Publicerat Januari 21, 201511 yr Hur står sig dessa kalibrar mot varandra om man ser till tillgången av roliga kulor samt kulbanemässigt?
Publicerat Januari 21, 201511 yr Kulor kan du kolla på vapex. Kulbana, ja 7mm-08 är bättre men inom 300m är skillnaden inte praktiskt användbar. Rekylen är dock bra mycket mildare med 7mm-08, det är största skillnaden för mig.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Ja, rekylen i 7mm-08 är som en 6,5a. Riktigt trevlig kaliber som har ett brett utbud av kulor.
Publicerat Januari 27, 201511 yr Jag är också väldigt intresserad av 7mm-08. Jag har en .308 i dag som enda vapen i klass ett och har letat länge efter en vettig 6,5x55. Dock har jag kommit fram till att jag verkligen inte gillar den långa repeteringen som de långa lådorna brukar resultera i (kanske för att jag lärt mig skjuta just med kort låda). Så jag ser 7mm-08 som ett alternativ till 6,5x55: Främst som rådjursbössa men även fullvärdig klass ett. Låter det vettigt?Och om jag nu vill skaffa mig en 7mm-08, vad finns det för alternativ? De är inte värst vanliga begagnade och nya verkar det mest vara Sako eller jänkesmide som gäller. Stämmer det?
Publicerat Januari 27, 201511 yr Det är precis det jag har min 7mm till så det låter bra. Det är Sako och jänkesmide som tillverkas med kort låda som du ville ha så det är väl inget problem? Tikka T3 finns dock med. Kalibern har aldrig varit vanlig i Sverige så det är troligen ny bössa eller ny pipa du får köpa.
Publicerat Januari 27, 201511 yr Tack för svaret. Då åter till det jag har klurat på ett tag nu: Pipa om min skabbiga ledsna gamla Sako AII eller skaffa något annat? Kanske kan hitta någon gammal Tikka M55 eller Sako L579 för en billig penning. Om jag pipar om min Sako kan jag ju sedan ersätta den med något med lite mer "oomf". Vad har du för vapen? Kom det i 7mm-08 i original eller har du låtit bygga om ett vapen från annan kaliber?
Publicerat Januari 28, 201511 yr Jag har en Tikka m55, välj den låda du gilar. Min var en 243w från början.