Publicerat Januari 26, 201511 yr Ett nytt drevjaktsikte med klass som ersätter gamla micro H1 på min Sauer.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Författare EOTech är militär standard (MIL) och används av militär i bl a USA. Klart att den är "ruggad" i grövre metall och tål betydligt mera i blöt eländig terräng. Den är byggd och testad för stryk. Vägt på en tillförlitlig 0.1g våg. H1 Micro väger: 124,1g medan EOTech 512 väger: 312.6g oavsett vad som står på förpackningarna. (+ 188.5g på EOTech). Båda apterade med batteri. H1 med CR2032 (tror jag det var) och EOTech med 2 st AA (R6) batterier Lion som håller 1.000h. Det är lite skillnad men då väger skillnaden i batterier 46.9g
Publicerat Januari 26, 201511 yr Författare Skall kanske notera att den är dubbelt så lång och jag monterar den på en Weaverskena för Leupold QR baser. Weaverskenan är av blånerat stål och kan användas till större sikten också, den pallar ett stort mörkersikte. Så att jag kan byta mellan två olika kikarsikten samt EOTech utan ny inskjutning och utan pill i busken. Jag har lämpligt fodral så att jag kan ha ett kikarsikte med i ryggsäcken. Det tar inte många sekunder att byta om man skulle behöva. QR baser/fästen är riktigt bra.
Publicerat Januari 26, 201511 yr Författare Har inte sett något som påminner om H-1 med Blaser sadel. Hör med Astro Sweden men jag tror att du sannolikt får montera den på en Weaveskena för Blazer. Det blir ingen större skillnad.
Publicerat Januari 28, 201511 yr Författare Är stort, dubbelt mot en H1 men fönstret är också större. Nästan hälften av siktet är batterihållare som tar lion batterier 1000h drift. Finns mera mobilbilder i albumet.
Publicerat Januari 28, 201511 yr Varför byter man ett Aimpoint Micro mot denna? Fattar inte riktigt "vinsten" med det. /Må
Publicerat Januari 28, 201511 yr Författare + Kvaliteten + Fönstret (siktet) större + hologram + 1000h - Vikten - Storleken Sedan klappar ett sådant sikte mera hos en gammal fd attackdykare än en aimpoint.
Publicerat Januari 28, 201511 yr Jag funderade på att ta med mig ett dylikt från USA när jag flyttade hem. Hade tänkt sätta på kombin. Tyckte dock att montaget blev lite för högt. (Testade på en hagelautomat där borta) Är du nöjd med höjden på ditt?
Publicerat Januari 28, 201511 yr Författare Visst blir det lite större och högre, siktet är ju lite större med skenan. Men jag behöver inte justera kolvkammen. Men jag ser ju vad jag siktar på med EOTech siktet även på längre avstånd. Du kan sikta på mål lång längre än 50-100 m med EOTech, det tycker jag är bra.
Publicerat Januari 28, 201511 yr Författare Jag funderade på att ta med mig ett dylikt från USA när jag flyttade hem. Hade tänkt sätta på kombin. Tyckte dock att montaget blev lite för högt. (Testade på en hagelautomat där borta) Är du nöjd med höjden på ditt? Nu har jag ingen hagelautomat men om jag hade haft det så hade jag varit sugen på en MRDS, ett lika stort fönster men ett lägre mindre sikte. Skall skaffa ett sikte till och det blir något sådant. På studsaren känns H1'an som en leksak, den fungerar inte bra alls med 2 MOA punkt och inget stöd för något riktmedel. Därför provade jag ett EOTech i Tyskland och köpte sedan ett här hemma nyligen. Man hittar målet snabbt, 1 MOA punkt som skymmer målet mindre samt 65 MOA ringen är ca 95 cm på 50m. Det går snabbt att peka ut målet i ringen och flytta punkten till rätt ställe och trycka av. Har man bytt vill man inte byta tillbaka.