Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Hipshot

Konsekvens av att skippa jaktkortet?

Recommended Posts

Dorin_89

Är inte kortet en för "billig avgift" för att riskera eventuella problem om man inte betalar? Eller? (med tanke på att kortet gäller hela året...)

Mr Fiberclass

jag förstår inte frågan - jagar du utan att betala det sk jaktkortet så är det straffbart. Det fick exempelvis en landshövding erfara för några år sedan.

Hipshot

Jo det vet jag men påföljden?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mr Fiberclass

Det är ett bötesbrott (45§ JL)

• Like 1

BigJim

Ingen koppling till jägarexamen/vapenlicens? Alltså omprövning av dessa?

/Må

Per Gustafsson

Och böterna för att inte betala jaktkortet ligger på?

Mr Fiberclass

Böter=dagsböter. Man får då betala en summa beroende på vilken inkomst man har och hur allvarligt man anser brottet vara, så det går inte att ange ett exakt belopp.

Jägarexamen kan inte återkallas/omprövas - den har man för evigt. Om man blir dömd för brott kan det bli aktuellt att ompröva vapenlicenserna - det beror på hur allvarligt brottet är och om man har något annat i "bagaget". Bara en miss att betala jaktkort en gång leder nog inte till återkallelse i normalfallet.

Dorin_89

Med andra ord det är dumt att "skipa jaktkortet"... om ni frågar mig.

henke67

Då du tog upp Maggie's "glömda" jaktkort vore det intressant att veta något om vad bötesbeloppet eller antalet dagsböter blev. Kan du säga något om det?

Det vore som jag ser det även intressant om du i samband med denna tråd säger något om vad villtvårdsfonden betyder för förbundet och vad som skulle hända med förbundet (och riksjägarna?) om fonden plötsligt inte fick in några pengar.

Mr Fiberclass

Jag kommer inte ihåg hur många dagsböter hon fick - sannolikt 30-50. Och om inga pengar kommer in finns inga pengar att dela ut, enkelt.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...