Publicerat Januari 31, 201511 yr Hej! Jag är helt ny här på jaktsidan. Jag har lite frågor kring användning av jaktradion, 155mhz alt 31mhz. Om jag har förstått det hela rätt så är dom ju avsedda främst för jakt. Men det står just "främst" i reglerna hos pts. Vad innebär detta? Det står vidare att 31:an får användas för övrigt friluftsliv och att 155:an har en frekvens som är avsedd för annan trafik än just jakt. För att förtydliga min fråga. Om jag är uppe på fjället och åker skoter eller fjällvandrar med vänner, får jag då använda mig av en jaktradio? Räknas fiske som jakt och ger mig rätt att använda en jaktradio. Som ni förstår så är jag helt okunnig vad gäller detta så jag tar gärna emot förslag och åsikter om hur jag går till väga och vilken radio jag ev. skulle ha mest glädje av. Mvh Jonas.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Tystnad råder! Ja, då är det väl bara till att prata på då.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Japp.. tror inte det ska vara ngr problem alls. Har inte koll på regelverket som styr detta, har för mej att det är ganska omfattande, men att det någonsin skulle varit problem att köra jaktradio tvivlar jag på. Jag har tex brukat mina i samband med hemvärnsövning där vi var lede fi och det fungerade.. Så kör på du!
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Japp.. tror inte det ska vara ngr problem alls. Har inte koll på regelverket som styr detta, har för mej att det är ganska omfattande, men att det någonsin skulle varit problem att köra jaktradio tvivlar jag på. Jag har tex brukat mina i samband med hemvärnsövning där vi var lede fi och det fungerade.. Så kör på du! Tack för svaret! Jonas.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Om du använder radion under de band som är avsedda och undantagna från tilståndsplikten så är det helt okej.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Om du använder radion under de band som är avsedda och undantagna från tilståndsplikten så är det helt okej. Perfekt! Det hade jag tänkt göra.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Jag tror för övrigt inte det finns några kanaler programmerade man inte får använda av de apparater som säljs i Sverige. Dock finns marina band L1/L2 på vissa av de tillåtna banden för jakt men att du når ut till någon båt är inte så troligt Skulle nog ge vem som helst huvudbry att sitta på sjön med en kall i handen och få höra "ser ni han, skjut för helvete"
Publicerat Januari 31, 201511 yr tänk när grabben var liten och låg o sov så jag passade på att gå ut o fixade till i stallet, babyvakten med och plötsligt hör jag en manshögt i babyvakten och sambon var inte hemma!!! Gissa om det gick fort över gårdsplanen och sliter upp dörren, flyger upp för trappan och in till sonens rum där han ligger lugnt och sover, inte en människa i närheten och hunden är inne och bara tittar frågande på mig.... Efter en stund hör jag återigen röster i babyvakten och då lyssnade jag lite mer och då visar det sig att det är ett jaktlag i närheten som kommer in på den frekvensen......
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare tänk när grabben var liten och låg o sov så jag passade på att gå ut o fixade till i stallet, babyvakten med och plötsligt hör jag en manshögt i babyvakten och sambon var inte hemma!!! Gissa om det gick fort över gårdsplanen och sliter upp dörren, flyger upp för trappan och in till sonens rum där han ligger lugnt och sover, inte en människa i närheten och hunden är inne och bara tittar frågande på mig.... Efter en stund hör jag återigen röster i babyvakten och då lyssnade jag lite mer och då visar det sig att det är ett jaktlag i närheten som kommer in på den frekvensen...... Sånt man skrattar gott åt senare i livet.