Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pistolgrepp på bultvapen

Featured Replies

Publicerat

Jag har en fråga främst till er som har erfarenhet av ämnet. Så skriv gärna om ni tycker och tror eller om ni verkligen har någon praktisk erfarenhet.

Frågan  eller frågorna gäller kulvapen med pistolgrepp kontra mer traditionella kolvar.

1: Blir det på något sätt enklare att lära sig att skjuta mitt i prick på längre avstånd med pistolgrepp?

2: Påverkar det nämnvärt resultatet för den som väl lärt sig att skjuta?

3: Blir det enklare eller svårare att hålla en liknande träffbild oavsett sittande eller liggande skjutställning?

4: Har ni sett några förändringar kring säkerheten? T.ex. ökat antal vådaskott etc?)

// Henrik

Publicerat

På vapen som är kamrade för kalibrar som resulterar i en kraftig rekyl (såsom hagelvapen och grövre kulvapen) så möjliggör ett pistolgrepp att skytten kan fördela rekylenergin bättre mellan skjuthanden och axeln mot vilken kolven vilar. Detta innebär mindre obehag men också ökad kontroll över vapnet och därmed en säkrare vapenhantering. Det bör noteras att vår svenske OS-medaljör Håkan Dahlby tävlar med en pistolgreppsförsedd hagelbock.

Förutom att ett pistolgrepp gör det enklare för skytten att placera sin hand på samma plats varje gång denne avser sikta med vapnet så innebär den brantare greppvinkeln hos ett pistolgrepp även att skjuthandens handled inte behöver spännas och vinklas framåt/nedåt lika kraftigt, varför skytten kan göra en bättre avfyrning än om handleden är spänd. Detta är särskilt viktigt om skytten lider av tennisarmbåge eller karpaltunnelsyndrom, där ett kraftigt accentuerat pistolgrepp kan vara nödvändigt för att skytten överhuvudtaget skall kunna använda vapnet under en tävling eller jakt. Av dessa skäl är det även mycket vanligt förekommande att tävlingsgevär är försedda med pistolgrepp med en mycket brant greppvinkel.

Citat från Sören Franssons gästinlägg om pistolgrepp på vapen, publicerad på min blogg för ett bra tag sedan: http://lipoptena.blogspot.se/2013/12/gastinlagg-pistolgrepp-pa-vapen.html

Publicerat
  • Författare

Tackar!

Publicerat

Själv finner jag ett pistolgrepp mycket mer ergonomiskt, både i liggande och stående skytte - huruvida man skjuter "bättre" låter jag vara osagt i den bemärkelsen men hintar för att om man trivs mer ergonomiskt så torde skyttet ha potential att förbättras.

Skjuter man som en kråka gör ett pistolgrepp ingen förbättring.

Varför skulle det vara mindre säkert med tanke på greppet? Ingen grepp i världen påverkar ett urdraget slutstycke!

Publicerat
  • Författare

Nej jag tror inte heller det försämrar säkerheten. Men jag funderar på att föreslå på årsmötet att vi skall föreslå stämman att vi skall justera förbundets riktlinjer så att ett pistolgrepp inte skall anses försvårande vid licens ansökan. Och därmed vill jag förbereda mig inflr vilka argument som skulle kunna komma upp emot...

Publicerat

bättre ergonomi vid skytte, sämre när man går omkring med pangen (bulkigare)

jag ser inga som helst nackdelar med det tekniskt sett

har skjutit ett tag med hagelpang med pistolgrepp och blev förvånad över hur smidigt det var där med, något jag inte trodde på

rena pistolgrepp är något som inte var så bra att göra i helträ, speciellt inte om ådringen skulle vara vettig för en normal kolv, och då förstår jag att det inte gjordes förr i tiden, men numera finns annat material än trä

Publicerat

...................

1: Blir det på något sätt enklare att lära sig att skjuta mitt i prick på längre avstånd med pistolgrepp?

..........

Egentligen inte generellt sett - men det ger skytten en möjlighet att ta mer rekyl i skjuthanden OCH militärt sett ger det möjlighet att skjuta med skjutarmbågen rakt ner vilket är en stor fördel i tex ett pansarskyttefordon.

2: Påverkar det nämnvärt resultatet för den som väl lärt sig att skjuta?

Nej, inte med mindre än att du har problem med axlarna eller handlederna - men då ska du absolut inte ta mer rekyl i skjuthanden.

3: Blir det enklare eller svårare att hålla en liknande träffbild oavsett sittande eller liggande skjutställning?

Vid liggande har det en viss fördel även om det också kan vara till fördärv för att man lockas att lära in fel skjutställning.

4: Har ni sett några förändringar kring säkerheten? T.ex. ökat antal vådaskott etc?)

Nej, men det lockar skytten att dra ner axeln vilket leder till att man måste kompensera med en låg kolvkappa och hör rygg vilket i sin tur driver rekylen uppåt och ökar behovet av att ta rekylen i handen och inte i axeln.

Man ser det ganska tydligt - snudd på allt skytte som görs med "gun up" dvs man lägger an först och skjuter sedan så blir det ofta pistolgrepp och MC liknande kolvar. Skjuter man i anlägget blir det inte det.

Om man behöver ett pistolgrepp på skeet (som är en gun down diciplin)  har man antingen en trasig axeln eller en myyyycket underlig skjutstil....... Därav att de flesta grovkalibriga dubbelstudsare har en rak kolv och som regel ganska flacka grepp - skottet ska gå når kolven når axeln. Då är ett pistolgrepp värdelöst eller i värsta fall fördärvande för skyttet.

Det är ingen universell fördel för alla alltid med andra ord.

/T
Publicerat

För sportskytte, såväl liggande som stående så ger pistolgreppet en mer avslappnad handled och man kan, som PMT skrev, ha låg armbåge.

Det finns ju en anledning till att nationella, sportskytte, UIT-gevär, m.fl. har vertikala pistolgrepp.

Men det handlar då om ganska statiskt skytte, med både rem och skyttejacka.

För jaktskytte, i olika ställningar och farter så tycker jag att ett öppet pistolgrepp är klart bättre.

Eller för den delen, ett engelskt grepp på en hagelbössa.

Publicerat

Det viktiga med greppet är att ha en ordentlig och markerande index, dvs en men hällts fler punkter på greppet som du känner i handen varje gång du greppar, sn om det är en brant grepp eller pistol grepp spelar ingen roll, sen är det lite hur du själv ligger, står eller sitter när du skjuter, det finns baksidor med alla typer av grepp och man får prova sig fram.

Personligen så tycker jag att vanliga kolvar på gevär inte funkar alls, jag måste ha något som ger någon form av index för att skjuta bra i alla lägen. föredrar pistolgrepp, där jag sedan lägger in en gen punkt av index, kan vara en infälld plastbit med skarp kant eller en hand utfyllnad.