Publicerat Februari 5, 201511 yr Vi har ett problem med att Harry, vår vorsteh/spaniel blandras börjar blöda på svanstippen. Detta sker speciellt vid jakt/fritt spring men även under normala promenader/hemma. Han börjar blöda och svanstippen blir öm. Uppfödaren berättade att det händer även modern (strävhårig vorsteh). Hur ser det ut för era hundar? Har ni några tips på vad man kan göra åt det? Han är bara två år i dagsläget så det kanske blir bättre när han blir äldre? Smörja tippen för att undvika infektioner när han väl slår upp den? Han har inte fått infektioner än men bra med förebyggande tips. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Februari 5, 201511 yr Det fanns ju en anledning att strävhåren var kuperade förr! Annars är en hushållspappersrulle fasttejpad över svansen ett fungerande knep! Tyvärr är min erfarenhet att om dom börjad slå upp svansen, så fortsätter det. mvh/Urban
Publicerat Februari 5, 201511 yr Författare Han påverkas inte i skogen utan bara när han väl kommer hem så är det blod och den är öm. Problemet är att pappersrullarna sitter nog inte kvar efter 30sec med änderna annars lät det smart, kanske funkar på klövviltsjakterna iaf. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Februari 5, 201511 yr det finns en typ av elastisk engångslinda som heter whet-trap och är för hästar. den fäster i pälsen och blir kvar även när det är blött och den blir lite hård på utsidan. den bör funka bra, jag har den till såriga tassar på lillemann.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Kan bara sekundera Urban här... Har det väl börjat är det hart när omöjligt att komma till rätta med det utan amputation.
Publicerat Februari 5, 201511 yr Hade en labbe som drabbades av samma sak. Det var att smörja och linda så att såret inte gick upp igen innan det var helt läkt. Svårt att få något att sitta kvar på tippen.... Hände vid ca 3-4 tillfällen under hans livstid. Men som sagt svårläkt och tog tid iom att han lätt slog upp såret innan det var läkt. Men när man väl fått såret att läka, kunde det ta något år innan han slog sönder svansen igen.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Författare det finns en typ av elastisk engångslinda som heter whet-trap och är för hästar. den fäster i pälsen och blir kvar även när det är blött och den blir lite hård på utsidan. den bör funka bra, jag har den till såriga tassar på lillemann. Det kan ju vara en bra lösning! Vart hittar man en whet-trap? Granngården, Hööks, något veterinär? Hade en labbe som drabbades av samma sak. Det var att smörja och linda så att såret inte gick upp igen innan det var helt läkt. Svårt att få något att sitta kvar på tippen.... Hände vid ca 3-4 tillfällen under hans livstid. Men som sagt svårläkt och tog tid iom att han lätt slog upp såret innan det var läkt. Men när man väl fått såret att läka, kunde det ta något år innan han slog sönder svansen igen. Det jobbiga är att han slagit upp den minst 6-7 ggr i år. Lite olika hur känslig han blir, ibland mer och ibland mindre...
Publicerat Februari 6, 201511 yr Gå till veterinär, behöver ju inte ta bort hela svansen, bara en bit av den. Vanligt problem hos dom och dom ska inte påverkas av det alls.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Väldigt vanligt hos spaniels, svansen går ju som en propeller när dom jobbar.. enligt min veterinär så är det bara att försöka skydda den så gott det går, men är det återkommande så är där dessvärre inte så mycket att göra. Klipp.. Jag hoppas att min klarar sig, men jag tror det knappast. Han slog upp svansen två gånger i höstas, på sin första jaktsäsong. Då är det än värre med hängpungen på min, den blir ruggigt uppriven. När vi jagade sista tockajakten här i slutet av januari så liknade det en slaktplats där han satt till samlingen mellan såtarna.. Nån som har en ide' om lösning på det?
Publicerat Februari 6, 201511 yr Författare Usch, jobbigt med hängpung. Hur pass mycket använder jyckarna svansen vid vattenapportering? Vill inte klippa om det kan påverka det. Får kolla alternativ med vet också.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Usch, jobbigt med hängpung. Hur pass mycket använder jyckarna svansen vid vattenapportering? Vill inte klippa om det kan påverka det. Får kolla alternativ med vet också. Som sagt, ta inte hela utan bara en liten bit, För jag antar att det inte är i roten han slår upp den? Tar du hela blir det givetvis ovant för hunden en tid, men många var för kuperade förr som Urban sa och som jag förstår det så är din en unghund eller bara sen med jakten?
Publicerat Februari 6, 201511 yr Författare Som sagt, ta inte hela utan bara en liten bit, För jag antar att det inte är i roten han slår upp den? Tar du hela blir det givetvis ovant för hunden en tid, men många var för kuperade förr som Urban sa och som jag förstår det så är din en unghund eller bara sen med jakten? Han slår upp tippen av svanen, inget längre in på svansen. Ang vattenapportering så hämtar han fågel etc men inte gjort ordentligt med dummies under kontrollerade former så jag har inte full pejl på hur han använder svansen i vattnet. Avvaktar med drastiska åtgärder nu under lågsäsongen och ser hur det blir med svansen, ska försöka med WT's hästfix och annars får jag prata med vet. Tack för hjälpen! Skönt med snabba och bra svar.
Publicerat Februari 6, 201511 yr Det strävhår jag hade i slutae av -80talet hade kuperad svans. Han kunde utan problem simma under apportsök i 45min- 1 timme. Det fanns ju faktiskt en anledning till att man kuperade...! Minns jag inte fel var väl spaniels också kuperade. Hade en pointer som ideligen slog upp svansen. Blir ganska dyrt med förstörda tapeter etc. Skulle inte ens fundera på annat än kupering. mvh/Urban
Publicerat Februari 6, 201511 yr Det jobbiga är att han slagit upp den minst 6-7 ggr i år. Lite olika hur känslig han blir, ibland mer och ibland mindre... Då har svansen förmodligen inte läkt helt färdigt mellan gångerna. Även fast det verkar läkt och fint, så brukar det ta någon månad till innan skinnet är mjukt, följsamt och tåligt igen.... Jag fick skydda labbens svans 2-3 månader efter att han slagit upp ett sår och det började se läkt ut. Sen kunde den hålla ett bra tag. (nått/några år)
Publicerat Februari 6, 201511 yr På alla tre ställena skulle jag tro, prova hööks, där handlar jag. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Februari 6, 201511 yr det finns en typ av elastisk engångslinda som heter whet-trap och är för hästar. den fäster i pälsen och blir kvar även när det är blött och den blir lite hård på utsidan. den bör funka bra, jag har den till såriga tassar på lillemann.Är det klisterlinda du tänker på? I så fall finns ju den här varianten på Biltema:http://www.biltema.se/sv/Fritid/Hastsport/Hast/Sjalvhaftande-linda-45685/
Publicerat Februari 6, 201511 yr Författare Har en sådan linda liggandes någonstans tror jag. Får titta på det.
Publicerat Februari 7, 201511 yr Ja det är ungefär samma, den funkar säkert den med. Det bra med dem är att de fäster i pälsen, så de trillar inte av samtidigt finns elasticiteten. Du hittar du solrosen