Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 hmr

Featured Replies

Publicerat

Har ju köpt en 455 varmint i 22lr för övningsskytte samt att kunna ta småvilt med men jag funderar på om en extra pipa vore kul att ha. Vad klarar en 17hmr som inte 22lr klarar ? Är den vettigare om man ska skjuta kanin? Naturen strösslar ut kaniner här hemma o jag skulle tro beståndet runt min o grannens villa ligger på 50talet och fler blir det så jag vill gärna kunna reducera antalet.

Publicerat

Har ju köpt en 455 varmint i 22lr för övningsskytte samt att kunna ta småvilt med men jag funderar på om en extra pipa vore kul att ha. Vad klarar en 17hmr som inte 22lr klarar ? Är den vettigare om man ska skjuta kanin? Naturen strösslar ut kaniner här hemma o jag skulle tro beståndet runt min o grannens villa ligger på 50talet och fler blir det så jag vill gärna kunna reducera antalet.

Allt utom priset på amo du plockar lätt en kråka på 120m.

Mvh.

Publicerat

Det är avståndet som kan ökas med 17hmr. :)

Rätt ammo i 22lr är enligt min mening lika dödlig, men inom kortare håll.

Publicerat

Där håller jag absolut inte med sidelock. 17hmr kan leverera död i större vilt som 22lr aldrig kommer i närheten av. Men det är min ringa erfarenhet av skytte på ripa, trut o kråkor jag grundar det på.

Publicerat

Samma här jimbo, vi kanske har brukat olika ammunition eller så är det slumpen. :)

Publicerat

Så här går min CZ med cci helmantel och lite vind. Enda nakdelen är känsligheten för vind och smällen. Låter nästan som en riktig bössa. Kunde tänkt mig ljuddämpare på jakten.

post-2892-0-74411800-1423986293_thumb.jp

Publicerat

Ja, smällen är verkligen skarp med den lilla rackarn. Jag har skaffat 222-pipa som ska dämpas till r93an - tror faktiskt det smäller mindre. Den får (om det blir tystare) nog ta över många av hmr-göromålen (skräpfågel på lite längre avstånd). Ljuddämpare för klass 4 ids jag inte söka för, man får väl ändå avslag trots tinnitus.

Publicerat

Enligt förespråkare av 17hmr så är kulan såpass lätt att man kan skjuta fåglar i träd utan att oroa sig för nedfallande kulor..

Publicerat

Där håller jag absolut inte med sidelock. 17hmr kan leverera död i större vilt som 22lr aldrig kommer i närheten av. Men det är min ringa erfarenhet av skytte på ripa, trut o kråkor jag grundar det på.

Nja...jag har bestämt "hört" att 22 lr räcker en bra bit upp i klass 3  :huh:

Enligt förespråkare av 17hmr så är kulan såpass lätt att man kan skjuta fåglar i träd utan att oroa sig för nedfallande kulor..

.17 kalibrarna har, som jag upplever, denna fördel. Tror kulan väger ungefär som pluggen till luftgeväret.. Skjuter långt mycket hellre .17 mot himlen i byn än 22 lr solid kula. CCI Segmented kan konkurrera där, de väger heller inte mycket efter träff..

Publicerat
  • Författare

Kul med input ! Jag tror jag får göra en utvärdering med olika ammo till 22an och se hur behovet ser ut efter detta :)

Publicerat

Min anschütz i 17 hmr fixar 5 skott på 20 mm på 100 meter med nästan all ammo jag testat. Det gör jag inte med någon 22lr jag har haft. Sen är det inga större problem att pilla in en träff på en kråka på 150 meter plus. Men sen har jag upplevt lite dålig effekt när avstånden blir så långa. Har dock inga tvivel om effekten på nära håll.

Publicerat

17-kalibrarna är givetvis bättre på håll! Så otroligt mycket lättare att träffa osv med rakare kulbana. Sen är den lilla V-maxen rätt effektiv vid träff :biggrin:

Publicerat

Nja...jag har bestämt "hört" att 22 lr räcker en bra bit upp i klass 3  :huh:

.17 kalibrarna har, som jag upplever, denna fördel. Tror kulan väger ungefär som pluggen till luftgeväret.. Skjuter långt mycket hellre .17 mot himlen i byn än 22 lr solid kula. CCI Segmented kan konkurrera där, de väger heller inte mycket efter träff..

om den öppnar, inte alltid den gör det för duva. har ett par skott under bältet igår som visar på detta.

det är i min värld endast 17 hmr med TNT-kula som man släpper med träff mot himlen, bommar man är den en ballistisk katastrof så den är säkrast på det sättet. v-maxen dödar kanske ingen men den penetrerar tack vare spetsen även i låga farter. korrigerad plåt kan man skjuta igenom på rätt långt håll. om kulan kommer opåverkad.

Publicerat

Ok.. spännande, du har dragit lite mer Segmented än jag.. Har du lyckats pilla en Segmented igenom kanin hel?

Publicerat

Nu är inte jag WT, han är ju endast han och ingen annan men vi har lassat iväg ett par Segmented han o jag, vi har nog inte erfarit allt för många gånger som kulan gått hel genom viltet, det är om man skjuter små kaniner, då blir det inget motstånd för kulan att öppna emot,

det är på samma sätt om man skjuter väldigt korta håll, då blir det mer av ett helt genomslag, optimalt avstånd är 25-45 meter, då blir det bäst effekt, vi, läs jag, då jag tar ansvar för mina egna skott, har skjutit en del på bra mycket längre håll än 45 meter och då har det vid träff i enbart mjukdelar expansion/splittring i segment inte kommit att ske.

Förändringen i V-max i kal 17 som kom för vad, två år sedan nu medförde att den gick från en ren varmint kula till en mer jaktbetonad kula, det är flera gånger under förra vintern som det sköts på vilt, bra träff och det enda som skedde var att det gick vidare en bit, ibland rätt lång bit innan det expirerade,

i samma lägen med 22WMR och med CCI game point HP så var det omedelbar effekt.

17 kalibrarna har sin nisch och fyller den väl, om man tänker efter vid användning av den och bygger upp en egen erfarenhet av vad som går och vad som går sämre så kommer man att vara ruggigt effektiv, till skillnad från 22LR i sub exempelvis så kan man missa mycket mer i vindbedömning, avståndsbedömning utan att bomma, 22LR är rätt skoningslös vid dubiös avståndsbedömning. /Christian