Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpråd BSA 6.5x55

Featured Replies

Publicerat

Tjäna

Är på jakt efter mitt första vapen och har hittat knallpåken som nämns i rubriken. Då jag är helt grön vad gäller Jaktvapen så undrar jag vad man ska titta efter om jag ev Ska köpa pickan. Är det en bajsbössa från början eller helt ok att börja med, finns det kända sjukdomar?

Mvh janne

Publicerat

Är det en BSA CF-2? I så fall har jag haft en sådan. Tycker inte den har några sjukdomar mer än att det är bössa med lägre kvalite än normen, ungefär som Classic. På min gick pinnen till utkastaren sönder, bet av huvudet på en spik och slipade ner den och använde det istället :thumbsup: tänk på att reservdelar till BSA cf-2 inte finns att få tag på... inte ens begagnat (dessutom är inte BSA tillvekad "metrisk" så ska det tillverkas reservdelar så blir även det krångligt)Även om min CF-2 sköt riktigt bra och jag inte hade några större problem med den så råder jag dig att ta nått annat. Valfri amerikasnk bössa tex Ruger american, savage axis är ett snäpp upp i kvalite enligt mig samt att delar finns att få tag på.

Men, kan du få den för en tusenlapp så är det bara skjuta och njuta så länge den håller, i det prisspannet är den ändå rätt prisvärd och trevlig.

Publicerat
  • Författare

Har inte koll på modellnamnet, Bössan som sälj för dödsbo ska enligt förmedlaren vara näst intill spritt nytt då gubben inte jagat alls.

3000kr begär dom.

Publicerat

Det är ett gevär som är rejält åldrat, i nyskick är det möjligen om än inte ens det troligtvis, jag skulle nog inte betala 3000 kr för den även om det är mitt första vapen, det låter lite mycket för ett vapen där reservdelar saknas.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Får tacka så hemskt mycket för bra input. Jag hoppar över den här Bössan och ser mig om efter något annat.

Publicerat

Ja jag tror du gör rätt, för 3000 hittar du mycket bättre vapen tex Winchester m70 brukar kunna stå vansinnigt lågt och är ett mycket bra vapen för jakt.

Publicerat

Ja jag tror du gör rätt, för 3000 hittar du mycket bättre vapen tex Winchester m70 brukar kunna stå vansinnigt lågt och är ett mycket bra vapen för jakt.

Nja, jag skulle nog betrakta en post 64 Winchster och halvny BSA som samma skit ärligt talat. Är det en BSA 98 så är det en lite annan sak - där är faktiskt inte alls pjåkiga.

/T

Publicerat

Nja jag håller då amrisen betydligt högre ur ett drivsäkerhetsperspektiv (samt utmärkt säkring) sen att det finns reservdelar överallt är också ett stort plus. De brukar ju gå för mellan 2500-4000kr. 

Publicerat

Kollade på fjolårets vapenauktioner hos Walter Borg, där fanns flera gamla Huskvarnor 1640 med kikare för under 2000:- borde ju duga som nybörjar bössa. Många är inte skjutna mer än max 25-50 skott per år med om det är "vanliga" älgjägare.Då finns ju möjlighet att renovera eller  "customisera" en sådan.

Publicerat
  • Författare

Pratade med förmedlaren idag och sa att intresset för Bössan svalnat. Han skulle höra med nån handlare vad inbytesvärdet var. Får hoppas han blir av med den så jag kan köpa skåpet iaf tack igen för bra tips.