Publicerat Januari 26, 201511 yr Hej! Jag funderar på vad jag ska ta mig till med mitt klass 1 vapen och tänkte se om jag kan inhämta lite synpunkter och förslag... Jag har i dag en Sako A2 varmint i 308W. Den tidigare ägaren monterade en rostfri Shilen matchpipa på sakolådan. Jag har låtit montera en KKC-kolv och en Stalon compact ljuddämpare. Kikarsiktet är ett Zeiss Classic Diavari 2,5-10*50 belyst i optilockringar. Jag trivs med bössan bortsett från att jag tycker den är för tung. Komplett med kikarsikte m.m. väger den ca 5 150 gram. Salongsgeväret som jag trivs väldigt bra med väger komplett ca 4 200 gram. För att jag ska trivas med 308:an räknar jag med att den måste ner under 4 500 gram, dvs. jag måste lätta bössan i alla fall cirka 700 g men gärna något mer. Så frågan blir om det går att lätta den bössa jag har så mycket att jag kommer ner till önskad vikt eller blir det som rubriken säger att sälja och köpa nytt? Bland annat funderar jag på ett pipbyte. Den pipa som sitter där i dag är 53-54 cm lång och ca 24 m.m. vid mynningen innan den gängades för ljuddämpare. Med en tunnare flutad pipa i samma längd borde det gå att spara ganska mycket vikt. Någon som har en kvalificerad gissning hur mycket vikt det går att spara genom ett byte till en tunn flutad pipa? Sen funderar jag på vad som är vettigare att lägga pengarna på - ombyggnation eller att sälja och köpa nytt. Om jag ska köpa nytt funderar jag i dagsläget på Tikka T3 eller Sauer 101. Har jag efter en ev. ombyggnation ett bättre vapen eller är det bättre att köpa en ny Tikka T3 eller Sauer 101? Erik :-)
Publicerat Januari 26, 201511 yr Du har ju redan en riktigt bra bössa, som verkar vara byggd för precision. Att då bygga om den igen känns lite onödigt, men jag förstår ditt resonemang. Jag hade nog behållit studsaren som precisionsbössa och köpt en till lättare klass 1 för rörlig jakt. Att sälja och köpa en ny billig studsare är att byta ner sig ordentligt, tycker jag personligen. Risken är stor att du inte blir nöjd och direkt vill börja trimma, ändra och trixa. Och det är ändå en billig studsare i slutändan... Behåll Sakon och köp en till lätt 8X57
Publicerat Januari 26, 201511 yr En Tikka T3 Lite/adjustable väger ca 2,8 kg i .308 - inte helt fel? Har en själv på ingående men i .223!
Publicerat Januari 26, 201511 yr Jag började i andra änden. Köpte en Sako 75 Finnlight för att få en lätt och bra bössa. Ju mer jag jagade med den ju mer tveksam blev jag. Nu sitter den i en GRS-stock med ljuddämpare och möjlighet att skifta sikten. Fungerar bra för mig och skjuter framför allt mycket bättre än originalet. Dock saknar jag i vissa lägen den lätta bössan. Så för mig är lösningen en till klass ett. Tanken är en pip-bytare i 8X57 och 6,5. Lätt stock och anpassade sikten. Efter det så ska 75:an få en tjockare pipa, troligtvis i en ny kaliber. Så jag råder dig också att skaffa en klass etta till i lämplig kaliber. Fasta nycklar är alltid,(nästan), bättre än en skiftnyckel.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Om du trivs med bössan förövrigt, och pipan skjuter bra, då skulle jag absolut inte byta!!! Bättre att lämna in pipan och få den profilsvarvad till önskad vikt!