Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Går att lära gamla hundar att ....?

Featured Replies

Publicerat

Tja, gammal och gammal.

Har en svensk lapphund på nästan två år.  Har inte gått några kurser med han förutom lite vardagslydnad.  Han visar dock tydligt att han gärna vill spåra (speciellt efter löptikar), samt han är väldigt duktig trädskällare, när det finns katter i trädet.

Hopplöst case, eller går det fortfarande att lära han spåra rätt saker??

Publicerat

De borde gå om hunn har intresset för de. Vet fall med äldre hundar ;)

//Simon. Fint skare va serru

Publicerat

Jag har aldrig lärt mina hundar att jaga för det har de nedärvt genetiskt i sig och det är därför vi har koll på släktskapet hos valparna vi tittar på så att det inte smyger in någon sällskapshund helt utan instinkter! ;)

Det jag har sett till är att jag och mina hundar förstår varandra och kan läsa varandra under jakt, och på så sätt se till att vi har samma mål och fokus under jakten.

Lydnad och stadga däremot tränar jag varje dag - utan att fuska - för jag är ledaren och de är min flock, annars skulle det aldrig fungera.

Med det sagt så tror jag tveklöst att man kan lära en gammal hund att jaga - om det genetiska arvet finns där. Det du kan få problem med är att de bli bångstyriga och lite sådär med lydnaden eftersom de aldrig fått lära sig att successivt vänja sig med viltet och då blir det väldigt stora känslor hos hundarna när de väl står under en orre i ett träd eller kommer ikapp storoxen i skogen, men det mesta går om man är konsekvent och inte ställer allt för höga krav på hunden tills den har mognat i rollen.

Det finns lika många filosofier som hundägare och det finns säkerligen många som säger tvärt emot mig, men det är bara du som känner din hund och dig själv och hur ni funkar som par. Hur ni funkar under jakt tillsammans finns det bara ett sätt att ta reda på och 2 år är ingen extremt hög ålder direkt på någon hund.

Dock råder jag dig att sätta GPS pejl på hunden innan du släpper den första gången och fortsätter att ha detta för det finns inget värre när en hund drar och man inte har en susning vart den är?

Lycka till och välkommen till forumet! 

Publicerat

Självklart kan du lära hunden spåra rätt saker....allt handlar om din förmåga att förmedla vad du vill till hunden för att se hur snabbt det går och hur bra det blir.

Utmaningarna du har är att hunden är inte valp längre vilket kan då göra att vissa saker går lättare då du kan utnyttja utvecklade egenskaper t ex jaktlust medans andra saker har du mer utmaning på grund av samma orsak, utveckade egenskaper som t ex jaktlust. 

Men går, det gör det. Jag har stöttat en person som ville lära sin boarderterrier apportering....det gick....men samtidigt skall det sägas att med den hundrasen det var med mycket slit och envishet hos hundens matte som gjorde att hunden idag kan springa ut en kortare sträcka och apportera en miniapport.

Börja träna spår antingen du förkovrar dig i olika litteratur och internet eller att du går en kurs så kommer det säkert gå jättebra.

Fortsätt samtidigt med vardagslydnadsträningen, där du jobbar med din och hundens kontakt så får du en hund som kommer jobba självständigt men vara uppmärksam på dig. Det har du igen tiofaldigt när du senare börjar jobba med andra saker som kanske kan ses om "roligare" från din sida.

Tittar vi på spår är det ju fantastiskt när en hund jobbar och samtidigt kommunicerar med föraren vad den har och gör, det är då du känner att ni två blir ett.