Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HVA 94-96-98?

Featured Replies

Publicerat

Eftersom jag fick en rejäl sovmorgon till kl 06 innan lillan skulle upp har precis hunnit läsa Franzéns artikel om Hva-studsare i senaste numret av Jakt o jägare.

I den skriver han att 46:orna är byggda på en svensk m94. I tron att det var en Mauser 96:a kommer då frågan vilken skillnaden är på en svensk 94 och en "äkta" 96:a...

Sen är ju 96:an livsfarlig och bidrar till mer död hos skytten än viltet osv osv, men det är inte riktigt fokus på frågan. Jag är inne på rent tekniknörderi :)

/M

Publicerat

Ja, du......

Det är lite av ett moras det där.

Men om vi tar det lite från början. Mauser som liksom får anses vara roten skiljer endast på saker som antagits med årtal just den givna samlingen med patent antagits någonstans.

Då har vi Mauser M/93, Mauser M/95, Mauser M/93-95 och sedan kom då fulländningen M/98.

Nu ska vi översätta detta till svenska förutsättningar......

Karbin m/94 med 6,5 mm patron m/94. Detta är en Mauser m/93.

Gevär m/96 med 6,5 mm patron m/94. Detta är en Mauser m/93-95

Men för att jävlas så är det svenska mausersystemet m/94, efter som det är den första.

Sedan är det en herrans oordning i vem som säger vad, och vad de menar i så fall. De karbiner CG gjorde är för det mesta M/93, gevären M/93-95. Men Husqvarna gjorde aldrig karbiner och har mig veterligen aldrig gjort en M93. Ofta anses en m/96 med knäckt handtag vara en m/94 men det är fel eftersom slutstyckskroppen skiljer mellan M/93 och M/93-95.

Sedan knäckte man handtaget på m/96, kortade pipan lite och fick m/38 vilket är det som HVA brukar anse att de gjorde civilt. Men det är lite annorlunda knäckt än på m/94.

Så jag håller inte med Fredrik i hans påstående, men jag kan å andra sidan inte säga att han säger "fel" eftersom det finns många rätt och snudd på inga fel med tanke på hur man byggt upp systemet med benämningarna.

/T

Publicerat
  • Författare

Tackar. Huskvarna verkar ju vara ett gytter å få koll på :)

När man tror man fattat så dyker bössansom inte fanns upp...

/M

Publicerat

Tackar. Huskvarna verkar ju vara ett gytter å få koll på :)

När man tror man fattat så dyker bössansom inte fanns upp...

/M

Ja, inte en i HVA böckerna är man stringent om man menar m/94 systemet, eller m/94 lådan med slutstycke. Det skiljer mellan de olika skribenterna......

/T