Publicerat Oktober 24, 200619 yr Tyvärr så uptäckte jag att återigen detta år att det är det en vägjägare ute på Gällivare allmäning samt på Mårdsels marker. > då jag var ute i söndags (första snön) så slutade jag jaga vid 12 tiden för att se om det var uppkört kring grusvägarna. VARENDA LITEN GRUSVÄG var det kört på, fram till vändplatserna där bilen bara kört runt utan att stanna. Vid ett ställe var det skoavtryck vid bilen samt en tompatron. Det var samma typ av hjulspår på alla vägarna, så det måste vara samma bil. En önskan vore att på något sätt överaska marodören/marodörerna på bar gärning. Har någon råkat ut för samma och vad har ni gjort?
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Tyvärr så är detta alltför vanlig runt om i våran landsända, ofta handlar det om äldre jägare som inte orkar gå längre men som vill ha kött i grytan, om dom inte orkar pga sjukdom så känns det väl på ett sätt, men många ids bara inte gå, då känns det på ett helt annat sätt, vilken anledning det än må vara så är det olagligt och torde med andra ord rendera i en anmälan, men vi vet alla hur det går....nedlagd utredning pga brist på bevis, teoretiskt skulle det ju gå att driva ett sådant mål med en bra bevisning, foton, regnr, vittnen, osv.....men vi vet alla som har lite insikt i hur våran lagstifting fungerar att ett sk envarsgripande inte är praktiskt möjligt, och att det bör vara jaktmarksägaren/jakträttsägaren som anmäler, annars är det svårt, och tyvärr så är det just det problemet att det är samma person som är målsägare förbrytare i dom här fallen. En kamera och sitta på pass antar jag är den bästa chansen trots allt, att konfrontera en person som är beväpnad känns inte aktuellt faktiskt....
Publicerat Oktober 24, 200619 yr En åtelkamera för att få koll på vilka bilar som passerar... Se till att få regnummer med på bilden. Har allvarligt talat ingen aning om huruvida det fungerar men det vore onekligen rätt ballt...
Publicerat Oktober 24, 200619 yr En åtelkamera för att få koll på vilka bilar som passerar... Se till att få regnummer med på bilden. Har allvarligt talat ingen aning om huruvida det fungerar men det vore onekligen rätt ballt... Alla som kör på skogsvägar är väl inte tjuvjägare.
Publicerat Oktober 24, 200619 yr Man blir så sur när det händer, år efter år. Samma område. Samma idiot. >
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Författare Jag hat kontaktat skogsvaktaren som ska fundera ut en lösning på det hela. Han ska kontakta mig senare.
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Detta är nog vanligare än man tror. Har en kompis som jagar tillsammans med många poliser i jaktlaget. Flera av dom jagar notoriskt från bilen. Den som är värst är polischef > Han funderar att rigga en uppstoppad tjädertupp och filma vägskjutandet...
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Jag tycker att alla vi riktiga jägare måste visa vad man tycker om såna > Oftast vet man villka dom är men säger inget till dom utan pratar bara skit bakom deras rygg. Nej! säg det till dem och vad man tycker visst får man ovänner men såna (jägare) blir jag gärna fiende med >
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Att skjuta från bil är något man inte gör. Det är riktigt, riktigt lågt och lika tråkigt varje gång man får misstankar om att det pågår. Vi har en på vår mark som skjuter allt från bil. Han har utrotat rådjursbeståndet i grannbyn, jagar småvilt från bil året runt och har setts flå en älg på vårt område trots total avsaknad av jakträtt. Men vad gör man?? Men vad gäller egentligen? Mig veterligen är det att bilen ska vara minst 200 meter bort eller utom synhåll. Stämmer det?
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Men vad gäller egentligen? Mig veterligen är det att bilen ska vara minst 200 meter bort eller utom synhåll. Stämmer det? Har också för mig att det är 200 meter eller bakom närmsta kurva/krön.
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Man skjuter inte från bil eller i närheten när man har en uppenbar fördel av bilen...så är det bara, vidrigt är det av dom som sysslar med sånt, tyvärr läser dom med all sanorlikhet inte detta forum eller andra heller, dom kan inte stava till dator.....att konfrontera dom hjälper nog inte heller, men en polisanmälan som leder till ett åtal och tillhörande dom gör att dom förlorar vapnen, iof så ser dom säkert till att hitta ett nytt med tiden, utan licens, men det ställer till det för dom iaf......man får en del svarta idéer och tankar när man ser/hör om sånt här...
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Har också för mig att det är 200 meter eller bakom närmsta kurva/krön. Finns de regler eller endast rekomendationer för detta? Träffade på en älgjägare som hade pass vid/på sin bil för ett tag sen! Börja fundera runt de först då jag såg denna tråd!
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Lagstiftningen säger att om har jakträtt på båda sidor av en väg så har man även jakträtt på vägen, om man ser fågel(i det här fallet) från bil så får man inte hoppa ut och skjuta den, inte lämna av en polare och skjuta för att själv köra vidare men man får köra runt en kurva så att bilen inte syns, gå tillbaka och skjuta fågel. Vilket kanske en del följer, och är lika hederliga jägare som andra, enligt lagen. Men hur rimligt det sedan är kan man ju fråga sig, Sverige är ett avlångt land och jaktkulturerna och arelerna skiljer sig så mycket så det kan vara lite svårt att få bra riksomtäckande regler om saken. Tror personligen att man inte skulle få så mycket nöje av att jaga på bilväg. När det är dags så kan ju hela traktens fåglar samlas vid vägen och man kan skjuta hela beståndet åt fanders. Trist. Så vitt jag vet så finns det inga regler över att sälja fåglar, och tror att om det blev lag på att köttet inte får säljas så skulle nog en del lägga ned verksamheten.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Jag formulerar om frågan! Finns det ngn lagstiftning om "HUR långt ifrån bilen jakten får börja?" Jag läste om ett fall där en äldre jägare blev friad då han tagit stöd mot taket på bilen innan skott! Så e de bara rekomendationer eller e det lagstiftat ngt avstånd. Om jag kör båt finns de regel om "10min avstäng motor" (har jag för mig) tex. o sen e de fritt fram. Borde man inte kunna tillämpa samma regel för bil? Då borde man lätt kunna komma åt biljägare! Varm motor=stränga böter! Har för mig att det mest är en tolkningsregel där man inte får använda bilen som camoflage varkens ljudmässigt eller syn o aldrig får nyttja bilen för att närma sig vilt. Har du ställt o stängt av bilen packat gjort dig klar så tror jag nog man kan börja jaga direkt man klivit över dikesgrenen. Men rätta mig gärna om jag har fel! Att använda bilen som effektivt jakthjälpmedel kanske funkar för vissa men personligen har jag ytterst få erfarenheter av att se mer vilt från bil än i skog.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Jimbolo, har också hört om äldre jägaren som sköt från taket, han friades för att det ansågs att han hade skjutit ett säkert skott genom bra stöd ellerr nått i den stilen, lite tokigt. Vet inte om de finns något speciellt avstånd.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Ja det är ju en intressant frågeställning.. Har ju OFTA sett älgjägare som haft pass vid sin bil genom årens lopp.. :- Ska man stanna och säga till dom? Och riskera en sjujävla utskällning... :-
Publicerat Oktober 28, 200619 yr ja det är ju viss skillnad på att ta bilen till ett vägpass och vägjaga.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr ja det är ju viss skillnad på att ta bilen till ett vägpass och vägjaga.Jo helt rätt, men bevisningen kan ju bli desto svårare.. :-Har du vägjagat...eller har du tagit bilen till just det passet..?
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Det har ju varit flera reportage i Jakttidningar om folk som cyklar och jagar bock. Verkar ju vara mycket effektivt om inte annat. Skulle vara lite intressant att testa samma sak efter tjäder här uppe. Jag har svårt att tro att det skulle fungera särskilt bra.. De skyggar ju ganska hårt om man kommer till fots i vart fall.
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Man ska inte skjuta fåglar på vägen oavsett om man går,cycklar eller åker bil > Själv skulle jag inte finna någon glädje att skjuta fåglar efter vägen dom ska tas på ståndskall efter finnen
Publicerat Oktober 29, 200619 yr Författare om man ser fågel(i det här fallet) från bil så får man inte hoppa ut och skjuta den, inte lämna av en polare och skjuta för att själv köra vidare men man får köra runt en kurva så att bilen inte syns, gå tillbaka och skjuta fågel. Vilket kanske en del följer, och är lika hederliga jägare som andra, Jag tror faktiskt att det är så, att allt vilt man upptäcker från motorfordon får ej skjutas, men om du är på väg tillbaka efter en jakttur och har bil/skoter bredvid dig så får du skjuta viltet.
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Man ska inte skjuta fåglar på vägen oavsett om man går,cycklar eller åker bil >Själv skulle jag inte finna någon glädje att skjuta fåglar efter vägen dom ska tas på ståndskall efter finnen Givetvis är det roligast att ta dom för hunden men får jag ett läge när jag knatar efter en skogsväg och hunden är hemma så visst smäller det.
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Jag hittade några paragrafer ur jaktförordningen (1987:905). 31 § Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar. Regeringen får meddela föreskrifter om undantag från första stycket. Regeringen får meddela föreskrifter som förbjuder eller ställer upp särskilda villkor för medförande av skjutvapen vid färd med motordrivna fortskaffningsmedel. Lag (1994:1820). 20 § Trots bestämmelsen i 31 § första stycket jaktlagen (1987:259) gäller följande. 1. Jakt får bedrivas från båt försedd med motor under förutsättning att motorn är avstängd och minst en minut förflutit sedan motorn stängts av. 2. Den som jagar för att förebygga skada av vilt får använda ett motordrivet fordon vid jakt som bedrivs på särskilt uppdrag av den eller de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet. 3. Motordrivna fordon får användas vid jakt i vilthägn efter den art som hägnet är avsett för. Första stycket 2 och 3 gäller inte vid jakt som avser vilda fåglar, björn, varg, järv, lo, utter, mård, iller, bäver, skogshare, sälar, valar, fladdermöss eller som avser annat vilt som i bilagan till artskyddsförordningen (1998:179) har markerats med N, n eller F. Förordning (2001:451). 21 § Utöver vad som följer av 20 § får Naturvårdsverket i det enskilda fallet medge undantag från förbudet i 31 § första stycket jaktlagen (1987:259) i fråga om jakt efter björn, varg, järv, lo, utter, valar och fladdermöss samt när det är fråga om jakt som avses i 24 eller 27 § eller 31 § första stycket 1 denna förordning. I övriga fall får länsstyrelsen besluta om sådant undantag. Om flera län är berörda, prövas frågan av länsstyrelsen i det län där huvuddelen av marken är belägen. I fråga om vilda fåglar, björn, varg, järv, lo, utter, bäver, mård, iller, skogshare, vikare, valar och fladdermöss samt i fråga om andra vilt levande djurarter som i bilagan till artskyddsförordningen (1998:179) har markerats med N, n eller F får undantag medges endast om 1. det inte finns någon annan lämplig lösning, 2. upprätthållandet av en gynnsam bevarandestatus hos artens bestånd i dess naturliga utbredningsområde inte försvåras, och 3. undantaget behövs för att en sådan begränsad jakt som avses i 6 § skall kunna genomföras eller behövs av något sådant skäl som anges i 23 a § eller 31 § första stycket denna förordning. Förordning (2001:451). 22 § Skjutvapen får inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin. Första stycket gäller inte 1. bevakningspersonal, militär personal eller polis under tjänsteutövning, 2. vid sådan jakt som bedrivs med stöd av bestämmelserna i 20 §, eller 3. när undantag medgetts med stöd av 21 §. Första stycket första meningen gäller inte heller vid sådan transport av fällt vilt som sker med stöd av 1 § andra stycket 5 terrängkörningsförordningen (1978:594). Förordning (1998:1000). 23 § Länsstyrelsen får i det enskilda fallet eller genom föreskrifter medge undantag från 22 § första stycket, om det behövs för renskötseln eller om det annars finns särskilda skäl. Förordning (2002:551). Jag tror faktiskt att det är så, att allt vilt man upptäcker från motorfordon får ej skjutas, men om du är på väg tillbaka efter en jakttur och har bil/skoter bredvid dig så får du skjuta viltet. Jag kikade i nya jägarskolan, boken Lagen, och där står följande under rubriken §43,44 Jaktlagen: "Inte heller är det tillåtet om man upptäcker ett vilt från en bil att smyga fram och fälla viltet om bilen är parkerad inom synhåll för viltet i fråga. Att jaga från eller med hjälp av exempelvis en bil är ett allvarligt jaktbrott och påföljden kan bli mycket kännbar." Men när jag söker i Jaktlagen är både paragraf 43 och 44 upphävda 1999-01-01 ???