Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kostnad vapenlicens?

Featured Replies

Publicerat

Har en lite undran.

I höstas så sökte jag licens på en hagelbössa och en 22wmr. Vapen nr fyra och fem. Fyllde i ett papper och gick ner till polisen och betalade 250:- för detta.

I förra veckan beställde jag en Sako Quad med tre extra pipor och fyllde i ett papper med alla uppgifter som sedan affären skickade in. I dag kom fakturan på 4 x 250:- dvs totalt 1.000:-.

Är det något nytt som polisen kommit på sen årsskiftet eller hade jag bara tur i höstas?

Någon som vet?

Publicerat

Det fick även jag göra i December så du kanske hade tur , eller så had ebåda otur nu  :dry:

Publicerat

Det kostar 250kr/ licenspliktig del  :dry:

Publicerat
  • Författare

Fan...då hade jag tur i höstas då.

Måste säga att jag tycker det är lite magstarkt att de tar så pass mycket betalt för att sen skita i att göra nått i 22 veckor.   :wallbash:

Publicerat

:thumbsup: True that!

Publicerat

Jag har betalat samma men hört av en som stod på sig att det är 250,- per ansökan/papper endast? Han betalade 250.- för två delar till slut.

Publicerat

Struntsak, det är 250 kr per ansökan, dvs för varje enskilt tillstånd som skall ställas ut, att det "jämkas" ibland har att göra med att exempelvis en sako quad annars blir ohemult dyr, 1000 kr, en blaser med tre eller om det är fyra delar också dyr, 

osv, allt detta för att systemet är kantigt. Alternativet hade ju varit att om det får plats på ett papper så skall det bara kosta 250 kr, dvs 5 tillstånd för 250 kr, vilket inte var avsikten med kostnaden. /Christian

Publicerat

Enligt Polisens hemsida är det 250 SEK per vapen (efter första som kostar 700 SEK) men jag har alltid fått betala per licenspliktig del - vare sig vapen, ljuddämpare eller annat.

Men du... Om man har råd med ett Swarovski för 20", jaktmark för 15" per år, radio för 3000, gps & hundpejl för 6000 (med kartor), ställ, skor , bla bla bla bla...

Vad fan spelar det för roll med ett par hundralappar för ett ev. tillstånd?!

Publicerat
  • Författare

Jag betalar gladeligen 1000:- för min Quad men då tycker jag faktiskt att licensen skall ligga på lådan senast fyra veckor efter jag betalt.

Publicerat

Enda gången det kostar 250kr för flera licenser är väl när man förlänger femårs licensen på flera enhandsvapen.

Men då är det ju ingen ny licens utan en förlängning av redan befintlig.

Publicerat

Jag betalar gladeligen 1000:- för min Quad men då tycker jag faktiskt att licensen skall ligga på lådan senast fyra veckor efter jag betalt.

Gör den inte det så får du se till att jo anmäla...
Publicerat
  • Författare

Gör den inte det så får du se till att jo anmäla...

Det gör jag men det hjälper ju inte kortsiktigt.

Jag JO-anmälde när jag lämnade in licensen i höstas och fick svar att JO redan hade behandlat ärendet och att polisen fått skarp kritik. Jag JO-anmälde när jag fick licensen innan jul och nämnde då att i Stockholm hade polisen skärpt sig men i skåne hände inget. Fick svar att polisen i skåne hade hänvisat till omorganisationen som skulle komma till årsskiftet.

Jag kommer att JO-anmäla nu så fort jag fått koll på hur det går. Det får jag inte innan jag betalt och det gjorde jag i går.

Men det verkar lite som om polisen här nere i vissa avseende tycker att de står lite över de bestämmelser som finns.

Publicerat

Jo det känns lite motigt även här i dalarna men slutar man jo anmäla så tror de väl att vi är nöjda.

Publicerat
  • Författare

Pratade precis med tillståndsenheten i Malmö och denna gång så var det en man som svarade. Helt annan attityd än de kvinnor jag pratat med tidigare. Efter att ha fått förklarat för mig att det alltid krävdes motivering för extra pipor så kom vi in på handläggningstiderna. När jag tyckte att man kanske borde ta JO:s kritik på allvar som man gjort i Stockholm så fick jag svaret: "Nu är vi ju en myndighet och vi får ta den tid vi behöver för sånt här." 

I varje fall så vart det ändringar på gång och det verkade som om man tänkte anställa fler nu. Men i dag skickar jag in en ny JO-anmälan.

Publicerat

Enligt Polisens hemsida är det 250 SEK per vapen (efter första som kostar 700 SEK) men jag har alltid fått betala per licenspliktig del - vare sig vapen, ljuddämpare eller annat.

Men du... Om man har råd med ett Swarovski för 20", jaktmark för 15" per år, radio för 3000, gps & hundpejl för 6000 (med kartor), ställ, skor , bla bla bla bla...

Vad fan spelar det för roll med ett par hundralappar för ett ev. tillstånd?!

Jo, för just hit ska det fan inte gå en spänn för mycket. :)

Publicerat

Jo, för just hit ska det fan inte gå en spänn för mycket. :)

Förstår hur du tänker med tanke på allt strul det har, och är, med tillståndsenheterna. :thumbsup:

Samtidigt hade jag gladeligen betalat 800:- om det innebar att de hade tillräckligt med personal så att handläggningstiderna var ett par dagar.

Kanske sticker det i ögonen på vissa men jag ser summorna man betalar för tillstånden som en piss i Mississippi jämfört med övriga kostnader när det kommer till jakten - i vart fall för min del med både "dyra vanor" och dyra marker.