fram en bra hund på dom 20 dagarna så hade det förmodligen varit en kanonhund om den fått 40 dagar.

Publicerat

I mitt fall är det att jag inte får fälla älg, kron, råget och råkid.......

Gris, dov och bock är fritt - liksom allt annat under klass2. Sedan håller de flesta av oss igen på fasaner och harar om vi är ute själv, Jag kan inte säga att jag ser att det som det minsta problem med att ha egen hund och låta den få jobba.

/T

Publicerat

Nej, då är det ju ganska bra förutsättningar!

Publicerat

Sen är det ju inget krav att alltid skjuta för sin hund?

Publicerat

Sen är det ju inget krav att alltid skjuta för sin hund?

Nej, men det är en del moment där det faktiskt behövs "vana". De måste till de med.

/T

Publicerat

~30 veckor om året är det typ ok att släppa hunden. (rr,grävlingjakt,älgjakt i norr,ossv)..

I många fall är jägaren intresserad av att komma ut i skog och mark, och har hunden som en anledning att ta sig ut från soffan.

Har man tid för hunden och tar sig ut.. WIN

Även hundar som jagar +60 dagar/jaktår kan vara kassa...

Publicerat

Klart det finns kassa hundar som jagar mkt men får dom inte göra det så finns det ju liksom inga förutsättningar för att bli riktigt bra! Jag har släppt 20-25 ggr innan oktoberjakten börjar men känner ändå att dom skulle behöva springa mer för att komma upp ens i närheten av maxpotentialen.

Vissa hundraser kan man inte lära jakt utan det handlar bara om tid!

Publicerat
  • Författare

Att man under den tiden kan snika med som gäst 10-15ggr ser jag som väl optimistiskt ärligt talat.

/T

Nej förlåt, menade inte som gäst. 

Publicerat

Om sisådär 11 dygn så blir 70-80% av jakthundarna "vanliga" hundar, klarar man av och har insikt att aktivera hunden dessa low-seasonmånader så fixar man nog 3-4 till.

Publicerat

Nej förlåt, menade inte som gäst. 

No offence, men det är som jag ser det "lite optimistiskt" att utgå från att inbjudningarna ska komma så de "passar" in med din hundträning och allt det som följer därpå. Det blir termosiaforiskt mycket enklare med en bra jaktträning om man har mark att träna hunden på. Det betyder iofs inte att man har egen jaktmark - men väl mark det är ok att du tränar på med vilt på marken. Och det är inte det lättaste att hitta eftersom de flesta nog hellre jagar på marken än låter dig träna där och utom jaktsäsongen så får du inte träna hunden på vilt. Det blir mao lite av ett moment 22.

Nu ska du därmed inte slå hundplanerna ur hågen sådär direkt för det - men du får räkna med att rätt kennel nog ser att du har jakten ordnad innan du får köpa valpen. Å andra sidan kan du ägna full tid åt att träna upp grunderna i dressyr, men även börja delar av jaktträningen - spår är inga problem att lägga själv.

Hänger du på på söndag kommer du att få se vad man kan resp. inte kan göra med bra resp. riktigt dåliga hundar. Det kan jag lova dig, då kommer du att inse vad man ska ha dressyren till.......

/T

Publicerat

Bra beskrivet av pmt :smile:

Publicerat
  • Författare

No offence, men det är som jag ser det "lite optimistiskt" att utgå från att inbjudningarna ska komma så de "passar" in med din hundträning och allt det som följer därpå. Det blir termosiaforiskt mycket enklare med en bra jaktträning om man har mark att träna hunden på. Det betyder iofs inte att man har egen jaktmark - men väl mark det är ok att du tränar på med vilt på marken. Och det är inte det lättaste att hitta eftersom de flesta nog hellre jagar på marken än låter dig träna där och utom jaktsäsongen så får du inte träna hunden på vilt. Det blir mao lite av ett moment 22.

Nu ska du därmed inte slå hundplanerna ur hågen sådär direkt för det - men du får räkna med att rätt kennel nog ser att du har jakten ordnad innan du får köpa valpen. Å andra sidan kan du ägna full tid åt att träna upp grunderna i dressyr, men även börja delar av jaktträningen - spår är inga problem att lägga själv.

Hänger du på på söndag kommer du att få se vad man kan resp. inte kan göra med bra resp. riktigt dåliga hundar. Det kan jag lova dig, då kommer du att inse vad man ska ha dressyren till.......

/T

Haha då blir det intressant på söndag!

• 1 month later...
Publicerat

Jag har ibland funderat en del kring det som delvis diskuteras här. Jag undrar hur ofta folk jagar med sina jakthundar, alltså vad kan ett snitt vara? Typ en vanlig svensk "standardgubbe" med gråhund som uteslutande används i älgjaktenmen där gubben inte jagar lika mycket som han gjorde med sina tidigare hundar, när han var yngre. Eller en drever som är lika mycket eller mer familjehund som den är rådjurshund. Jag får intrycket att många hundar inte jagar särskilt mycket nämligen. Vad kan man anse vara nån sorts minimum jaktdagar för tex en drever eller en basset? Om man nu kan hosta ur sig en sån siffra...

Kanske inte gäller era hundar men å andra sidan kanske jaktsidans forumister jagar mer än snittjägaren(?).

Publicerat

Det finns en del här som jagar mer än snittet, men sen finns det nog en hel del som jagar som snittet eller mindre....

Så JA många hundar får jaga "för lite", tror jag;-)

Publicerat

Olika typer kräva olika mkt tid i skogen, en rådjurshund klarar sig förmodligen på färre jaktdagar till att bli duglig än en stövare. Fick man önska nåt åt en hund så vore det 2 pass i veckan, åtminstone.

Publicerat

Min ADB hade lite mer än 25dagar med släpp och ca 25eftersök 2014, visst vore det fint med 40-50släpp men det finns två småungar som hindrar detta och då jobbar jag ändå bara 3ggr i veckan heltid...