Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stigning 1:8 223 rem

Featured Replies

Publicerat

Någon som har koll på om ovan nämnd stigning fixar kulor ner till 40gr? Ska pipa om 222an o funderar på om det är mest funkis med 1:8

Publicerat

Hmm undrar just hur du tänker, en 1:8 pipa överstabiliserar en 40 grains kula ganska så rejält, det kan medföra för dem av oss att kulan inte skjuter fullt så bra som den skulle kunna optimalt, men då när det talas om bänkskytteprecision eller motsvarande.

En motfråga, en 1:8 pipa i 224 och sedan för en 223 Rem, avser du att bygga en väldigt nischad pang för 77-80 grains .224 kulor? Annars har jag lite svårt att förstå valet av stigning. /Christian

Publicerat
  • Författare

Kommer nyttja den mest till räv , grävling etc. Enda anledningen var att jag kunde få en sådan pipa snabbare än 1:10 eller 1:12. Kanske är det värt att vänta på en annan då! :)

Publicerat
  • Författare

Eftersom jag är född velig kan jag ju efterhand komma på att jag vill hitta ett annat användningsområde till pangen o då fanns tanken där att 1:8 kunde vara lite av en universallösning. Vid rådjursjakt kan jag använda 6,5an så det är inga konstigheter men trillade in på någon sida som hette 6mmbr där det fanns lite nyttig info och där avhandlades mycket riktigt lämpligheten med olika stigningar. Dock trodde jag kanske att man kunde gå ner mer i kulvikt än man lämpligen bör göra.

Kanske är enklast att köpa en flong ny bössa istället o försöka få den i 1:12.

Ökar pipslitaget om man skjuter lättare kulor i en för snabb stigning?

Publicerat

Min funkar utmärkt med V-Max 50 i 1000 m/s. Har inte provat 40-grainare men ser inte vitsen heller (har dock 150 st V-Max 40 hemma...) då jag vill ha kulan i klass 2. Varken räven eller bocken hade några invändningar 16/8 i fjol så jag lär fortsätta på den inslagna vägen.

Publicerat

Trycket och därmed slitaget ökar med en brantare stigning, skall du skjuta lätta kulor i en 223 med 8" stigning kommer du att utsätta kulorna för för en väldig massa rpm vilket ställer stora krav på kulorna.

1/8" är i mina ögon en nischad lösning för att kunna skjuta 75+ grains kulor och inget lyckad allroundlösning.

Henrik

Publicerat

Kan också tycka att stigningen 1:8 kanske inte är det lämpligaste för lätta kulor.

Jag har skjutit mellan 50 grain och 70 i 223 och funnit att 69 grain kulan jag testat med skjuter stabilast av tyngre 223 kulor.

70 grain Barnes TSX gav ingen stabilisering i min 1:9 pipa utan sköt lågt och spred.

Så stigningen 1:8 är nog som Henrik skriver är bättre för tyngre kulor 223 och inte lättare.

Men jag kan ha fel då bössor är individer och kanske skjuter fantastiskt, en tjusning med att vara handladdare är att kunna prova lite olika kulor.

Publicerat
  • Författare

Då blir det en ny med 1:12 istället. Har sålt 3 bössor så nu finns både plats o pengar till något nytt trevligt. Mina tankar om att kunna skjuta tyngre kulor vid behov får 6,5an hantera. Den är iofs inte dum till räv den heller men man kan ju inte ha en bössa till allt.

Publicerat
  • Författare

Den där hipshot har ju satt griller i huvudet på mig senaste tiden och jag har läst spaltmeter om just 22-250 men jag tror jag får svårt att motivera denna över 223rem sett till de modesta skjuthåll jag nyttjar samt hur pipan klarar sig.

Publicerat
  • Författare

6 månaders väntan på ny tikka. Tydligen styr staterna och därför görs nästan inga med 1:12 pipa längre.

Fan

Publicerat

6 månaders väntan på ny tikka. Tydligen styr staterna och därför görs nästan inga med 1:12 pipa längre.

Fan

Välkommen till mitt liv...

Allt från SAKO verkar ta eoner! Inköpstillstånden riskerar att löpa ut innan man får sina prylar!

TAC:en skulle ta 9 månader.... Lyckades hitta på annat håll! Nya T3:an i .223 ca 3 månader - men väntar fortfarande!

Publicerat
  • Författare

Då får jag hoppas jag inte gjort bort mig nu som beställt en tikka lite med 1:12 twist för att kunna hantera de lättare kulorna i högre hastigheter. Kommer med all säkerhet bli vasst med tex 50gr vmax :)

Publicerat

Min 223 1:8 twist funkade utmärkt med 40gr v-max i 1140m/s(stod på asken, om det sen stämmer vet jag ej), sköt ut till 300m på bana med den, svårt att tänka mig att 222 skulle vara annorlunda..

/Baner

Publicerat

Jag har en Remington sps tacticali 223 har ingenaning om vad jag har för stigning i pipan men TROR det är 1:12. Den skjuter 55gn v-Max Z-Max och Hornadys sp som en våt dröm. Laddar dom till ca 1000m/s och det kan jag lova är medicin för småvilt.

Publicerat

Jag har en Remington sps tacticali 223 har ingenaning om vad jag har för stigning i pipan men TROR det är 1:12. Den skjuter 55gn v-Max Z-Max och Hornadys sp som en våt dröm. Laddar dom till ca 1000m/s och det kan jag lova är medicin för småvilt.

Du har 1:9

Publicerat

Du har 1:9

Tack för den. Nu när du säger det ramlade 25öringen ner :-)
Publicerat

Tack för den. Nu när du säger det ramlade 25öringen ner :-)

En trevlig pang :)

Publicerat

Japp. Du har ju sett junior i action med henne.

Det är faktiskt en bössa som växer sig på en.

Publicerat
  • Författare

Kan man förvänta sig att kunna stabilisera 60gr med 1:12 twisten? 55gr verkar gå bra enligt de flesta tillverkare.

Publicerat
  • Författare

Verkar iaf som tex en 50grs kula arbetar bättre i en 12 twist istället för 8. I en 22-250 har tikka 14twist o där får man ju tryck i grejerna