Publicerat Februari 23, 201511 yr Hej! Jag har nyligen avlagt jägarexamen och har fastnat lite för en tikka m695 6,5x55. Begärt pris är ca 6500kr och geväret ser nästan nytt ut.. Vad säger ni om m695? Verkar vara delade åsikter om dessa, är det bättre att leta upp en m55/65 istället? just 6,5 verkar vara en bra "allroundkaliber" att börja med, ja den är lite klen till älg jag vet, men jag har inte lust att lägga ut hur mycket pengar som helst på 4 olika kalibrar, därför verkar den bäst!? Ge mig feedback
Publicerat Februari 23, 201511 yr Hej! Jag har nyligen avlagt jägarexamen och har fastnat lite för en tikka m695 6,5x55. Begärt pris är ca 6500kr och geväret ser nästan nytt ut.. Vad säger ni om m695? Verkar vara delade åsikter om dessa, är det bättre att leta upp en m55/65 istället? just 6,5 verkar vara en bra "allroundkaliber" att börja med, ja den är lite klen till älg jag vet, men jag har inte lust att lägga ut hur mycket pengar som helst på 4 olika kalibrar, därför verkar den bäst!? Ge mig feedback Ämnet finns uttjatat rätt rejält om du söker lite på forumet och åsikterna givetvis spridda, det finns dom som kommer hugga emot mig direkt. Det handlar helt om vad du avser jaga. Om älg finns med i bilden så föreslår jag ett gevär med 308w istället. Då behöver du inte fundera på kulvikter och du kan i princip göra allt du kan med 6,5x55 och dessutom sätta på en dämpare utan att geväret blir så långt om du vill göra det i framtiden. Jag hittade inte själv något som 6.5 gör bättre än 308w när det gäller jakt och valde därför 308w när jag ville ha en allroundkaliber.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Det är en alldeles utmärkt bössa. Det viktigaste är att du tränar, då är halvsjuan perfekt. Skottplacering är alltid viktigare än kaliber. Jag kan tycka att priset är något högt, men är den i så bra skick och du trivs med den så varför inte. köp, skjut och njut ;-)
Publicerat Februari 23, 201511 yr Utmärkt bössa o priset är normalt skulle jag säga lite beroende på var du bor. Det som inte dör av en 6,5a gör inte det av en 308 heller
Publicerat Februari 23, 201511 yr Bra bössa till ok pris! Haft ett flertal av samma modell, och skulle inte släppa den jag har kvar för dom pengarna.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Här har du en kanonbössa , bara att slå till http://www.blocket.se/ostergotland/Carl_Gustaf_1900__308W_Kulgevar__Nara_Nyskick_58897816.htm?ca=10&w=3
Publicerat Februari 23, 201511 yr Jag tror jag gav 7900kr för min tikka 695 lyx...helt ny... Fin modell och trevlig bössa. Precisionen är det inget fel på heller.. Effekten lär fungera bra till samtliga vilt om man inser sina begränsningar och skjuter som man ska.
Publicerat Februari 23, 201511 yr 7900kr för 15 år sedan är inte 7900kr idag så man kan inte tänka så
Publicerat Februari 23, 201511 yr Nä det sa jag inte heller.. Jag köpte den nog för 7år sedan... Är den som ny så är det rätt mycket bössa för pengarna.. 6500kr är inte direkt något jättehögt pris...och man kan väl pruta även i affären om det är så...
Publicerat Februari 23, 201511 yr Utmärkt bössa o priset är normalt skulle jag säga lite beroende på var du bor. Det som inte dör av en 6,5a gör inte det av en 308 heller Min kommentar anledning kulvikter hade inte att göra med verklig effekt utan givetvis vad som är lagligt och inte. Fakta med en 6.5a är att du måste ha mycket bättre koll på detta än med 308W. I övrigt har jag inte mycket emot kalibern. (Skulle vara just att du inte kan kapa den så kort och smidig då). Min fråga är snarare vad du vinner på att lägga dig på gränsen då den enda fördelen jag lyckats läsa mig till är att vissa hävdar att precisionen är bättre, dock på avstånd man normalt inte alls jagar på. Sen handlar det givetvis om köptillfällen och vilken bössa man kan få tag på till vettigt pris.
Publicerat Februari 23, 201511 yr Jag har kanske en sako AII hunter 308 i bra skick till salu om några veckor. Beror på hur många bössor tillstånd tycker jag ska ha. Originallängd på pipa samt öppna riktmedel. Du kan ju hålla utkik i säljestråden, borde hamna på 6000kr
Publicerat Februari 23, 201511 yr De rätt tunga och pistolgreppet är lite svårt att hålla i tycker jag, om det är samma kolv på 690. Kolla denna i stället:http://www.blocket.se/gavleborg/Tikka_T3_Light__308w_58838624.htm?ca=9&w=3 /Må Edit: Bössan blev såld precis nu..... Det var en T3 lite 308 win för 7 papp...