Publicerat Januari 30, 201511 yr Tänkte först lägga denna tråden under just Jaktmark men såg sen att den låg under Köp&Sälj som detta faktiskt inte handlar om... Mods får gärna flytta på tråden om de vet ett bättre ställe för den. Jag lade häromdagen ut en annons på svenskjakt angående jaktmark och blev idag uppringd. Jag skulle behöva lite råd och tips! Marken ligger drygt 1 timme norr från där jag bor, kanske 1,5h, det är kanske lite långt men det är ändå inte jättefarligt. Han sa att marken ligger intill kusten/havet, så havsjakt är möjligt. Det fanns mycket småvilt och rådjur. Det fanns dock inte gris eller hjort. Marken har jag för mig han sa var mestadels fastland men kanske någon holm också (jag kan ha misshört/missuppfattat). Marken var på ca 250 hektar och kostade drygt 6000 om året. Jaktlaget var 11st i nuläget. De gör väldigt väldigt lite viltvårdsarbete, men det fanns en ny (1 år kanske?) jaktledare som har börjat visa intresse för viltvårdsarbete. Han sa att det var ok att åka upp där själv utan att laget var med. Han som kontaktade mig ska först snacka ihop sig med jaktlaget såklart och sedan vill jag också själv träffa medlemmarna och se över hur marken ser ut. Finns det enligt er erfarenhet något jag ska se upp för, leta efter, fråga efter, undvika, sträva efter? /M
Publicerat Januari 30, 201511 yr Frågor om hur kött fördelas, köttlistor? Finns det nå begränsningar på diverse djurslag?
Publicerat Januari 30, 201511 yr 12 man på 250ha är rätt styvt skulle jag säga och jag får priset till någonstans runt 275 kr/ha vilket är rätt saftigt för en mark som saknar både gris och hjort tom om vi pratar skånepriser (där jag inbilliar mig att arrendepriserna är högst)
Publicerat Januari 30, 201511 yr Tycker det lät rätt mycket pengar för 250 hektar jag betalar 2000 kr för att jaga på 7500 hektar då får jaga jaga allt som är lagligt i jakttabellen. Det är allt från kråka till Älg
Publicerat Januari 30, 201511 yr Be att få en karta och stadgarna för jaktlaget (eller motsvarande), slå en pling så ska jag hjälpa dig en dag efter jobbet. Det går liksom inte att uttala sig med så pass okända parametrar.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Tycker det lät rätt mycket pengar för 250 hektar jag betalar 2000 kr för att jaga på 7500 hektar då får jaga jaga allt som är lagligt i jakttabellen. Det är allt från kråka till Älg Du bor inte i Skåne antar jag?
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Be att få en karta och stadgarna för jaktlaget (eller motsvarande), slå en pling så ska jag hjälpa dig en dag efter jobbet. Det går liksom inte att uttala sig med så pass okända parametrar.Det ska jag göra!
Publicerat Januari 31, 201511 yr Tycker det lät rätt mycket pengar för 250 hektar jag betalar 2000 kr för att jaga på 7500 hektar då får jaga jaga allt som är lagligt i jakttabellen. Det är allt från kråka till Älg Och för att få viltätheten vi normalt har här nere hade du behövt 75 000 ha......... /T