Publicerat Januari 30, 201511 yr Jag har inte ens hört talas om något liknande förut, vad tror ni? http://www.bt.se/bollebygd/markliga-motet-med-radjuret/ Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 30, 201511 yr Påkört och i chock står det i texten. Avlivades av eftersöksjägare och det hade inre skador märkligt hur som helst
Publicerat Januari 30, 201511 yr Författare Jag missade att e-jägare avlivat det och att inre skador hittats. Men märkligt är det Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Januari 30, 201511 yr Har hört om ett liknande fall där rådjuret stog likadant fast på en åker. Det blev avlivat men därefter hörde jag inte mer om det.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Har varit med om något liknande. Tog för ca 6år sen tog jag en vecka ledigt när Dennis hade höstlov. Svägerskan kom över och vi tog en promenad med hundarna. Dennis cyklade före och kom tillbaka efter en stund och sa att det stog ett rådjur ute på åkern vilket jag inte tyckte va så konstigt, när vi kom dit stog mycket riktigt en bock där och reagerade inte varken oss eller tre tokiga hundar. Jag gick ut och kunde till och med klappa bocken. Ringde Mike och frågade vad fan jag skulle göra, avliva om du kan blev svaret vilket inte va något större problem. Kontaktade mark ägaren som kom dit med sin jägare, vi hittade inget yttre fel på bocken så jag tog den till kråkåtel men väl hemma kunde jag inte låta bli att flå den och det ända jag hittade va att på insidan av frambenen fanns två märken som om den hade blivit skjuten med en pil. Men det är bara en gissning. Svägerskan filmade allt med sin mobil som vi visade markägaren, tur va väll det annars hade det nog snackats.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Har hört om ett liknande fall där rådjuret stog likadant fast på en åker. Det blev avlivat men därefter hörde jag inte mer om det. Har också läst om detta fall. Det visade sig att det var någon form av hjärnhinneinflammation.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Läste också om "rådjursstatyn" på åkern. Som sagt märkligt. Jag sprang på några "stela" rådjur(tre styck) för ca 10 år sedan. De brydde sig inte ens att hundarna kom fram och nosade på dem. Här var det ingen hjärnhinneinflammation utan de hade bokstavligen frossat i okrossad havre. Jäsningsprocessen var igång. Två av dem sköts, den sista hittades självdöd någon dag senare.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Har en gång för ett antal år sedan råkat ut för att hitta ett onyktert rådjur. Det var när jag gick ner i betesvallen nedanför vårt hus för att försöka att skjuta lite nötskrikor i ekarna. Hade med mig min labbe och när jag rundade ett litet buskage under en stor ek stod det ett rådjur där precis som paralyserad labben sprang framoch ställde sig och nosade på rådjuret som inte reagerade såjag tog ett par snabba steg fram och lade ikull det. När jag tog i rådjuret kände jag att ryggraden va vass som en "kniv". Totalt utmärglat så jag avlivade det konstaterade sedan att det hade en tand kvar i munnen och att det hade stått och ätit äppel under en vildapel, och således var det lite onyktert av äpplena. /Reine