Publicerat Oktober 26, 200619 yr Hejsan, nu är det dax att pryda 6,5an med ett kikarsikte. Tänkte ha den till bäver och toppfågel, och då tänkte jag mig rejäl förstoring(upp mot x15 i alla fall). Problemet är som för många andra starkt begränsade resurser. Vilka sikten är OK och vilka är bara skit? Hittade billigt Barska, hur dåliga är dom? Tips mottages med tacksamhet, även på begagnat MVH /Ivar
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Det finns inget billigt och bra. Det billigaste Du kommer undan med är en leupold. Ska Du jaga bäver så behöver Du ha en kikare med bra skymningsvärde och optik som klarar dåligt ljus. Minst 50 mm glugg och en minsta förstoring på ca 6 ggr. Är det något man ska satsa på i en bössa så är det riktmedel och fästen till dessa. Om vapnet skjuter bra har ingen betydelse om inte kikaren sitter fast eller inte är skottfast.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare jag vet mycket väl att billiga sikten är sämre än de dyra, men jag är ute efter ett sikte med skapligt skymningsvärde och som är skottfast till en hyfsad penning, nonchalant att säga att man ska satsa på dyra sikten bara. Det kommer nog att bli ett bättre så småningom, men jag vill ha nåt tillsvidare. Förra bävern sköt jag med aimpoint, så ett MÅSTE är det inte att ha 6 ggr och 50glugg, det gör säkert en rejäl skillnad just i skymningen att man kan vara ute ett tag till, men är det mörkt i kikarn skjuter man ju inte.
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Hej Satsa på gamla goda tyska ståltuber från Nickel 3-10x42 eller Pecar 4-10x45. Dom ligger runt 3000 spänn och innehåller fantastiskt bra optik även om dom är 25 år gamla. Mycket bättre än en ny Vx 1 från Leupold. MVH
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Författare jo, har sneglat åt det hållet det har jag, men det verkar inte vara så lätt att få tag på ett
Publicerat Oktober 26, 200619 yr jo, har sneglat åt det hållet det har jag, men det verkar inte vara så lätt att få tag på ett har en zeiss jena 3-12x56 ligger o tar upp plats i en låda....
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Meopta, leupold, nikon... är mkt för pengarna.. Köper man dem på torsbo eller smyger in dem från usa eller tjeckien så e det sjukt billigt. www.cabelas.com eller kolla på ebay. Men ska du ha kärlek för pengarna så finns det bara Swarovski med deras ej medförstorande pv-2 som vissa har. Jag har3-12 men vill ha 4-16... Ha e bäst o ut o jaga med er...
Publicerat Oktober 26, 200619 yr Hur starkt begränsade är dina resurser? Tror att Amerikansk eller japansk optik motsvarar dina krav på pris och kvalitet,även som sagt mycket gammal europeisk optik. Fritid & Vildmarksliv har ett demosikte som heter browning 5-15x40 Ao för 3995:- Siktet tillverkas i Bushnells fabriker vilker borgar för god kvalitet. http://www.browningsportsoptics.com/rifle/index.html# Kanske kan vara något. /Micke
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Har ett Nickel Supra 3-12x56 med 30mm mellanrör, nya Butler Creek flip-up lins skydd och fästen liggandes, men vet inte om det är till salu. Optiskt sett kan jag dock rekomendera Nickel, mkt fin optik. (Finns i Borlänge, Cardic )
Publicerat Oktober 27, 200619 yr Frågar Du efter ett sikte för bäver så är skymningsvärdet av högsta vikt och för fågel så är förstoring ett annat. Det går alldeles utmärkt att skjuta med öppna riktmedel både fågel och bäver också men inte lika bra som med en kikare. Jag har skjutit mycket bäver och jag använder en helia 8x56 eller leupold 3,5-10x50. Hade jag haft råd så skulle jag monterat ett zeiss ?-24x72 med belyst riktmedel bara för att kunna skjuta ännu längre in på kvällen men mina ekonomiska finanser räcker inte riktig till ännu. Köp inte något halvtaskigt för att byta upp dig senare det blir bara dyrare i längden. Vänta till Du ramlar på något till hyfsat pris och med bra prestanda. 3,5-10x50 leupolden har jag skjutit orre med på 275m alldeles nyligen. Jag har också en 6,5-20x40 leupold som sitter på min k-hornet. Skymningsvärdet är så dåligt och korset så tunt att det är omöjligt att använda den i dåligt ljus men ett riphuvud ser enormt ut på 80m. Zeiss 6x42 sitter på min 22lr och den kikaren har jag haft på en contender som jag jagade mycket räv med på nattvak. Den är nog ljusstarkast av dom alla trots sina 42 mm objektiv dessutom är korset lite grövre och lättare att se. Snåla inte på fästena heller det får Du garanterat ångra. En kedja är inte starkare än sin svagaste länk.
Publicerat Oktober 27, 200619 yr jag tycker x10 räcker för mig till och med på mycket långa avstånd på fågel. skulle i dagsläget inte villja ha större förstoring för min jakt.
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Författare tänkte hålla mig under 4000 inkl fästen Alltså, med begränsade resurser menas att jag inte kommer att handla ett riktigt kvalitetsikte, nytt.
Publicerat November 4, 200619 yr har en zeiss jena 3-12x56 ligger o tar upp plats i en låda.... Kan du pm:a ett pris så ska jag se om det ryms i budgeten?
Publicerat November 18, 200619 yr Författare sådärja, då var det problemet ur världen, köpte ett reitz 2,5-10*56