Publicerat Januari 31, 201511 yr Hej! Står inför valet av jaktradio. Jag ska köpa ett par 155mhz radio. Jag har siktat in mig på Genzo royal 155xt alternativt albecom V1 155. Är det någon som har eller har haft dessa apparater och objektivt kan jämföra dessa två. Tack på förhand!
Publicerat Januari 31, 201511 yr Vi köpte 4 st genzo royal. Alla fyra har rattarna gått sönder på. Annars riktigt bra. En har antenn fästet gått på. Har även en zodiac esayhunt äldre än genzo och är med ännu. Seg att ladda men verkar funka bra. Genzo grym räckvidd. Zodiac bättre ljud. S.
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Vi köpte 4 st genzo royal. Alla fyra har rattarna gått sönder på. Annars riktigt bra. En har antenn fästet gått på. Har även en zodiac esayhunt äldre än genzo och är med ännu. Seg att ladda men verkar funka bra. Genzo grym räckvidd. Zodiac bättre ljud. S. Om ni har använt dom normalt så verkar det ju inge vidare med det facit på trasiga detaljer. Låter som om du inte direkt rekomenderar Genzo?
Publicerat Januari 31, 201511 yr Tycker den inte är dålig. Man får vad man betalar för. Har en genzo en zodiac och en i-com och jag Tycker alla fungerar bra. Genzo rattarna trasiga Zodiac seg att ladda lätt. I-com grymt ljud. Men dyr. S.
Publicerat Februari 1, 201511 yr http://www.xxl.se/jakt/jaktradio-gps/radio/icom-prohunt-f34bti-komplett-pakke-lader-ibp-orange/p/1083803_2_style Jag hade själv valt bort Icom då jag tyckte den var för dyr men så hittade jag den på XXL för 1999:- Då blev det en sån. Har funkat felfritt och hyggligt enkel att förstå sig på. Ursäkta att jag blandar in ett märke du inte hade med...
Publicerat Februari 1, 201511 yr Puxing 777 alt. 888. Beställer du den direkt från Hong Kong går det på 600-700sek. Har haft min i ur och skur sen 2010. Den går problemfritt fortfarande och det xtra batteriet jag köpte för säkerhetsskull ligger fortfarande i sin orginalförpackning. Man hörs längst i laget när man sänder och man hör längst när man tar emot. På minussidan skulle kunna vara att det inte är en jaktradio utan en generell radio, så för en data/elektro-lexiker skulle det kunna upplevas som en relativt brant uppförsbacke att programmera in frekvenserna och sätta egenskaper för varje kanal.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Puxing 777 alt. 888. Beställer du den direkt från Hong Kong går det på 600-700sek. Har haft min i ur och skur sen 2010. Den går problemfritt fortfarande och det xtra batteriet jag köpte för säkerhetsskull ligger fortfarande i sin orginalförpackning. Man hörs längst i laget när man sänder och man hör längst när man tar emot. På minussidan skulle kunna vara att det inte är en jaktradio utan en generell radio, så för en data/elektro-lexiker skulle det kunna upplevas som en relativt brant uppförsbacke att programmera in frekvenserna och sätta egenskaper för varje kanal. Hur dan är kvaliteten på dom??? Godkänd av pts?
Publicerat Februari 1, 201511 yr Fast frågan är väl om det inte är enklare med Biltemas om man vill ha en Puxing. Ska väl vara en PX 578. Nån hundring till men då är allt programmerat och klart och skulle nåt skita sig är det enkelt att gå till butiken och reklamera. Har inte sett något negativt om Biltemas av nån som faktiskt använt en.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Hur dan är kvaliteten på dom??? Ingen IP-klassningen, men den har blivit blöt. Har den i bröstfickan och det har hunnit bli ett par jakter med regn då man vare sig haft gore-tex eller regnställ. Inga fysiska anmärkningar på display, knappar eller kontakter (d v s de har inte gått sönder eller degenererat). Dock väldigt många knappar och inställningar vilket kan ställa till visst förtret om man oavsiktligt trycker på knappar eller ändrar inställningar och inte riktigt vet man gör. Tänk tidigt 80-tal... far- eller morföräldrar försöker programmera videobandspelaren. "Kenwood"-kontakt för högtalare och mikrofon. Lite väl kraftig amplitud på högtalarkanalen när man kopplar till peltor, användbart volymområde är väl kanske de första 25% om man inte är hörselskadad. Godkänd av pts? Vet inte. Men frivilliga radioorganisation änvänder och utbildar på Puxing (men de kanske har dispans?) och de säljs i svenska butiker.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Ingen IP-klassningen, men den har blivit blöt. Har den i bröstfickan och det har hunnit bli ett par jakter med regn då man vare sig haft gore-tex eller regnställ. Inga fysiska anmärkningar på display, knappar eller kontakter (d v s de har inte gått sönder eller degenererat). Dock väldigt många knappar och inställningar vilket kan ställa till visst förtret om man oavsiktligt trycker på knappar eller ändrar inställningar och inte riktigt vet man gör. Tänk tidigt 80-tal... far- eller morföräldrar försöker programmera videobandspelaren. "Kenwood"-kontakt för högtalare och mikrofon. Lite väl kraftig amplitud på högtalarkanalen när man kopplar till peltor, användbart volymområde är väl kanske de första 25% om man inte är hörselskadad. Vet inte. Men frivilliga radioorganisation änvänder och utbildar på Puxing (men de kanske har dispans?) och de säljs i svenska butiker. Ok! Jag har aldrig hört talats om det märket här i Sverige. Hållbarheten på batteri? Vi har ju allt från sept +20 in i nov -15-20 om det vill sig illa under älgjakten. Normalt är väl -5-10 på dagarna. Jag har i dagsläget en Lafayette 4 med Li-batteri o det batteriet behöver jag inte ladda under jakten om det inte är rejält med minus ute. Jag behöver inte underhållsladda det under året förrän någon dag innan jakten. Det var en bra investering när jag köpte det Li-batteriet.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Ok! Jag har aldrig hört talats om det märket här i Sverige. Hållbarheten på batteri? Vi har ju allt från sept +20 in i nov -15-20 om det vill sig illa under älgjakten. Normalt är väl -5-10 på dagarna. Jag har i dagsläget en Lafayette 4 med Li-batteri o det batteriet behöver jag inte ladda under jakten om det inte är rejält med minus ute. Jag behöver inte underhållsladda det under året förrän någon dag innan jakten. Det var en bra investering när jag köpte det Li-batteriet. De längsta 'stintarna' jag har haft utan att ladda har varit 3 dagars älgjakt, då har en av tre 'pluppar' slocknat på batteriindikatorn. Radion var på från ~9:00 till ~16:00 varje dag och temperaturerna här nere är väl mellan 0C och 10C i oktober. Kallaste jag provat är runt -10C och det har inte inneburit några tekniska problem. Dock har jag alldeles nyligen fått lära mig att Li-jon-batterier lever längre desto mindre man laddar ur de mellan varje laddning, därför har jag på sistone satt radion i laddaren om tillfälle ges när jaktdagen är slut.
Publicerat Februari 2, 201511 yr Hej! Står inför valet av jaktradio. Jag ska köpa ett par 155mhz radio. Jag har siktat in mig på Genzo royal 155xt alternativt albecom V1 155. Är det någon som har eller har haft dessa apparater och objektivt kan jämföra dessa två. Tack på förhand! Har 2st genzo royal XT en 31a och en 155a. Båda funkar klockrent, kör med skogsantenn och aldrig hört att någon sagt något negativt om att jag hörs dåligt samt att jag hör dom andra bra.
Publicerat Februari 3, 201511 yr Författare Har 2st genzo royal XT en 31a och en 155a. Båda funkar klockrent, kör med skogsantenn och aldrig hört att någon sagt något negativt om att jag hörs dåligt samt att jag hör dom andra bra. Tack för svaret. Verkar som att Genzo är väldigt omtyckta radioapparater. Jag slog till på Albecom v2 light. Verkar enkla och till ett bra pris. J.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Har kört på min ICOM nu i 3 säsonger och den har fungerat felfritt. Det bästa enligt mig är lång batteritid och att den är väldigt enkel att använda. Den var dyr men än har den inte gjort mig besviken.
Publicerat Mars 8, 201511 yr Har en Genzo 155 men kommer inte ihåg modellen. Funkar ok men jäkligt rörig. Hade en Albercom 155 tidigare och den var riktigt bra men det fanns inga ställbara pilottoner på den modellen. Mellan dom två radiolorna skulle jag välja Albercom. Har själv ICOM nu och är jättenöjda med den, men som alla säger är den lite dyrare tyvärr.