Publicerat Januari 30, 201511 yr Begåvats med ett verktyg för slik hantering men aldrig brukat något liknande.. vet att jag hade problem i början när jag helkalibrerade andra kalibrar och efter lite tester så visade det sig att det enda som för mej genererade omladdningsbara färdiga hemmaihopsatt plugg var att helkalibrera + moms. Nu har jag monterat halskalibreringsverktyget och tryckt igenom 15 hylsor där samtliga efter momentet går i bössan. Sätter ihop dessa nu så får vi se hur det fungerar! Om det funkar så verkar det ju rätt smutt, betydligt enklare hantering och ffa mindre kladdiga hylsor! Finns det förövrigt ngt facit här, hur långt ned på hylshalsen ska man mosa verktyget? Som jag gjort nu så har jag kalibrerat i princip hela hylshalsen, finns kanske ngn mm kvar tills hylsan blir bredare..
Publicerat Januari 30, 201511 yr Jag råkar ha ett 30 tal Hornady hylsor om farbror vill träna på kalibrering. Just lett me know :-)
Publicerat Januari 30, 201511 yr Författare Gulle "Tränat" på 30 hylsor här nu.. känns lite kymigt för jag vet inte om jag gjort rätt men kulorna år ppl och pilarna går att kamra så då måste det väl vara rätt?
Publicerat Januari 30, 201511 yr Gulle "Tränat" på 30 hylsor här nu.. känns lite kymigt för jag vet inte om jag gjort rätt men kulorna år ppl och pilarna går att kamra så då måste det väl vara rätt? Om det går åt helvete är det sannolikt inte på grund av kalibreringen i alla fall
Publicerat Januari 30, 201511 yr Jag kör i princip enbart halskalibrering. Enstaka pilar har jag haft problem med att kulan trycks in i hylsan men bortsett från det har det varit problemfritt. Skönt att slippa kladd, tycker jag.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Jag använde den där i stort sett jämt. Den kalibrerar skitfint för tikka patronlägen. Ska inte ta gift på det, men helkalibreringsverktyget är nog i stort sett oskuld. Kan va använt det på några hylsor jag fann på skjutbanan.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Författare Ok.. då infinner sig frågan, varför helkalibrera? Speciellt om hylsorna är skjutna i samma vapen?
Publicerat Januari 30, 201511 yr Ok.. då infinner sig frågan, varför helkalibrera? Speciellt om hylsorna är skjutna i samma vapen? För att verktygsseten innehåller helkalibreringsverktyg. Man kan undvika eventuella matningsproblem med helkalibrering. Annars har du helt rätt.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Ok.. då infinner sig frågan, varför helkalibrera? Speciellt om hylsorna är skjutna i samma vapen? Det lär du märka om inte annat
Publicerat Januari 30, 201511 yr Gulle "Tränat" på 30 hylsor här nu.. känns lite kymigt för jag vet inte om jag gjort rätt men kulorna år ppl och pilarna går att kamra så då måste det väl vara rätt? Nu va det ju ett finare sätt att fråga om farbror ville ha hylsorna ;-)
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Farbror skulle inte misstycka om de dök upp i en brevlåda nära mej.. har något diffust minne av att du har tre hagelpuppor av udda slag som skulle samma väg? Eller har jag fått dem, har för mej att jag fick ngt av Mike.. Fast iofs.. Engångsskjutna? Nu har jag ett bra gäng norma och sako hylsor, vet att jag testade om träffläget stämde mellan hylsorna med .222:an och det skiljde inget. Chansar på att det är det samma här.. kan vi göra som så att jag noterar i minnet att du har dem om jag skulle behöva? Testat laddningar idag, tar det i Rävracertråden
Publicerat Januari 31, 201511 yr Dom är engångsskjutna och ja, har säkert några patroner som ska till farbror :-)
Publicerat Januari 31, 201511 yr Ok.. då infinner sig frågan, varför helkalibrera? Speciellt om hylsorna är skjutna i samma vapen? Det allmänna rådet är väl att hylsorna garanterat ska återställas till ursprungliga mått, brukar också vara standardrådet till nya inom handladdning. Helkalibrering kan också rådas de som skjuter halvautomat för att garantera matningen.