Publicerat Januari 18, 201511 yr Har tröttnat på min bössa kraven är ska vara w308. den ska vara lättskjuten, gärna justerbart tryck och lätt i sig. Jag har inga krav på utseende, Så är det någon som har en nött bössa med jack i kolven? Bring it on!. Har kikat lite på alla sidor och verkat hitta följande: Budget ca 4tkr Remington 700 Remington 788 Ruger 77 Ruger 788 Winchester 70 Sako Forest Sako Hunt Mossberger Classic 90 Norma magnum Passar det in på min beskrivning vilket bör man välja? Vilka ska man inte välja? Framförallt Ruger 77 och Remington 700 hittar jag många för och nackdelar? Finns det flera bra och prisvärda modeller?
Publicerat Januari 19, 201511 yr En äldre tikka m55 kan du få för det priset, går att ändra trycket original + plus att du aldrig kommer vilja göra dig av med den!
Publicerat Januari 20, 201511 yr Författare Jag har en i mina ögon fin Tikka m55 utan optik för 4300kr hos handlare, är det en bra affär?
Publicerat Januari 20, 201511 yr Jag har en i mina ögon fin Tikka m55 utan optik för 4300kr hos handlare, är det en bra affär?Köp direkt! Du kommer att ångra dig annars.mvh/Urban
Publicerat Januari 20, 201511 yr Författare Så då var den tingad, väldigt härlig känsla men jag var inte riktigt överens med stocken, vart finns billiga stockar i sverige, vad ät nackdelar med laminatstock? Kan man importera billigt?
Publicerat Januari 20, 201511 yr En Boyds Classic kostar ca 1500 kr att få till Sverige allt som allt. Vet dock inte om de har till Tikka M55...men är ju bara att kolla. www.boydsgunstocks.com
Publicerat Januari 20, 201511 yr Författare Dels var den väldigt fin, och jag repar alltid grejer. Så tänkte spara på den i andrahandsvärdestankar, Skulle behöva lite mer kudde, och gärna lite mer pistolgrep. Men kanske är vanesak. Men hade det varit billigt och lätt med en ny kolv så varför inte. Mem det verkar inte finnas.
Publicerat Januari 21, 201511 yr Laminat har inga nackdelar rent praktiskt. Laminat är aptungt..... ......... Vad var fel på stocken? De brukar komma med en grottesk MC, vilket är fel, fel, fel och fel..... /T
Publicerat Januari 21, 201511 yr Dels var den väldigt fin, och jag repar alltid grejer. Så tänkte spara på den i andrahandsvärdestankar, Dels är det lite feltänk - man köper vapen för att använda dem. Inte titta på dem. Dels är det få saker på vapen som är så pass enkelt att putsa upp som en träkolv. ... Men hade det varit billigt och lätt med en ny kolv så varför inte. Mem det verkar inte finnas. Billigt och lätt blir det vanligen ALDRIG med kolvar, det där med "lägg ner och skruva fast - klart" gäller i princip ALDRIG mer än på vapen där man tänkt till kring kolvdesignen och det ska vara enkelt att byta. Billiga kolvar är billiga för att det är mest skräp, och enkelt med en billig kolv blir det som regel inte för att då åker man i alla fall på inpassning. Låt var att man kan fuska och bädda ner kolven, men det är fortfarande en del pill med jobbet även om det inte är raketteknik direkt. /T
Publicerat Januari 21, 201511 yr Författare Dels är det lite feltänk - man köper vapen för att använda dem. Inte titta på dem. Dels är det få saker på vapen som är så pass enkelt att putsa upp som en träkolv. Billigt och lätt blir det vanligen ALDRIG med kolvar, det där med "lägg ner och skruva fast - klart" gäller i princip ALDRIG mer än på vapen där man tänkt till kring kolvdesignen och det ska vara enkelt att byta. Billiga kolvar är billiga för att det är mest skräp, och enkelt med en billig kolv blir det som regel inte för att då åker man i alla fall på inpassning. Låt var att man kan fuska och bädda ner kolven, men det är fortfarande en del pill med jobbet även om det inte är raketteknik direkt. /T Feltänkt tycker jag inte, om jag får 2000kr mer för bössan om några år för att skicket är mycket bra pga att jag inte har använt kolven, samt att jag har kunnat ha en kolv som jag trivs med under tiden så har jag svårt att se att det är feltänkt? Men sak samma, du hade mycket åsikter men har du några förslag? På kolvleverantörer eller motsv? Laminat är aptungt säger du, vad ska man ha istället?
Publicerat Januari 21, 201511 yr Vikten på kolven är personlig preferens, 4 av 6 i mitt skåp har laminat. Kolvträet på lättviktare i 12/50 är "aplätt", lika mycket nackdel det beroende på vad ägaren föredrar... 2000kr extra har jag svårt att tro att du får, de där bössorna har stått still i värde minst 10år. Det finns knappt några fabrikskolvar som passar precist med kikarsikte om de inte har höjbar kolvkam eller liknande.
Publicerat Januari 21, 201511 yr Du köper väl bössan för att använda? Gör då det, skillnaden i andrahandsvärde är marginell med/utan lite patina i stocken. Jag skulle hellre göra tvärtom, lägga de extra resurserna på att anpassa originalstocken så den passar dig.
Publicerat Januari 21, 201511 yr Feltänkt tycker jag inte, om jag får 2000kr mer för bössan om några år för att skicket är mycket bra pga att jag inte har använt kolven, samt att jag har kunnat ha en kolv som jag trivs med under tiden så har jag svårt att se att det är feltänkt? Omstockning är en sak, spara andrahandsvärdet en helt annan...... Ser du att du vill ha en annan kolv - fine, stocka om den. Men lura inte dig själv med att tro att det blir "vinst" på andrahandsvärdet. Tikkas m/55 är inget speciellt stort system sett till tredjepartsleverantörerna, du hittar lite till storebror m/65 - men till m/55 finns det extremt lite färdigt. Spontant skulle jag säga att en kolv måste beställas och då drar priset genast iväg och de 2000kr du kanske kan spara in i andrahandsvärdet komer att kosta dig det dubbla i en ny kolv. Men sak samma, du hade mycket åsikter men har du några förslag? På kolvleverantörer eller motsv? Laminat är aptungt säger du, vad ska man ha istället? Är det en tyngre bössa du vill ha - bra, då kan du köra på en svulstig sporterkolv i laminat. Men en jaktbössa bär man långt mer än skjuter med så då kanske trä är enklare och lättare. Du kan beställa en kompositstock - jag vill minnas att de flesta har mallar till m/55 då blir det ännu lättare men då sitter du i att inte kunna ändra speciellt mycket själv. /T
Publicerat Januari 21, 201511 yr Författare Kan dock informera om att mcmillans har ifall någon letar i framtiden.
Publicerat Januari 21, 201511 yr Kan dock informera om att mcmillans har ifall någon letar i framtiden. Där ser man, även för 55? 65 har de haft ett tag....... /T
Publicerat Januari 22, 201511 yr Författare Jag citerar deras kuntjänst "We have several stocks that we can make for the Tikka M55. The Sako Hunter, Classic, Varmint, Thumbhole, Game Scout, HTG & Compact stocks can all be made to fit that action."
Publicerat Januari 22, 201511 yr Jag citerar deras kuntjänst "We have several stocks that we can make for the Tikka M55. The Sako Hunter, Classic, Varmint, Thumbhole, Game Scout, HTG & Compact stocks can all be made to fit that action." "Can make" - ja, men de har dem inte på lager. Är det "can make" så kan fler kolvtillverkare fräsa ut kolvarna så de passar lite grovt..... "Can make" - ja då kostar det genast lite mer. Då hade jag kollat med Andreas Forslund på Forslunds kolvmakeri - han kan göra mycket, och han är extremt prisvärd. /T