Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slug & buckshoot

Featured Replies

Publicerat

Jag var till banan idag och körde lite hagelladdningar i kronograf, sen drog vi ner till

80 m banan för att testa lite Lyman 525 sabotslug , och det var bara att inse att sikta längst spången

När man närmar sig 53 bast var bara att glömma , så det vart att ställa sig på 50 m istället .

Kruxet är för mig att när jag försöker skjuta " kula" m hagel så gör jag samma fel som ibland när jag

Skjuter träffbilder m hagel , mao rycker av skotten av förväntad rekyl så att svärmen går till vänster

( oftast ) Däremot när jag avfyrar m " hagelkänsla" då sitter träffarna där de skall slug som hagel

Däremot kan jag säga att 34g sabot @ 450-460ms sopar på bra , det gör även 18x7,4mm buck a" 41g

Som petar iväg med 400++ de blir en jävla smäll i plåten på 35m , de sistnämda skulle vara mitt

förstaval på eftersök , och det även på " elakt vilt"

/P

Publicerat

Lite vänsterläge på svärmen känner jag igen.

Får det ibland när jag ska testa choker / spridning och skjuter "lugna" skott.

 

Ärligt talat så trodde jag att det berodde på för lite skränkning, men det kan vara ryck i avfyrningen istället.

Det händer ju inte vid varje smäll.

Publicerat

Måste säga att jag aldrig haft det problemet när man siktar med hagelbössa, det är dock något att träna lite på då man faktiskt skjuter såna skott ibland vid jakt. :)

Publicerat

Fast hagelskytte har ju inget med kulskytte att göra,att jag skulle rycka av skottet är väl att ta i men jag klipper av det med ett kraftfullt bestämt avtryck.

 

Flyttar ni hela bössan bara med avtrycket ja då håller ni för dåligt i den :wink:

 

/Mike

Publicerat
  • Författare

Fast hagelskytte har ju inget med kulskytte att göra,att jag skulle rycka av skottet är väl att ta i men jag klipper av det med ett kraftfullt bestämt avtryck.

Flyttar ni hela bössan bara med avtrycket ja då håller ni för dåligt i den :wink:

/Mike

Mina poletter är lite mastigare än traditionell 00 Buck a" 32gram @'1220fps Mina är 18x7,4mm piller a " 41gram@ 400++ms

Så dom passar inte " obemärkt " ;-)

Ps: det kommer lite bilder fr dagens övningar asap

/P

Publicerat

Joo men om det är dina mastodontladdningar som får dig att skjuta så illa att du faktiskt påverkar hela vapnet under avfyrningen så hade åtminstone jag funderat på vad det är jag egentligen pysslar med :thumbsup:

 

/Mike

Publicerat

Jag är ju lite allmänt vänstervriden - det kan vara orsaken.

 

Iaf skönt att det inte är tvärtom. Dvs att jag låg till höger på skalan. Gud förbjude...

Publicerat
  • Författare

Joo men om det är dina mastodontladdningar som får dig att skjuta så illa att du faktiskt påverkar hela vapnet under avfyrningen så hade åtminstone jag funderat på vad det är jag egentligen pysslar med :thumbsup:

 

/Mike

Ja nu e ju inte JAG fullkomlig så då kan det bli så ibland ,

Jag gillar inte rekyl och det har blivit värre m åren, och att stå statiskt och vänta på en dyngsmäll gör saker med mig.

/P

Publicerat
  • Författare

Jag är ju lite allmänt vänstervriden - det kan vara orsaken.

 

Iaf skönt att det inte är tvärtom. Dvs att jag låg till höger på skalan. Gud förbjude...

Ja då skulle ju jag som Högerman alltid sätta mitt i prick men så blir det inte alltid :-)

Det pillrigaste är att skjuta på 35m och ett blankt papper utan riktpunkt, och normalt

Så skjuter jag inte tyngre laddningar än 36-38g men dessa är tänkt i första hand till eftersök,

Så lite mer piller torde va bättre så 18 x 7,4mm buckshot det blir 41gram, jag håller även på

Och labbar med en 15x7,4mm laddning ( 34g) men har inte hittat en lämplig förladdning ännu.

/P

Publicerat
  • Författare

Nu ska vi se om jag kan peta in lite bilder , Laddningen är 12/70 Fio 616 ( pre Evo) A0 2.00g 18 x7,4mm tub43 kapad 3mm

Och ovanpå det en gualandi disk sedan är den rullstukad med en Gaep T3 crimper till 64mm.

Jag tror farten är lite för hög då jag ser tendens till " klustring " jag kommer framöver sänka

Krutet och behandla buckshoten m Mica motor som är ett torrt smörjmedel .

Cirkeln är 37cm ifall nån undrar ,

post-16336-0-47473400-1424637847_thumb.jpost-16336-0-61272500-1424637879_thumb.jpost-16336-0-76076700-1424637929_thumb.jpost-16336-0-67815300-1424637946_thumb.j

Publicerat

Den i mitten, tv ser ju trots allt bra ut, med risk för att tala emot klustringstendensen. /Christian

Publicerat
  • Författare

Den i mitten, tv ser ju trots allt bra ut, med risk för att tala emot klustringstendensen. /Christian

 

Jag är inte riktigt nöjd då jag skulle vilja ha " rundare "  svärm, men jag har behandlat lite buckshot med Motor Mica dust  och sen kommer krutet tas ner till 1,90gram,

Kanske är det den relativt långa staplade pelaren av Buck som helt enkel är för lång och kanske skulle en kortare pelare vara bättre  00 Buck är ju annars en klassiker med sina 9 st 9mm hagel 

men då brottas man med problemet att man inte kan använda förladdning och haglen slipas mot pipväggen ,och det sistnämnda är riktigt påtaglig .

 

/ P

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.