Publicerat Oktober 24, 200619 yr Har slut barnes krutsolvent men lokala vapenhandlaren har ingen "ren" krutlösare i lager. Isf måste jag beställa och det känns ju lite jobbigt .. Så hur viktigt är det? Klarar man sig med kopparsolvent? Har sweet 7,62
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Författare drog iväg en beställning på chooters choice men frågan kvarstår. Hur viktigt är det?
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Undrar faktist jag med,tror nog att det går många år eller skall vi säja aldrig mellan solventerna. Har ständigt en träffbild på 2-3 centimeter på ca 80-100 meter,tror kanske att man bör ifall man vill krympa denna bild,börja solventera litet. Vet att detta inlägg är av karaktären uppstudsigt! men handen på hjärtat...Banskyttar säkert ja,mega viktigt.. Men jakt skott? Jag skjuter kanske inte så mycket kula utan mera hagel,tydligen skall man via solventer lösa upp lite blyrester där med. Fanns nånnting som hette Hoppes vill jag minnas,vad är det bra för.vad gör saken bättre? Sen kan man läsa om kopparlösare! Är övertygad om att djuret man skjuter på skiter i om man drar iväg ett skott med eller utan kopparlösare. Snälla ni! se detta som en provokation!! Jag retar er nu,och vill ha ärliga svar.. Finns det någon här som tror att kopparlösare eller solventer gör bättre jaktskott? Jag brukar tala om att ett jaktskott bör sitta inom en snusdosa på 80 meter! Visst ni toppskyttar som tempererar era kulor,jag vet! men i det stora hela? Oppstinate Token 8)
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Att göra rent loppet på en studsare är lika viktigt som att byta olja i en bilmotor. Med dagens tombakkulor så bildas beläggning i pipan och skjuter man lite mera än en normal älgjägare så uppstår tillslut en förträngning i pipan. Den förträngningen kan skapa både obehagliga övertryck och en precision som gör att man bommar en älg. Jag ger inte mycket för större delen av älgjägarkåren i synnerhet den äldre generationens skjutkunskaper. Jag har sett för mycket på våra skjutbanor för det. De som skjuter lite mer än så ser direkt om bössan börjar bli skitig i loppet. Använd en bra solvent som sweets eller barnes och en läskstång som inte snedsliter loppet. Dra aldrig tillbaka en lapp / borste från mynningen då kan kröningen förstöras. Ett kulvapen är ett precisionsinstrument och måste behandlas därefter. Jag garanterar att det gör skillnad om rådjuret får gå med avskjutet framben eller dör direkt för att Du inte gjort vapenvård.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr alltså räcker det gott för vanlig jakt att rengöra bössan när man ser att den skjuter sämre. Det är ju knappast något som helt plötsligt händer att den skjuter en halvmeter fel utan det borde komma smygande under lång tid.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Jag gör alltid ren min pang efter användning,dock brukar det mest vara 5-56 jag använder. Har frågat på detta och ett annat forum vad som gäller ang,denna universalolja,. Svaren jag fått är tvetydiga,vissa svarar att 5-56 är helt ok.medan andra svarar att det finns bättre alternativ. Dock har ännu ingen övertygat mej om att solventer eller kopparlösare är nödvändiga för den normala svenska jakten. Tror jag betackar mej för att vara en som har så dålig koll på mitt vapen att jag riskerar att panga av en framben på ett rådjur,när jag vill sätta ett skott i vitala delar. Jag vill med mitt inlägg belysa tankar om alltings nödvändighet inte att som i föregående inlägg gå tillbaka till familjen Hedenhös
Publicerat Oktober 24, 200619 yr en till fråga: har hört att set sista man ska göra e o dra ur loppet med aceton, då det tar bort fett som kommit efter solvent o dyl, detta ska då förbättra precisionen, jag drar ur med aceton varje gång jag gjort rent studsar´n... är det nå bra tror ni? mvh johan
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Det var inte avsett som ett personligt påhopp utan som en allmän känga till den det vederbör. "Kastar man en sten i en hundhop ylar den det träffar" Att bara använda 5-56 wd 40 eller liknande är ingen bra ide' visserligen skyddar det loppet mot rost men efter ett par hundra skott så är en grav kopparbeläggning ett faktum och på en ny pipa så innebär det en avservärt förkortad livslängd och merarbete för att få den ren än att göra en riktig break in och sedan sköta den. Min gamla 6,5 pipa fick jag jobba mycket med för att lapparna skulle sluta färgas blåa. Detta på grund av okunskap när jag köpte bössan. Jag hade ingen att fråga och något forum fanns inte på den tiden. Vi pratar 20 år tillbaka. Nu sitter det en ny rostfri borderpipa på den och det räcker med ett par lappar för att den ska bli skinande ren. Det tog mig flera dagar att göra break in på den pipan. En del 22 lr ska vara lite skitiga för att skjuta tätt men då har det sin förklaring i att det är fett på kulan som ska förhindra blybeläggning i loppet och det lägger sig i pipan. Tar man bort allt det så måste man skjuta in loppet igen med ett par magasin innan träffläget stabiliseras.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Om pipan inte är rostfri så ska du dra in loppet med en tunn oljefilm för att skydda det mot rost. Absolut inte ta bort allt fett för då oxiderar ytan i loppet. Innan Du åker ut och jagar så drar Du rent loppet med lite solvent och sedan torra lappar. Det får inte vara för mycket fett i loppet då tar det inte där det ska. Har jag möjlighet brukar jag skjuta en smäll i backen bara för att loppet ska vara helt rent. Kanske inte så bra om man har klivit ur bilen och ska pursh jaga bock. Men om det är toppfågel eller ripa så gör det inget.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Det var inte avsett som ett personligt påhopp utan som en allmän känga till den det vederbör. "Kastar man en sten i en hundhop ylar den det träffar" Att bara använda 5-56 wd 40 eller liknande är ingen bra ide' visserligen skyddar det loppet mot rost men efter ett par hundra skott så är en grav kopparbeläggning ett faktum och på en ny pipa så innebär det en avservärt förkortad livslängd och merarbete för att få den ren än att göra en riktig break in och sedan sköta den.Min gamla 6,5 pipa fick jag jobba mycket med för att lapparna skulle sluta färgas blåa. Detta på grund av okunskap när jag köpte bössan. Jag hade ingen att fråga och något forum fanns inte på den tiden. Vi pratar 20 år tillbaka. Nu sitter det en ny rostfri borderpipa på den och det räcker med ett par lappar för att den ska bli skinande ren. Det tog mig flera dagar att göra break in på den pipan. En del 22 lr ska vara lite skitiga för att skjuta tätt men då har det sin förklaring i att det är fett på kulan som ska förhindra blybeläggning i loppet och det lägger sig i pipan. Tar man bort allt det så måste man skjuta in loppet igen med ett par magasin innan träffläget stabiliseras. Ok.så vad tycker du att jag skall köpa för produkter....... Jag har som sagt en konturnielig träff bild på + - 1.5 cm på 80-100 meter. varför jag skriver 80-100 är för att jag antingen skjuter på bana eller hemma. Har väl i dags dato skjutit gissningsvis 1000 skott med pipan ,jag nu främst tänker på.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Själv gör jag vapenvård efter varje skjutpass, dock inte efter kontrollskjutning före jakt, för att det blir enklare att göra det med en gång innan det "biter" fast, sen är ju krutgaser korrosiva så det är ju lika bra att få ut det. Men det är ju jag det...
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Författare Jag gör också vapenvård efter alla pass men inte alltid med krutsolvent. Tycker inte det gör någon större skillnad. Nåja nu har jag ju inte testat en riktig solvent som shooters choice men jag får återkomma med resultat Tack för alla tips föresten
Publicerat December 4, 200619 yr var och en blir väl salig på sin tro... jag övertog min farsas 6,5:a som är rengjord och dragen och oljad i sedvanlig ordning, men inte gjord en enda mer ingående rengöring på under 30 år. jag höll på att bli tokig innan jag fick loss all skit som fanns i pipan! det var helt otroligt vad skit det kan rymmas i en bösspipa, jag lovar. och jag tror inte att den skjuter sämre, snarare att den kommer att leva längre nu. det har ju debatterats hittils vad skada lite skit i pipan kan göra, då frågar jag vad är det bra för?