Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdfällor

Featured Replies

Publicerat

Hej på er alla, nu är det såhär att jag skulle vela ha svar från er som provat använda Gävleborgsfällan för mård. Enligt mig är den totalt oanvändbar. Exakt varenda gång är det lika. Mården går flera varv kring trädet som fällan sitter i och sen hoppar den iväg. Jag har två till andra modeller på fällor och dom är det aldrig så med, där hoppar mården in i fällan utan att krångla. Men inte i Gävleborgsfällorna, detta är ett mönster som jag sett under flera vintrar.

Så nu trötttnade jag för ett par veckor sedan.Då var de som vanligt. Hittade en ny växel. Satte upp en Gävleborgsfälla och väntade en vecka. Mycket riktigt så var det rena E4an med mårdspår kring fällan men ingen mård i fällan.

Så då satte jag upp en gammal hederlig fälla 30m bort som alltid funkar bra. Jo precis som jag misstänkte satt mården där efter någon dag. Så duger Gävleborgsfällorna inte till annat än tändved? Och då funderar jag ju givetvis varför mårdarna inte ens hoppar upp till fällorna och kollar? Det måste ju bero på att det luktar nåntning om dom. Dom är ju gjorda av plywood och det är inte mina andra fällor. Så kan det vara nåntning i plywooden som luktar onaturligt?

Mvh Jon Sallander

Publicerat

Är det inte ett fenol-rescorcinol lim i plywoodskivor? kan väl även variera om det är vattenfast. Kan tänka mig att det luktar rätt länge efter tillverkningen och speciellt efter bearbetning. Kanske skrämmer? Då borde väl fler ha input.

Publicerat
  • Författare

Är det inte ett fenol-rescorcinol lim i plywoodskivor? kan väl även variera om det är vattenfast. Kan tänka mig att det luktar rätt länge efter tillverkningen och speciellt efter bearbetning. Kanske skrämmer? Då borde väl fler ha input.

Precis samma tankebana!

Publicerat

Vad räknas som en gammal hederlig fälla?

Publicerat
  • Författare

trapper 90 tex

Publicerat

Är nog benägen att hålla med . Gävleborgsfällan är usel. 

Ända tills jag tog mitt hemliga doftmedel och hällde i.

Hemliga doftmedlet är : räkor, harblod och lite harkött. Ställ det i en burk med vatten och de grejorna i.

Men öppna burken då o då.

Efter någon månad har du ett doftmedel som funkar kanon...

p.s spill bara inte i jaktbilen. Inte många som vill åka med sedan :woot:

Publicerat
  • Författare

Är nog benägen att hålla med . Gävleborgsfällan är usel. 

Ända tills jag tog mitt hemliga doftmedel och hällde i.

Hemliga doftmedlet är : räkor, harblod och lite harkött. Ställ det i en burk med vatten och de grejorna i.

Men öppna burken då o då.

Efter någon månad har du ett doftmedel som funkar kanon...

p.s spill bara inte i jaktbilen. Inte många som vill åka med sedan :woot:

Okej tack för svar:) jag anväder surat blod men man kanske ska ta nåntnig som lukar ännu jävligare som ditt tips och låta det dra in i fällan kanske det gör susen. Roligt att höra att fler har samma uppfattning iaf:p Inga fler som provat gävleborgsfällan och kan ge den en recension?

Publicerat

Jag har aldrig haft problem med mina gävleborgsfällor och jag har tagit ett antal mårdar i dom. Rätt åtel runt och i fällorna så funkar det allt.

Publicerat

Jag har slagfällor från ideverkstaden som är godkända och fungerar riktigt bra.

http://www.ideverkstaden.com/mardfalla.html

gallery_16034_567_26818.jpg

gallery_16034_567_65959.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag har aldrig haft problem med mina gävleborgsfällor och jag har tagit ett antal mårdar i dom. Rätt åtel runt och i fällorna så funkar det allt.

Fast det är ju mystiskt att så fort man byter till en annan fälla så funkar det? Hos mig skyr dom gävleborgsfällorna som pesten iaf

Publicerat
  • Författare

Jag har slagfällor från ideverkstaden som är godkända och fungerar riktigt bra.

http://www.ideverkstaden.com/mardfalla.html

gallery_16034_567_26818.jpg

gallery_16034_567_65959.jpg

ja jag har kikat på dessa och är lite sugen på några:)

Publicerat

Men nog är det bättre med ett riktigt proffs redskap. Nu när bodygripfällan belisle 120 är gdk för mård i sverige så använder jag den.

Enkel att spänna upp.Lätt att ha med sig.

Men framför allt så kostar den inte en förmögenhet i inköp heller.

Du får två sådana fäller om inte tre till priset av en ihjälfälla eller gvbg fällan. :yes:

Publicerat

Finns ju även den suveräna trapper 90 som jag tycker är det absolut bästa giller som jag prövat ännu iaf.

Publicerat
  • Författare

Men nog är det bättre med ett riktigt proffs redskap. Nu när bodygripfällan belisle 120 är gdk för mård i sverige så använder jag den.

Enkel att spänna upp.Lätt att ha med sig.

Men framför allt så kostar den inte en förmögenhet i inköp heller.

Du får två sådana fäller om inte tre till priset av en ihjälfälla eller gvbg fällan. :yes:

Håller med dig helt!Ska va de bästa. Jag är mkt sugen på Belisle! Ser intressant ut, känns som man kan variera sätten att använda den år många, med många olika sätt att bygga lådor till den! Men kan du förklara lite hur den funkar? inte hittat bra info om den. Hur utlöses den?