February 24, 201511 yr Jag skulle vilja ha tips på någon bra bok som tar upp grunderna i handladdning. Jag vill lära mig ladda duglig jaktammo älg/gris och övningsammunition. Jag söker alltså inte en 2000-sidig bibel om hur man tar fram en laddning som skjuter hål-i-hål på 1000meter. Det jag vill ha är en guide som tar upp grunderna med fokus på säkerhet. Gärna illustrerad.
February 24, 201511 yr Hornadys laddmanual, ladeboken med flera. Alla laddmanualer jag läst innehåller bra instruktioner.
February 25, 201511 yr http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte
February 26, 201511 yr De flesta tillverkare har instruktioner som följer med utrustningen (t ex press eller verktyg). Redding har t o m en länk till nån tidning som visar "the basics": http://www.redding-reloading.com/images/stories/PDFfiles/ammo_reloading_guide.pdf Annars tycker jag ladeboken var bra och även hornadys/normas. Kolla även youtube - finns många bojsänken, men efter ett tag lär man sig sålla.
February 26, 201511 yr Om man kollar Youtube o söker på handladda gevärspatroner o tar videosarna med "Anders" så är de 5 första skit bra han går igenom verkligen allt! Dom sista 13 avsnitten elle va de e tkr jag inte var givande alls men som sagt de första är riktigt bra! //Simon. Fint skare va serru
February 26, 201511 yr Author Om man kollar Youtube o söker på handladda gevärspatroner o tar videosarna med "Anders" så är de 5 första skit bra han går igenom verkligen allt! Dom sista 13 avsnitten elle va de e tkr jag inte var givande alls men som sagt de första är riktigt bra! //Simon. Fint skare va serru Japp. Dem har jag kollat på. Håller med vad du säger om avsnitten.
February 26, 201511 yr Japp. Dem har jag kollat på. Håller med vad du säger om avsnitten.Jag kanske missade de men när la han i krutet? XD han kanske gjorde de i senare avsnitt //Simon. Fint skare va serru
February 28, 201511 yr Author Jag kanske missade de men när la han i krutet? XD han kanske gjorde de i senare avsnitt //Simon. Fint skare va serru Det har jag också missat. Det var ju en tydlig genomgång av vågen och krutdoseraren i ett avsnitt men såg aldrig nåt avsnitt där krutet hamnade i hylsorna.
February 28, 201511 yr Det har jag också missat. Det var ju en tydlig genomgång av vågen och krutdoseraren i ett avsnitt men såg aldrig nåt avsnitt där krutet hamnade i hylsorna.Tror inte han tog med det//Simon. Fint skare va serru