Publicerat Oktober 26, 200619 yr Fick ärva min morfars gammla hagelbössa, dock mkt. svårt att hitta någon information om den :(
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Svårt att säga nått om vapnet från den bilden, tyvärr har den nog högsta värdet som affektion, i pengar blir det nog inte så mkt, ser ut som att kolven är lagad va? Troligen en 12/65, är den i övrig i bra skick så går det fin fint att jaga med, kom dock ihåg att äldre vapen ofta är hårt trångborrade, ämnade för filtförladdningar. Plasthylsor och plastförladdningar gör träffbilden ännu trängre, så skall du bruka vapnet så sök papphylad ammo, 65mm patroner.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare Svårt att säga nått om vapnet från den bilden, tyvärr har den nog högsta värdet som affektion, i pengar blir det nog inte så mkt, ser ut som att kolven är lagad va?Troligen en 12/65, är den i övrig i bra skick så går det fin fint att jaga med, kom dock ihåg att äldre vapen ofta är hårt trångborrade, ämnade för filtförladdningar. Plasthylsor och plastförladdningar gör träffbilden ännu trängre, så skall du bruka vapnet så sök papphylad ammo, 65mm patroner. Det är en kaliber 16, den har lindade pipor, så skulle nog inte våga jaga med den
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Damaskerade pipor var nog mest avsedda för svartkrut, så det kan nog vara på sin plats att söka en minneslicens på vapnet så att det inte belastar vapen garderoben, den är nog trång som den är.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare Damaskerade pipor var nog mest avsedda för svartkrut, så det kan nog vara på sin plats att söka en minneslicens på vapnet så att det inte belastar vapen garderoben, den är nog trång som den är. Jo helt klart.. Det är en cal. 16/70 var in till våran vapen affär och det enda dom kunde säga var att den var ovanlig med tanke på varbygelns utformning.. om jag inte missminner mig helt galet så är det borgmästaren i piteå som ägde bössan innan min morfar köpte den.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr ursäktar att jag bryter in, men är det så att man måste plugga vapnet för att få minneslicens?
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare ursäktar att jag bryter in, men är det så att man måste plugga vapnet för att få minneslicens? Ja, jag har för mig att man måste göra det... rätta mig om jag har fel
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Vet inte hur det är nu, men det gick att få licens med tillägget "skott får ej lossas"
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare hittade detta på http://sv.wikipedia.org Om man har ärvt vapen så kan man få en minneslicens vanligtvis begränsad till ett år. Tidigare var det möjligt att få minneslicens för ett jaktvapen som minnesföremål och kunna behålla det oförändrat utan krav på skjutprov. Med sådan licens var det tillåtet att behålla vapnet men förbjudet att skjuta med. Numera måste vapen som är minnesföremål göras permanent obrukbara. Sådana vapen är då ofarliga och behöver inte förvaras i vapenskåp. Det är dock krav på att även sådana ofarliga vapen måste förvaras med godkända lås
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Det går fortfarande att kringå kravet på pluggning om vapnet ifråga besitter högt ekonomiskt och/eller kulturhistoriskt värde..Sedan är det säkerligen mycket upp till hur samarbetsvillig den aktuella licenshandläggaren är..