Publicerat Januari 28, 201511 yr I min iver att hitta träningstillfällen slog det mig att jag sett i en film hur de hade invittringsmedel att träna stånd med. Är det nån som provat det? Skulle det kunna funka? Jag hittade det här: http://www.pawofsweden.se/sv/artiklar/invittringsmedel-fasan.html
Publicerat Januari 29, 201511 yr Jag har sett dessa men aldrig riktigt förstått hur man skall använda det praktiskt. En sak är väl vad tillverkaren tycker... Hunden skall ju inte bara stå för fågelvittringen den skall ju även "känna" fågel, så jag tror att om hunden har anlagen att stå så vad den behöver lära sig är att finna, precisera och känna fågeln. De här artificiella sakerna tror jag är meningslösa. Det är så mycket vittring ändå på en dummie eller vad nu man använder så att "fågeldoften" (vad nu detta är för något egentligen) som jag ser det tillför inget, troligen snarare tvärt om. // P
Publicerat Januari 29, 201511 yr Jag är skeptisk! Risken är att hunden börjar tomstå och även börjar stå för dött/skammat vilt istället för att apportera. För att bli en bra fågelhund behöver hunden få mycket chans på fågel och lära av sina misstag utan allt för mycket inblandning av förare. Hur nära fågel ska den gå för att trycka fast fågel utan att den lättar? Jag upplever t ex viss kalibreringstid hos mina hundar när jag kommer upp på fjället efter att gått på hårdtryckande rapphöns på hösten. Kort sagt, jag tror man ska undvika detta till ståndträning. Till apportering gör det nog ingen skada... Jag googlade och läste att man kan injicera denna typ av medel i apportvilt! Hmm, allting kan man sälja med mördande reklam...:-)
Publicerat Januari 29, 201511 yr Till apportering gör det nog ingen skada... Jag googlade och läste att man kan injicera denna typ av medel i apportvilt! Hmm, allting kan man sälja med mördande reklam...:-) Nej, det gör nog ingen skada i apportet men definitivt tillför det nog inte något heller. Det finns tillräckligt med vittring på en dummy, och om hunden blinkar för dummien så är det lydnaden som behövs fixas. Om denna doft skulle trigga hunden mer är jag tveksam till. Däremot rekommenderar jag hellre att tejpa fågelvingar eller fågelskrud över dummien. Dessa dummies är mycket roligare att hämta än vanliga dummies tycker mina hundar....men de hämtar dummies som de är också utan problem (oftast.. ). En sak som är bra med vingar/skrud är också att träna bra grepp. Vorstehn har egenheten att han inte tar ordentligt grepp utan tar ett fjantgrepp med framtänderna i fjädrarna eller vingen. Det tragglar vi bort hemma med lek där jag gömmer dummies (och även vilt) så de får leta efter och hämta. Skrev nog det någon annanstans men låter dem hämta från nedervåningen så vips inser även skäggmonstret att ett bra tag behövs om en trut skall bäras i trappor.....
Publicerat Januari 29, 201511 yr Nej, det gör nog ingen skada i apportet men definitivt tillför det nog inte något heller. Det finns tillräckligt med vittring på en dummy, och om hunden blinkar för dummien så är det lydnaden som behövs fixas. Vi är helt eniga i detta!:-)
Publicerat Januari 29, 201511 yr Författare Tack båda två för era svar. Ni har sparat mig 120kr. Jag går försöka hitta riktiga fåglar att träna på helt enkelt.
Publicerat Januari 29, 201511 yr Har en kompis som provat det där. Hunden stod faktiskt på vittringen. Fast vad tränar man på en sådan grej? Tomstånd kanske?
Publicerat Januari 29, 201511 yr Författare Tanken var ju att få lite mer stabila stånd under kontrollerade former och att få lite mängdträning utan tillgång till riktig fågel. Men, som sagt, så skippar jag den idéen och försöker fixa tillfällen på riktiga fåglar i stället.