Publicerat Februari 8, 201511 yr Vet någon vilka möjligheter jag har att få till ett löstagbart magasin till en sako av? Sitter och funderar på om man kan custombygga underbeslag likt en 75a och nyttja ett sådant magasin, tankar? Är det annars en tanke att bygga om till enkelskott för att förenkla att hitta eftermarknadsstockar?
Publicerat Februari 8, 201511 yr En vapensmed borde ju kunna lösa det problemet tycker jag. Man kan ju bygga på befintligt underbeslag och patronförare samt svetsa på en "box" som löst magasin. Själv gillar jag ju iofs ledad magasinsbotten bättre än löstagbart magasin, men det är ju av underordnad betydelse.
Publicerat Februari 8, 201511 yr Det går nog att göra ett custom-underbeslag, men det krävs en hel del pyssel. Så det gäller isf att välja en vapensmed som verkligen kan sina metallarbeten, och se till att få ett kostnadsförslag. Ett annat alternativ är att maila direkt till Sako-fabriken och höra om det finns färdiga prylar liggandes. En del Sako Hunter modeller kunde beställas med clip-magasin. L579 systemet i .308 och 7mm-08 kunde fås med lösa magasin. När det gäller L61R / AV så vet jag inte, men det går alltid att höra efter.
Publicerat Februari 8, 201511 yr Författare Fina svar! Tack! Vore iofs mysigt med ett radmag får fundera på detta. Någon som besitter info om hur vettiga av låsen är för custom?
Publicerat Februari 8, 201511 yr Jag har pratat med Sako om att få köpa grejor löst till min gamla bössa. Har en L579 som jag ska sätta i en ny stock och funderade på nytt underbeslag och magasin. Tyvärr verkar det vara helt kört. Ganska snorkigt förklarade en man att man bara är intresserade av att sälja färdiga produkter. Tvärsorry!
Publicerat Februari 8, 201511 yr Johan - jag hade mina misstankar om ett sådant svar. Sako är tyvärr inte längre som de var "pre-Beretta"... AV är en mycket bra mekanism. Stabil och rejäl. Perfekt om man vill bygga en klassisk studsare i t.ex. 6,5X55, .270, .30-06, m.fl... Vill man ha lenare slutstyckesgång och clipmagasin så är 75:an också trevlig.
Publicerat Februari 8, 201511 yr Jag har pratat med Sako om att få köpa grejor löst till min gamla bössa. Har en L579 som jag ska sätta i en ny stock och funderade på nytt underbeslag och magasin. Tyvärr verkar det vara helt kört. Ganska snorkigt förklarade en man att man bara är intresserade av att sälja färdiga produkter. Tvärsorry!Sako Sweden då antar jag...Själv har jag köpt löstagbart mag till min L579 via Sunes på Åland. Detta efter att förgäves försökt via SS. Om du går in på forumet Sakocollectors så finns där en tråd där bl a jag beskrivit mitt projekt, heter nåt i stil med "L579 detachable magazine". Att komma ihåg dock är att denna mag-lösning begränsar patronlängden till knappa 70 mm vilket inte är så bra i t ex 308 Win. Jag kör 6 BR i min och det funkar fint. Till TS: Färdig originallösning till AV finns mig veterligen inte. Det går såklart att bygga en men kostnaden lär bli hög mtp det antal timmar som kommer att krävas.
Publicerat Februari 8, 201511 yr Jag har en 6 xc och har inte i huvudet vad jag har för col. Tror ändå att det borde funka. Ska kolla. Kul och tack för tipsen!