Publicerat Mars 2, 201511 yr En känsla jag har är att troligen är det många älghundar som jagat mindre än snittet. Kan bara utgå från min egen situation. Laget jag är med i jagar uteslutande helger. Vilket leder till att min hund jagar väl nästan alla helger från start till snön lagt sig. Jag hade kunnat jaga mera, och skulle vilja för hundens del men jaktledaren nöjer sig vissa helger med en dag och andra helger jagar vi inte alls fast vi har kvar på kvoten. Med en småviltshund är det ju lättare att komma iväg och kan således leda till mer jakt. Så nästa hund som införskaffas blir nog någon stövare så jag kan jaga när det passar mig.
Publicerat Mars 2, 201511 yr Författare Har hittat jaktmark som passar mig väldigt bra, så den biten är löst
Publicerat Mars 2, 201511 yr Har hittat jaktmark som passar mig väldigt bra, så den biten är löst Så du tog den? Grattis! Annars har vi ett prospekt på lut söder om Dalby.
Publicerat Mars 2, 201511 yr Ja alltså jag kanske är helt ute och cyklar. Men den bild jag får är att många inte alls jagar så mycket med sin hund. Jag ser dem i min bekantskapsperiferi och bland folk jag känner. Varianterna kan/brukar vara som följer: 1) Jägare som bor i stan och har jaktmark några timmars bilresa hemifrån. Kanske har lämnat hembyn för jobb. Cyklar mycket med sin älghund men den jagar egentligen bara några helger. Ett bra år några helger plus premiärveckan. 2) Som jag skrev i förra inlägget, äldre jägare som "alltid" haft älghund fortsätter hålla sig med hund trots att han jagar mycket mindre. Den här hunden är kanske inte "riktigt" injagad ens. 3) Jägare med barn hemma och en basset eller tax som som får driva rådjur några helger per år, hunden funkar skitbra som sällskapshund och det finns inte tillräckligt med tid för jakt. 4) Som punkt 3 men oftast något yngre jägare av "friluftstypen" som har en stående fågelhund. I övrigt samma omständigheter, löptränar mycket med hunden. 5) Och så de som egentligen inte hör hemma i samma gäng men ändå. De är i 55-/60-årsåldern och har köpt fel ras. De har en beagle som aldrig får jaga och som flåsande drar frugan runt kvarteret med nosen i backen. Vissa av dem har ändå duktiga jakthundar, säger de. Det kanske inte är så.
Publicerat Mars 2, 201511 yr Detta är en populär post. Vissa av dem har ändå duktiga jakthundar, säger de. Det kanske inte är så Ingen av dessa livnär sig på jakten, eller ens hävdar att dom försöker. Det finns dom som faktiskt uppskattar sällskapet av hunden, även om den mest pissar runt i skogen.. Jag och mina jyckar trivs i skogen.. Vissa dagar bättre än andra.
Publicerat Mars 2, 201511 yr Vissa av dem har ändå duktiga jakthundar, säger de. Det kanske inte är så. Haha en text som hade platsat i Happy Hunting (boken). För övrigt, du slår helt klart huvudet på spiken. Jag själv tycker att jag jagar för lite, kanske borde jag inte ha hunden. Men då är hon mer i skogen än andra som tycker de jagar mycket (kategori 1 & 2)...
Publicerat Mars 2, 201511 yr Sen ändrar sig livet för dom flesta, å då kanske det blir både mindre eller mer tid i skogen för hund och ägare.. En jakthund brukar hålla 9-10 år jaktligt... Själv har väl både jag och hundarna haft ok tid i skogen den här säsongen.. ( också;-)) Grattis till marken!!