Publicerat Januari 22, 201511 yr Satt och surfade runt lite och kom in på en hemsida tillhörande en här på forumet som ska en valpkull snart. Där det fanns ett inlägg om hur han tränat sina hundar. Jag är sugen på en till hund, inte nu till våren men nästa. Det brukar ju alltid finnas saker i träningen man önskar att man gjort annorlunda, inte gjort alls eller något som man önskar att man gjort. Så jag undrar hur ni tänkt träna när/om ni skaffar en till stående, vilka "läror" eller metoder ni kommer använda er av? Jag har ju gått kurs hos Landin och har en valp därifrån och har försökt att träna ungefär som han gör. Nästa valp kommer jag nog göra ungefär likadant första tiden men vara mer noggrann och inte gå riktigt lika fort fram. För att senare under lågsäsong försöka få in ett mer spontant stopp genom att använda lite av Westerlunds idéer med visionsripor mm. Något som jag också behöver göra annorlunda är när hunden står, min stod hårt redan från första gången och jag hade svårt att få henne att avancera. När jag sedan var på träning hos Landin och han gick fram och reste så var det en helt annan avance. Kanske lägga mer tid på att träna avancen innan första fågelsituationen?
Publicerat Januari 22, 201511 yr Med nästa kommer jag ha samma höga ambitioner som alltid, köra fågel de första 2 åren, för att sedan skjuta första rådjuret vid 8månader. Men till skillnad mot dig kommer jag mata visionripor ifrån liten för att sedan gå över till tamduvor å rappisar, lugn i uppflog med ett helst ett sitt går före frejdig avance. För mig. Skall även försöka anstränga mig till att skott betyder sitt. Sedan får vi se hur länge planen håller.
Publicerat Januari 22, 201511 yr Du kan köra avance-träning genom att använda vad Mattias W kallar avance-platta. Du tar en duk i storleken typ 40x40 cm eller 30x30 cm. Den agerar kontrastskapare mot underlaget för hunden. Sedan lägger du en jättegod/rolig belöning. Här fungerar godis/köttbulle/korv jättebra på valpar/unghundar men jag kör idag samma övning inne (utan duken) med en boll som hunden absolut vill leka med. Övningen syftar till att nöta in ditt avance-kommando och hur hunden skall reagera på den. Det du vill komma åt är att när du säger avance-kommandot bara så där så skall hunden reagera med att kasta sig framåt. Kolla någon av Mattias filmer så ser du hur det går till. // P
Publicerat Januari 22, 201511 yr Landin skriver väl i sin bok om avanceproblem och ett tips är väl liknande avanceplattan. Varje gång valpen verkligen vill ha nåt, t.ex börja äta, hoppa ut bakluckan på bilen, springa ut genom dörren eller dylikt så använder man det tänkta avancekommandot. Det tog jag fasta på när Malin var liten och hennes avance är ju rätt frejdig...
Publicerat Januari 22, 201511 yr Författare Med nästa kommer jag ha samma höga ambitioner som alltid, köra fågel de första 2 åren, för att sedan skjuta första rådjuret vid 8månader. Men till skillnad mot dig kommer jag mata visionripor ifrån liten för att sedan gå över till tamduvor å rappisar, lugn i uppflog med ett helst ett sitt går före frejdig avance. För mig. Skall även försöka anstränga mig till att skott betyder sitt. Sedan får vi se hur länge planen håller. Jaså, du kommer kunna hålla dig ända till 8 mån[emoji12] . Ja ibland känner jag att det är lite väl mycket fokus på en frejdig avance. Min masar ju sig framåt i en ganska lagom fart, tycker det blir lättare att skjuta då.
Publicerat Januari 22, 201511 yr Författare Du kan köra avance-träning genom att använda vad Mattias W kallar avance-platta. Du tar en duk i storleken typ 40x40 cm eller 30x30 cm. Den agerar kontrastskapare mot underlaget för hunden. Sedan lägger du en jättegod/rolig belöning. Här fungerar godis/köttbulle/korv jättebra på valpar/unghundar men jag kör idag samma övning inne (utan duken) med en boll som hunden absolut vill leka med. Övningen syftar till att nöta in ditt avance-kommando och hur hunden skall reagera på den. Det du vill komma åt är att när du säger avance-kommandot bara så där så skall hunden reagera med att kasta sig framåt. Kolla någon av Mattias filmer så ser du hur det går till. // P Ja det är lite övningar som nämnts som jag tänker köra mer av och försöka vara mer noggrann med. Landin skriver väl i sin bok om avanceproblem och ett tips är väl liknande avanceplattan. Varje gång valpen verkligen vill ha nåt, t.ex börja äta, hoppa ut bakluckan på bilen, springa ut genom dörren eller dylikt så använder man det tänkta avancekommandot. Det tog jag fasta på när Malin var liten och hennes avance är ju rätt frejdig...
Publicerat Januari 22, 201511 yr Jaså, du kommer kunna hålla dig ända till 8 mån[emoji12] . Ja ibland känner jag att det är lite väl mycket fokus på en frejdig avance. Min masar ju sig framåt i en ganska lagom fart, tycker det blir lättare att skjuta då.Räknar jag rätt så blir det ett lagom avslut på nästa januari
Publicerat Januari 22, 201511 yr Med nästa kommer jag ha samma höga ambitioner som alltid, köra fågel de första 2 åren, för att sedan skjuta första rådjuret vid 8månader. Men till skillnad mot dig kommer jag mata visionripor ifrån liten för att sedan gå över till tamduvor å rappisar, lugn i uppflog med ett helst ett sitt går före frejdig avance. För mig. Skall även försöka anstränga mig till att skott betyder sitt. Sedan får vi se hur länge planen håller. haha! du är för go du!
Publicerat Januari 22, 201511 yr Landin skriver väl i sin bok om avanceproblem och ett tips är väl liknande avanceplattan. Varje gång valpen verkligen vill ha nåt, t.ex börja äta, hoppa ut bakluckan på bilen, springa ut genom dörren eller dylikt så använder man det tänkta avancekommandot. Det tog jag fasta på när Malin var liten och hennes avance är ju rätt frejdig... jag säger "varsågod" samma som när vi ska ur bilen, få mat och jaga grannen hinner inte säga mer än V:et oftast...
Publicerat Januari 22, 201511 yr Ärlighet varar längst. Ah, jag skrattade så jag höll på att dö här hemma! Jag skulle ju öva kastapport till jaktprovet på lördag så att han inte knallapporterar. skulle öva mycket och hade ambitionen 4 ggr minst. jag är på 0 fortfarande, det kommer gå åt H-el-ve-te på lördag. För att..... jag har en vovve som.... kan själv....
Publicerat Januari 22, 201511 yr Ja ibland känner jag att det är lite väl mycket fokus på en frejdig avance. Min masar ju sig framåt i en ganska lagom fart, tycker det blir lättare att skjuta då.Har ju en med bra spruttebangbang och grejorna kommer ju då fram i alla fall, värre oftast att få hejd på det.
Publicerat Januari 22, 201511 yr Ah, jag skrattade så jag höll på att dö här hemma! Jag skulle ju öva kastapport till jaktprovet på lördag så att han inte knallapporterar. skulle öva mycket och hade ambitionen 4 ggr minst. jag är på 0 fortfarande, det kommer gå åt H-el-ve-te på lördag. För att..... jag har en vovve som.... kan själv.... Unghundsklass?
Publicerat Januari 22, 201511 yr Författare Landin skriver väl i sin bok om avanceproblem och ett tips är väl liknande avanceplattan. Varje gång valpen verkligen vill ha nåt, t.ex börja äta, hoppa ut bakluckan på bilen, springa ut genom dörren eller dylikt så använder man det tänkta avancekommandot. Det tog jag fasta på när Malin var liten och hennes avance är ju rätt frejdig... Jolå hon har bra fart på avancen.... lång är den å..... ;-)
Publicerat Januari 22, 201511 yr Då går det bra, domarna vill se lite glädje oxå, lite vilja. haha! ja du... vilja finns, egen vilja...
Publicerat Januari 22, 201511 yr Jolå hon har bra fart på avancen.... lång är den å..... ;-) Jo, avståndsbedömningen behöver förbättras. Sen att det blåste full storm får väl ses dom en förmildrande omständighet. För att svara på din fråga i trådstarten så tänker jag vara mer noggrann och inte ha så bråttom fram med nästa hund. Tänker se till att träna igenom varje moment mer noggrant innan jag ökar svårigheten. Det är ju lätt att dras med och försvåra övningarna för snabbt när det går bra. Sedan när det blir för svårt så får man backa väldigt långt i träningen och då är det lätt att bli frustrerad. Nu är det ju inte för sent med Malin på långa vägar så jag tänker ta tag i det med henne också.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Författare Jo, avståndsbedömningen behöver förbättras. Sen att det blåste full storm får väl ses dom en förmildrande omständighet. Nä hon hade bra koll på fåglarna det var mer när dom lyft som jag tänkte på
Publicerat Januari 23, 201511 yr Nä hon hade bra koll på fåglarna det var mer när dom lyft som jag tänkte på Jag ser det mer som att hon har en noggrann avance och försöker se till att inga fåglar sitter kvar.
Publicerat Januari 23, 201511 yr Jag ser det mer som att hon har en noggrann avance och försöker se till att inga fåglar sitter kvar. Positiv världsbild kallas det, det är en bra egenskap.
Publicerat Januari 25, 201511 yr Sedan får vi se hur länge planen håller. Kanske det mest svåra med all träning
Publicerat Januari 25, 201511 yr Det nämns flera bra böcker i den här tråden o ta det bästa från några av dom så blir det bra. http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/49981-boktips-valp/ Alla rasklubbar el. specailklubbar brukar ha egna dressyrkurser som är riktigt bra med bra utbildade instruktörer. Du kan hoppa över all paj- o smutskastning som dom har haft på vissa instruktörer.