Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

colt ar-15 22lr på jaktlicens i Sverige?

Featured Replies

Publicerat

Fick frågan igår på jobbet om vi sålde ar-15 varianter för det skulle nu vara helt möjligt att få sådan på jaktlicens o han visste av 22st som hade det.

men stämmer detta verkligen? ICPS skytte samt även annan skyttegren ( frigevär? ) är de väl prövat o fått ok för men jakt?

Aja man kan absolut inte veta allt så får vackert se vad ni bättre vetande i ämnet har att säga om det.

mvh

Publicerat

Finns ju halvautoversion men låter ju orimligt ändå :/

Publicerat

Så klart att det inte är på jakt. Inte lita på läst prat. Christian

Publicerat

Frigevär borde det inte vara för där är bara enkelskottare tillåtna. Kanske man kan använda en AR-15 som det men det känns lite konstigt.

Publicerat
  • Författare

Bulldog: halvautomatvarianten är ar-15.

Christian: då va de som jag misstänkte. Han lät så säker på saken så vart lite konfunderad.

Johan85: vagt minne av någon annan skyttegren men minns ej vilket

Publicerat

......... han visste av 22st som hade det.

men stämmer detta verkligen? ...........

mvh

Det finns några ja - men de är beviljade för ganska länge sedan. Och mig veterligen strikt sett inte AR15 utan kastrerade Colt M16A1 utan treskott/helauto läget. Men några 22 stycken är det inte mig veterligen, jag har sett 2..... Jag vet en som ansökte om och fick beviljat en gul licens i mitten på 80-talet på en FM MAG i 7,62x51 för jakt - för den som inte vet vad det är så är den mest känd som ksp58 i Sverige. Förr kunde man faktiskt få både det ena och det andra.

I dag ser jag det som slöseri med tid och pengar att ens tänka tanken.....

/T

Publicerat

PMT har helt rätt, finns massor udda tillstånd där ute AR, AK, SKS mfl, men de moderna AR-15 22lr av dem finns inga 22 st ute på jakt, inte med schyssta ansökningar,

vet att en viss butik, ingen angiven ev har fått ut ett par sådana men som sagt, det var inga schysta ansökningar.

En AR-15 lower med en dedikerad 22lr upper lär aldrig gå igenom för jakt, den skall inte göra enligt gällande regler.

Wahlter G22 or kan dock konstateras finnas ett gäng därute.

Turbo återkommer personen be honom förklara hur han vet om, har insikt i att 22 tillstånd skulle vara meddelade,iom de tidigare delade tillståndsenheterna så vet inte heller de hur många tillstånd av viss sort som meddelats. Christian

Publicerat

Finns ju ett gäng licenser på Glock 18 beviljade ute i landet, så inget förvånar mig - men i dagsläget tror jag det är mer koll, eller rent av övernitisk koll...

Publicerat
  • Författare

Hör jag av han igen så ska jag fråga vart han fick den infon ifrån. Starkt tveksam till att den är verklighetsförankrad dock.

men visst är det som ni säger. Finns både en o två annorlunda licenser ute i landet.

Publicerat

.

Wahlter G22 or kan dock konstateras finnas ett gäng därute.

En sådan har kompisen för jakt så det kan jag skriva under på finns.

Förjävla rolig leksak :)

Publicerat

G22 fick just det epitet "leksak" och underkändes som jaktvapen av bland annat ett visst icke namngivet eller angivet förbund, den saknade den precision som krävs för jakt, ett påstående som fick stå helt ogrundat och utan ifrågasättande under hela rättsprocessen. /Christian

Publicerat

G22 fick just det epitet "leksak" och underkändes som jaktvapen av bland annat ett visst icke namngivet eller angivet förbund, den saknade den precision som krävs för jakt, ett påstående som fick stå helt ogrundat och utan ifrågasättande under hela rättsprocessen. /Christian

Semiautomatisk 22lr i pistolgreppsliknande utförande... Dessutom i bullpup och kompositstock!!

Kan tänka mig att det var rätt många skitnödiga som höll på att explodera av upprördhet över en dylik tingest!

Publicerat

Precision i kompisens exemplar är inget större fel på. Men han använder endast öppna riktmedel för fästet för sikte är ganska mjukt minst sagt. Trycket är som en torr tvättsvamp ungefär...

Publicerat

Så var det Dru, 

Per du har så rätt. /Christian

Publicerat

Sorry turbo, trodde det var ett helautomatiskt vapen. Bara sett de på tuben.

Publicerat

En AR-15 lower med en dedikerad 22lr upper lär aldrig gå igenom för jakt, den skall inte göra enligt gällande regler.

Men det är det ju inte utan .22lr från början till slut utan nåt funktionsprincipssläktsskap med nåt militärt. Den tillverkas inte ens av Colt. Vad den fallerar på är att den, som nästan alla andra liknande jag känner till, har för kort pipa för jakt (och ofta teleskopisk kolv).

http://www.waltherarms.com/m4-carbine/via http://www.colt.com/Catalog/LicensedProducts.aspx

Publicerat

Och det enkla faktum att den "ser ut som en AR"......... Då spelar det kvitta om den har ngn miliär koppling.

/T

Publicerat

Men det är det ju inte utan .22lr från början till slut utan nåt funktionsprincipssläktsskap med nåt militärt. Den tillverkas inte ens av Colt. Vad den fallerar på är att den, som nästan alla andra liknande jag känner till, har för kort pipa för jakt (och ofta teleskopisk kolv).

http://www.waltherarms.com/m4-carbine/via http://www.colt.com/Catalog/LicensedProducts.aspx

Så är det förvisso, men då har du nog glömt de där bitarna som PMT talar om, för att en halvis skall vara ok för jakt är det ett utseende som påminner om normala jaktvapen som gäller, dvs inte pistolgrepp, utstickande magasin, rails till förbannelse osv.

Frågan om funktionsprincip hit eller dit blir aldrig aktuell. /Christian

Publicerat

Frågan om funktionsprincip hit eller dit blir aldrig aktuell. /Christian

Har du redan glömt bort MR1:an?

Publicerat

Nej då men du förefaller ha glömt de mer inledande bedömningsgrunderna för om en halvis är ok för jakt. /Christian