Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kula som träffat ljuddämparen

Featured Replies

Publicerat

Jag var nere i går på skjutbanan och sköt in mitt nya sikte. Märkte när jag var klar att ett eller flera skott träffat ljuddämparen. Har inte inspekterat inuti dämparen än. Kan inte ta isär det men får lysa med en lampa och se var kulan tagit. Bifogar bild. Ni kan se en skada på dämparmynningen.

Antar att det är fel på gängningen.

Hur går jag vidare med detta?

Är det bara att kassera dämparen? 

Relativt liten skada; dock utan att veta så misstänker jag att det är farligt att skjuta igen med dämparen på.

Publicerat

Utan att ha sett dämpen så visst, det är ytterst olämpligt att fortsätta skjuta,

ja antingen är dämpen eller dämpargängan skev, vilket är oklart och måste mätas upp.

Om någon utfört gängningen åt dig, dvs den är inte fabriksgängad så är det smeden, som du skall tala med om den är att skylla på det inträffade, han har att ersätta dig för dämpen, om det är dämpen som är skev då har du att tala med återförsäljaren av denna och vidare även tillverkaren.

Det är ett tråkigt läge du har hamnat i men det viktigaste nu är att du inte meckar med vapnet själv utan kontaktar säljare/smed och ser till att omgående träffa dem för besiktning av vapen/dämp.

Slutligen, små islag i dämp är inte förgörande på den, den kan ha klarat sig men det är så olika från modell till modell och därtill beroende på kaliber som vapnet är i. /Christian

Publicerat
  • Författare

Missade att bifoga bilden. 

Christian N, tack för svar!

Jag har haft sån jävla otur med min studsare så att jag börjar bli trött.

Saken är den att det är en väns kollega som är svarvare som gängat vapnet. Först gången så klantade jag till det och gav fel specifikationer vilket ledde till fel gänga. Gängan fick kapas och han gjorde en ny gänga. Enligt min vän som är väldigt duktig på vapen och som var med under hela gängningen så utfördes jobbet efter konstens alla regler och noggrant. Hur som helst så tror jag inte det är lönt att gå tillbaka till honom då han faktiskt inte är en riktig vapensmed.

Denna gång måste jag nog lämna den till en "riktig" vapensmed som får göra en felsökning. Om det visar sig vara fel på gängan så får jag ta ställning till om det är en bra idé att att kapa pipan en tredje gång och fixa en ny gänga samt eventuellt köpa en ny dämpare.

Eftersom jag är skotträdd så har det varit viktigt för mig att använda dämpare. Funderar också på att kassera vapnet eller sälja det (det är i botten ett bra vapen men jag vette fan om någon vill köpa det med alla mina misslyckade gängningar) och köpa en ny fabriksgängad bössa med dämpare.

Sorry för det långa inlägget men jag börjar misströsta.

post-9847-0-94274800-1424688253_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

En fråga till. Vet att det finns många trådar om vapensmeder i Stockholm. Men vill fråga igen. Kan någon tipsa om en bra smed som är ganska lätt att komma i kontakt med.

Vissa vapensmeder kan vara lite knepiga att komma i kontakt med. Säkert väldigt upptagna men jag tycker att man måste kunna komma i kontakt med smeden ganska smidigt initialt så får denne tala om när han har tid för arbetet och så får man återkomma då.

Publicerat

ser ut att tagit rätt rejält i dämparen, jag skulle nog låta kolla upp dämparen innan den används igen. har sett flertal dämpare där kulan "snuddat" i dämparen och det blir endast ett litet märke som att färgen skulle ha skavts bort i kanten på mynningen, men detta är ju helt klart ett rejält islag.

Dom skjutna skotten lär inte ha träffat i tavlan!!??

Publicerat

Vapnet är ju inte förstört utan i värsta fall får det kapas 1.5 cm och ny gänga skäras, men någonting är ordentligt fel för det har inte direkt bara snuddat vid mynningen om jag läser bilden rätt...

Jag har lyckats med sneda dämpare på .22LR när jag bodde i England och det var på hemmabyggda dämpare. (helt lagligt där borta)

Ibland blev det för snäva toleranser med bafflarna/brickorna och då kunde det skrapa i. Detta har mer än skrapat i och det måste nästan synas att det inte sitter som det skall...

Kolla kröningen också om pipan är kapad! Är inte en ny kröning ordentligt gjord kan kulan lämna pipan i galen riktning. Inte enormt mycket men om det finns grader kvar från svarvningen så kan det gå rätt mycket fel, och det skulle då kunna vara orsaken. Det är precis därför man inte kör en läskstång av metall via mynningen på en pipa utan en plasthylsa!

Publicerat

En fråga till. Vet att det finns många trådar om vapensmeder i Stockholm. Men vill fråga igen. Kan någon tipsa om en bra smed som är ganska lätt att komma i kontakt med.

Vissa vapensmeder kan vara lite knepiga att komma i kontakt med. Säkert väldigt upptagna men jag tycker att man måste kunna komma i kontakt med smeden ganska smidigt initialt så får denne tala om när han har tid för arbetet och så får man återkomma då.

Åk in till Walter Borg och be att få prata med Fabian Wallin.

Det han inte vet om detta är inte värt att veta!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Tack!!

Publicerat

Kul att det ordnar sig. Jag är också supernöjd med ljuddämpare.nu! Men jag tror när jag läser sådana här trådar att det till 99% är pipgängan som felar.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Kul att det ordnar sig. Jag är också supernöjd med ljuddämpare.nu! Men jag tror när jag läser sådana här trådar att det till 99% är pipgängan som felar.

Efter att skjutit en del med vapnet så kan jag nu med säkerhet säga att det var fel på gängan. 

• 3 weeks later...
Publicerat

Hur har det gått?

Publicerat
  • Författare

Jag fick en ny dämpare på ren goodwill av ljuddämpare.nu och Jaki. Felet var på gängan på pipan. Jag gängade om pipan och nu funkar det bra med den nya gängan.

Publicerat

Det är sådana företag som "ställer upp" som man gärna handlar fler gånger av och som man rekommenderar till andra! :)

Publicerat

Jag fick en ny dämpare på ren goodwill av ljuddämpare.nu och Jaki. Felet var på gängan på pipan. Jag gängade om pipan och nu funkar det bra med den nya gängan.

Härligt! Jag har bara gott att säga om ljudämpare.nu också.

Pratade med en större vapenhandlare som menade att det är ett ganska vanligt fel att smeder gör sneda gängor. Jag anlitade en smed som gjorde gängan på "rätt" sätt, jag fick en träfflägesförändring på 3cm gentemot utan dämpare, den förändringen är förändringar i pipsvängningarna. Har man för stor ändring på träffläget bör man kolla dämparen ordentligt så inte kulan tar i dämparen. 

Publicerat

Toppen :)

Publicerat

Kritiserar man en, eller flera, tillverkare eller hantverkare när de har gjort ett skitdåligt jobb så måste man även ta i beaktning HUR de hanterar klagomålet, inte bara varför det blev fel från första början.

Här har de tveklöst gjort rätt för sig och det verkar inte framgå av inläggen att du behövde bråka så mycket heller så i detta fallet så är det all heder till de inblandade!

Kan bara hålla med! Alla kan göra fel. Det är hur man rättar till det som räknas.

Publicerat
  • Författare

Gängan på pipan var inte sned. Nu är jag väldigt oteknisk. Men jag ska försöka förklara. Det som var fel var att gängan var för lös vilket betyder att det räcker med att dämparen skruvar sig lös endast lite under skjutningen. Då blir det för mycket spel och då centrerar den inte längre vilket leder till att skotten tar i dämparen. Det var fel på gängan visserligen men inte att den inte var centrerad utan att gängan var för lös.

Wizard, vet inte om jag missförstått dig. Men bara för att vara tydlig det var inga problem med varken försäljaren eller tillverkaren. De var väldigt hjälpsamma trots att felet inte låg hos dom.